خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات رانندگان در چابهار گزارش می‌دهد؛

کاهش سهمیه سوخت و موج بیکاری رانندگان در چابهار‌/ آژانس‌های مسافری رو به ورشکستگی

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۵۵۳

کاهش سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان و به تبع آن در چابهار نارضایتی رانندگان و بیکاری آنان را در پی داشته به طوری که این مشکل به بیکاری حدود 640 راننده تاکسی و ورشکستگی آژانس های مسافرتی منجر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی است کاهش سهمیه سوخت خودروها، رانندگان را شوکه کرده و تعداد زیادی از آنان را به مرز بیکاری کشانده است.

آمار بالای بیکاری در سیستان و بلوچستان باعث شده بسیاری از افراد وقت خود را صرف جابجایی مسافر در سطح شهر کنند و به قول خودشان برای بدست آوردن شندرغاز پول، صبح‌شان را به شب برسانند.

اخبار متعدد از قاچاق و مافیای سوخت در سراسر استان از یک سو و کاهش سهمیه سوخت رانندگان از سوی دیگر دست به دست هم داده تا این تنها راه درآمدی باقی مانده برای بسیاری از ساکنان این استان را به خطر بیاندازد و آژانس های مسافری را به مرز ورشکستگی بکشاند.

بنزین، طلای نایاب رانندگان

  اگر گذرتان به رانندگان تاکسی بیفتد حتما از زبان‌شان خواهید شنید که کاهش سهمیه سوخت تا چه اندازه زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده و نان سفره شان را آجر کرده است.

یاسر یکی از رانندگان تاکسی سطح شهر چابهار است که حدود ۳۰ سال سن دارد و کلافه از آفتاب و ترافیک سرسام آور دستی به موهایش می کشد و در پاسخ به سئوالم که می پرسم کار و بارتان خوب پیش می رود ، می گوید:« کدام کار و بار؟ دلت خوش است؟ مگر ما با این وضعیت کار و باری هم داریم؟ این وضع زندگی من است ، از صبح تا شب برای یک لقمه نان شهر را زیر و رو می‌کنم و آخرش هم خرج یک بسته پوشاک بچه ام هم نمی شود و باید چندبرابرش را پول بنزین بدهم.»

یاسر بطری یک و نیم لیتری خالی از بنزین را نشانم می دهد و می‌گوید:« می دانی این را چند می خرم؟ ۷۰۰۰ تومان پولش را داده ام؛ همین بطری بنزین را قبلا ۲۰۰۰ هزارتومان می‌خریدم ، یک گالن ۲۰ لیتری بنزین ۹۰ هزارتومان شده. این گرانی ها کم بود که سهمیه بنزین‌مان هم ۵۰ لیتر کمتر شده و جوابگوی سوخت سه روزمان هم نمی شود و باقی اش را باید با قیمت های چند برابر بخریم.» 

640 راننده تاکسی چابهاری در بیکاری

اوضاع نابسمان کمبود و کاهش سهمیه سوخت و صف‌های بنزینی که به چندین کیلومتر هم می رسد تنها مربوط به مرکز سیستان و بلوچستان نمی شود و دامان رانندگان بندر چابهار را هم گرفته است، شهری که دروازه ورود و خروج سرمایه گذاران داخلی و خارجی و گردشگران است و می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند؛ حالا به دلیل کاهش سهمیه سوخت زندگی حدود 640 راننده در آن فلج شده و رانندگان بیکاری را به پرداخت هزینه های هنگفت برای سوخت آزاد ترجیح داده اند.

مدیرعامل یکی از آژانس های مسافربری چابهار که زمینه اشتغال۲۵۰ نفر از جوانان چابهاری را فراهم کرده و ۸۰۰ میلیون تومان برای راه اندازی آژانسی در چابهار سرمایه گذاری کرده با نارضایتی می گوید: « ۸۰۰ میلیون تومان از پول خود را برای راه اندازی این آژانس مسافربری سرمایه گذاری کرده ام و ۲۵۰ راننده را مشغول به کار کردم اما متاسفانه به دلیل کاهش سهمیه سوخت تعداد زیادی از رانندگانم را از دست داده ام .» 

رانندگان آژانس سهمیه سوخت اختصاصی ندارند

وی که به نمایندگی از تعداد زیادی از رانندگان و مدیران آژانس های مسافربری پای سئوالاتم نشسته، می گوید: « متاسفانه رانندگان آژانس در چابهار هیچ سهمیه سوخت اختصاصی ندارند و همان 250 لیتر سهمیه سوخت‌شان هم کم شده و جوابگوی جابجایی آنان نیست، بعد از آنکه سهمیه بنزین رانندگان 50 لیتر کمتر شد حدود 200 نفر از رانندگان این آژانس مسافری اعتصاب کردند و دیگر به کارشان ادامه ندادند.»

آژانس های مسافری در مرز ورشکستگی

او می گوید:« کناره گیری رانندگان از کار در آژانس باعث شده هزینه کمیسیون های‌شان را هم پرداخت نکنند، از طرفی ارگان های مربوط هم هیچ اقدامی برای حمایت از این قشر زحمتکش نمی‌کنند و اگر این روال ادامه پیدا کند بزودی ورشکسته می شویم.»

او از مشکلات رانندگان آژانس در چابهار می گوید: « نداشتن سوخت اختصاصی ، عدم ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، عدم دریافت تسهیلات خودرو با شرایط ویژه ، عدم نظارت بر مسافربرهای شخصی و تصویب نرخ نامه توسط شورای شهر بدون توجه به نظرات کارشناسی شده و عدم افزایش کرایه های تاکسی علیرغم افزایش چند برابری هزینه‌های استهلاک خودرو، تنها بخشی از مشکلات راننده هایی است که کار خود را رها کرده اند .»

این مدیر آژانس ادامه می دهد: « تاکسی های آژانس در سراسر استان حدود ۴۰۰ لیتر سوخت اختصاصی دارند و رانندگان تاکسی در چابهار تنها ۲۰۰ لیتر ، که این معضل حدود ۶۴۰راننده در این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.» 

وی می گوید :« در چابهار دو نوع تاکسی داریم؛ تاکسی های زرد یا سبز رنگ که به دلیل پلاک اختصاصی تاکسی ۴۵۰ یا ۵۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کنند و تاکسی های آژانسی که با خودروهای شخصی در قالب تاکسی زیر نظر  تاکسیرانی فعالیت می‌کنند .

این مدیر آژانس می گوید: رانندگان دیگر از این وضعیت خسته شده اند و کار شخصی را به کار در آژانس ترجیح می دهند ، البته حق هم دارند. ماندن در آژانس های مسافربری نه تنها سودی برای‌شان ندارد بلکه دیگر از پرداخت هزینه کمیسیون و پرداخت عوارض شهرداری هم در امان اند .

گزارش از : فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز