خبرگزاری کار ایران

مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران:

تلاش‌ها برای تامین حقابه نتیجه‌ای نداشت/ هامون خشکیده ،خشک‌تر شد

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۷۰۴

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: تالاب هامون تقریبا خشک شده و فقط بخش کوچکی از آن آب دارد که با توجه به کاهش بارندگی و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در تابستان نگرانی ها برای تشدید خشکی تالاب، افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تالاب خشکیده هامون سال هاست به دلیل گرما و خشکسالی حاکم بر منطقه سیستان در معرض تبخیر قرار گرفته و روز به روز بر شدت بی آبی آن افزوده می شود.

کاهش بارندگی و نزولات جوی در سال 96 هم مزید بر علت شده و وسعت خشکی تالاب هامون را تشدید کرده است . 

با نزدیکی به روزهای گرم تابستان، تشدید گرما و وزش بادهای 120 بر شدت خشکی تالاب هامون افزوده و نگرانی‌ها را برای تامین آب تالاب هامون و احیای آن چند برابر کرده است.

*تالاب هامون غرق در بی آبی

مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا،درخصوص آخرین وضعیت تالاب هامون، اظهار داشت: تالاب هامون به استثنای منطقه‌کوچکی در منطقه توریستی کوه خواجه غرق  در بی آب است .

ابوالفضل آبِشت با بیان اینکه اتفاقات خوبی برای تالاب هامون افتاده، گفت: با توجه به اینکه تالاب هامون فرامرزی است بخش عمده ای از حوزه آبریز آن از سمت افغانستان و از رودخانه اصلی هیرمند سرچشمه می گیرد و وارد ایران می شود .البته در سال های اخیر سدهایی در افغانستان نیز زده شده که این موضوع آبدهی رودخانه را کاهش داده است .

مدیرملی حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه تمامی تالاب های ایران به سرنوشت مشابهی دچار شده اند، گفت: برنامه مدیریت جامع برای بخش ایرانی تالاب هامون فراهم شده و نیاز است این برنامه برای کل حوزه آبریز تهیه شود اما به دلیل فرامرزی بودن تالاب هامون، پای کار آمدن افغانستان زمان بر است .

وی در ادامه‌گفت: روز یکشنبه نوزدهم فروردین ماه جاری، جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوط به‌ منظور قانع کردن کشور افغانستان توسط مجامع بین المللی مانند UNDP،  برای مذاکره در خصوص تالاب هامون و تهیه برنامه مدیریت جامع برای کل حوزه آبریز هامون برگزار شد .

آبشت در ادامه اذعان داشت: زمانی که برنامه مدیریت جامع تالاب هامون تهیه شود برای تمامی دست اندرکاران وظایفی در نظر گرفته خواهد شد و حقابه ها عملیاتی می شود و پس از آن نیاز آبی هامون مشخص می شود.

وی با بیان اینکه 4 چاه نیمه در حوزه آبریز تالاب هامون وجود دارد، افزود: سالانه 60 میلیون متر مکعب آب از طریق چاه نیمه‌ها توسط وزارت نیرو و در دو مرحله رهاسازی می شود .

وی در خصوص حقابه تالاب هامون خاطر نشان کرد: برای تامین آب باید مذاکراتی با کشور افغانستان در سطح بین المللی انجام شود که بمنظور تحقق این موضوع جلسات متعددی برگزار شده‌ و وزارت خارجه پیگیری های فراوانی داشته است.

مسائل زیست محیطی مرز سیاسی نمی شناسد

ابوالفضل آبشت  با تاکید بر این موضوع که قرار نیست مسئله آب به مناقشه تبدیل شود، خاطر نشان کرد: برای توافقات بین المللی در خصوص تالاب‌ها ، طرف های مذاکره باید به یک اجماع مشترک برسند و طی این مذاکرات شاید داد و ستدهایی اتفاق بیافتد و منجر به همکاری های مفید شود .

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران ، درخصوص آخرین چانه زنی‌ها با کشور افغانستان برای حقابه هامون گفت: مذاکرات همچنان ادامه دارد و طرفین تاکنون موفق به داد و ستد نشده اند و تحقق این موضوع یک بازه زمانی بلند مدت را می طلبد‌.

زنگ خطر خشکی هامون به صدا در آمد 

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به کاهش بارندگی ها در سال گذشته و نزدیکی به فصل تابستان، گفت:  با توجه به میزان درصد خشکی بالای تالاب هامون و وزش بادهای 120 روزه در فصل تابستان امکان ایجاد مشکلات جدید برای این تالاب دور از انتظار نیست و این مسئله عزم جدی مردم و مسئولان برای صرفه جویی و جلوگیری از تشدید مشکل را می‌طلبد.

وی در خصوص حفاطت از تالاب هامون گفت: خوشبختانه سازمان های مردم نهاد در منطقه سیستان فعالیت های موثری داشته و از تخریب و فرسایش بیش از حد بستر هامون جلوگیری می‌کنند .

حمایت همه جانبه دستگاه‌ها برای احیای تالاب هامون

ابوالفضل آبشت در ادامه اذعان داشت:در حال حاضر مسئله احیای تالاب مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در اولویت دستور کار شورایعالی آب ، محیط زیست و وزارت نیرو قرار دارد.

وی افزود: تلاش همگان برای احیای تالاب و مطالبه حقابه آن نقطه عطفی است که می تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد .

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران اظهار داشت: به صدا درآمدن زنگ خطر خشکی تالاب باعث شده تا همگان برای صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت آن به یک اجماع ملی برسند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای بهبود شرایط تالاب هامون گفت: خوشبختانه بودجه تخصیص یافته برای احیای تالاب هامون نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز