خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنادر و دریانوری استان به ایلنا خبرداد:

تخریب موج شکن غیرمجاز بخش خصوصی در خلیج چابهار

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۱۱۲

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موج شکن 500 متری غیر مجاز که توسط بخش خصوصی در پلاژ ساحلی تیس واقع در بخش شرقی خلیج چابهار احداث شده بود با اقدام قانونی اداره کل بنادر و دریانودری استان تخریب شد.

بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: یک شاخه موج شکن در مجاورت پلاژ ساحلی تیس (محدوده منطقه آزاد) که خارج از مجوز صادره سازمان، توسط بخش خصوصی احداث شده بود با رصد، تلاش و پیگیری‌های مستمر کارشناسان نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی از طریق تشکیل پرونده  قضایی و ارجاع به مراجع قانونی با نظر مقام قضایی با نظارت کارشناسان مرتبط تخریب شد.

وی با تاکید بر وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانودری در حوزه سواحل کشور افزود:  کلیه دستگاه های دولتی، نظامی، انتظامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شهرداری ها و بخش های خصوصی مکلف اند قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم دریا و منطقه ساحلی نسبت به اخذ مجوز و هماهنگی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اقدام کنند.

وی افزود : ارائه هرگونه خدمات و اعطاء تسهیلات (نظیر وام های بانکی، بیمه، آب، برق، گاز و تلفن و... به موجب ماده 8 قانون منع فروش) به تاسیسات فاقد یا خارج از مجوز قانونی توسط دستگاه ها و سازمان های ذیربط ممنوع بوده و کلیه دستگاه ها و سازمان ها دولتی، مراجع قضایی، نیروهای مسلح، شهرداری ها و  . . مستقر در مناطق ساحلی باید هماهنگی و همکاری  لازم را در اجرای مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان،  با سازمان بنادر و دریانوردی در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز داشته باشند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با بیان اینکه وجود سازه‌های دریایی بدون مجوز، مشکلاتی به همراه دارد تصریح کرد: سازه‌های دریایی غیر مجاز پیامدهای سوء زیست محیطی، فرسایش و رسوب گذاری، تغییر خط ساحلی و نهایتاً  اختلال در امنیت تردد دریایی ایجاد می‌کند. 

وی همچنین با اشاره به مکاتبه اخیر  مقام عالی وزرات راه و شهرسازی به استانداران استان های ساحلی در خصوص لزوم تقویت کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل به عنوان تنها مرجع هماهنگ کننده تصمیم گیری ها در حوزه سواحل و بنادر کشور، خواستار همکاری و هماهنگی بیش از پیش دستگاه ها و ارگان های اجرایی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان شد.

آقایی در پایان ضمن تاکید بر توسعه سواحل مکران ،گفت:با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اطلاق "گنج عظیم" به سواحل مکران، در کنار اقدامات توسعه ای بسیار مفید دولت در سواحل از جمله توسعه و تجهیز  بندر شهید بهشتی برای نقش آفرینی منطقه ای و فرا منطقه ای، احداث ترمینال مسافری بین المللی، احداث موج شکن های مردمی بمنظور توزیع یکنواخت جمعیت در نوار ساحلی و ایجاد اشتغال پایدار و مولد و سایر طرح های توسعه ای  سرمایه گذاری در سواحل مکران ، توجه سوء استفاده کنندگان از دریا و ساحل  نیز به این سواحل زیبا و استراتژیک معطوف شده است.

آقایی اذعان داشت: در این برهه حساس از زمان که در ابتدای راه توسعه همه جانبه سواحل مکران قرارداریم، مسئولان نظارت بر سواحل و اعضای کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان، مسئولیت خطیری را بر عهده دارند.

وی در ادامه گفت: با بهره گیری از توان و پتانسیل هماهنگ کنندگی کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان که پشتوانه آن مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) بوده و یکی از دستاوردهای مهم آن تقسیم بندی و تعیین کاربری اراضی ساحلی بر اساس استعداد زمین و عوامل مختلف از جمله زیست محیطی و اقلیم دریایی است می‌توان به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه سواحل و دریا و توسعه ای موزون و هماهنگ دستیافت که ضمن توسعه صنعتی- اقتصادی و کسب منافع مترتب از دریا، محیط زیست و منابع آن را برای نسل های آینده حفظ و مدیریت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز