خبرگزاری کار ایران

سید محمد علی افشانی مطرح کرد:

لزوم استفاده از روش‌های علمی در حل مشکل پسماندهای شهری و روستایی/ بی‌آبی علت مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۹۴۴

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید با روش‌های علمی مشکل پسماند شهری و روستایی کشور را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد علی افشانی بعد از ظهر امروز  در نشست هم‌اندیشی با فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شورای روستاهای سیستان و بلوچستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: اداره امور و رسیدگی به مشکلات روستاها و شهر از طریق مردم و شورا صورت می‌گیرد. بها دادن به شوراهای شهر و روستا وظیفه ای ملی است.

افشانی خاطرنشان کرد: شاخص‌های اعتبارات ملی و استانی باید رعایت شود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به نقش تعیین کننده دو شاخص جمعیت و مساحت در تخصیص اعتبارات به استان‌ها، اظهار داشت: برای تخصیص اعتبارات نام شهر یا روستا در نظر گرفته نمی‌شود بلکه دو شاخص جمعیت و مساحت میزان اعتبار اختصاصی را مشخص می کند.

وی بیان کرد: باید با روش‌های علمی مشکل پسماند شهری و روستایی کشور را برطرف کنیم.  از ابتدای امسال تا کنون 600 میلیارد تومان به دهیاری‌های سراسر کشور برای انجام طرح های عمرانی واریز شده است. 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: مسئولان در ارائه خدمات نباید تفاوتی میان شهر و روستا قائل شوند. 

افشانی اظهار داشت: شوراها و دهیاری ها بهترین ظرفیت برای خدمت رسانی به روستاییان هستند. 

وی افزود: قبل از اینکه قانون اساسی در کشور مصوب شود قانون شوراها به فرمان امام راحل مصوب شد. 

وی بیان کرد: شورا پایه دموکراسی و اداره زندگی مردم با مردم است و بها دادن به شوراهای روستایی یک وظیفه ملی و دینی بحساب می آید. 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: مدیران نباید نگران باشند که بخشی از امورات آنان در اختیار شوراهای روستایی قرار گیرد بلکه باید در این زمینه شوراها را تقویت کنند. 

افشانی اظهار داشت: قدرت گرفتن شوراهای روستایی به نفع مردم است و اعضای شوراهای روستایی در انتخاب دهیاری باید دقت بسیار زیادی را لحاظ کنند. 

 رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اذعان داشت: دهیاران و بخشداران دنبال تبدیل روستاها به شهر نباشند چراکه جز زیان ، مزیتی را در پی نخواهد داشت.

 وی تصریح کرد: باید با نگاه ویژه سهمیه ویژه وسیله نقلیه  عمومی درون شهری به استان اختصاص داده شود.

 افشانی صمن تاکید بر ظرفیت ها و جایگاه سیستان و بلوچستان ،ادامه داد : باید از ظرفیت های سیستان و بلوچستان  در جهت ایجاد اشتغال و سرمایه استفاده سود و عرصه برای نقش آفرینی مردم استان فراهم شود.

بی‌آبی علت مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان 

نماینده مردم زاهدان در این نشست گفت؛ به برکت خداوند و به دلیل فواصل کم روستاهای شمال استان با یکدیگر، خدمات رسانی دولت در بخش های شمالی راحت تر است.

علیم یارمحمدی اذعان داشت: یکی از مهمترین دلایل مهاجرت مردم استان ، بی آبی است که مساعدت ویژه دولت را در جهت مهاجرت معکوس مردم می طلبد.

نماینده مردم زاهدان خاطر نشان کرد:با توجه به وجود 8 هزار روستا در مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان لازم است خدمات نظام به صورت ویژه تری به این مناطق برسد.

وی با اشاره به 124 هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان گفت: تقاضا داریم برای ارائه خدمات بهتر به این خطه از کشور، توجه ویژه ای به پراکندگی این استان شود.

لزوم توجه به مسئله هاری در سیستان و  بلوچستان 

معاون  هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: اولین معضل مردم سیستان و بلوچستان وجود سگ‌های ولگرد در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از ایرانشهر و دلگان و ابتلا به بیماری هاری است که با کمک‌های وزارت کشور و سردی هوا این موضوع کمرنگ‌تر شده اما با قرار گرفتن در فصل گرما، دوباره این معضل جان مردم استان را تهدید خواهد کرد.

باقر کرد خاطرنشان کرد: بیش از 10 سال از عمر ناوگان حمل و نقل عمومی سیستان و بلوچستان می‌گذرد که این مهم نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی افزود: پهناوری سیستان و بلوچستان و فاصله‌ی قابل توجه میان شهر و روستاها و همچنین اختلاف حدود 60 درجه‌ای دمای زمستان و تابستان در این استان سبب تخلیه جمعیت و ایجاد مشکلات برای مردم استان شده است.

باقر کرد عنوان کرد: به‌دلیل گرمای شدید هوا در سیستان و بلوچستان به وفور شاهد رخداد آتش‌سوزی در نخلستان‌های جنوب استان بوده‌ایم که لازم است مدل جدیدی برای مهار آتش و آتش‌نشانی بین راهی طراحی شود که با اطلس استان همخوانی داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی خاطرنشان کرد: همواره از ظرفیت منطقه آزاد برای تامین ماشین‌آلات شهرداری و دهیاری‌ها استفاده می‌شود. تا زمانی که طرح هادی در روستاها اجرا نشود هیچ‌یک از خدمات آبرسانی، گازرسانی و اتصال اینترنت برای روستاییان امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز