خبرگزاری کار ایران

در نامه به رئیس جمهور مطرح شد:

وضعیت نامناسب کارگران مهاجر بلوچ در عسلویه

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۸۰۳

۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در پارس جنوبی در اعتراض به شرایط ناعادلانه کاری به رئیس جمهور نامه نوشتند / به گفته نماینده سراوان در مجلس حرمت کارگران مهاجر بلوچ باید نگه داشته شود و اینگونه نباشد که خدایی نکرده علیه آنان تبعیضی روا شود.

نماینده سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی از تبعیض میان کارگران بلوچ و سایر کارگران شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه انتقاد کرد.

«هدایت الله میر مراد زهی» با اشاره به نامه بیش از ۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه خطاب به رئیس جمهور در اعتراض به شرایط ناعادلانه کاری شان، به ایلنا گفت: حرمت کارگران مهاجر بلوچ باید نگه داشته شود و اینگونه نباشد که خدایی نکرده علیه آنان تبعیض روا شود.

وی با اشاره به اصول متعددی از قانون اساسی که بر دوری از تبعیض تاکید کرده‌اند، افزود: هر کس که تبعیضی علیه کارگران بلوچ قائل شود نه تنها خدمتی به نظام جمهوری اسلامی نکرده بلکه خیانت کرده است.

این نماینده مجلس نهم با انتقاد از شاخص‌های پایین توسعه اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود برای بهبود شرایط اشتغال در این استان اقدامات جدی انجام دهد که این مهم در سایه توسعه صنعت، کشاورزی و رونق صادرات و واردات از مرز‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر گسترش امکانات زیر بنایی استان سیستان و بلوچستان همانند جاده سازی، گاز کشی و… اظهار کرد: اگر استان سیستان و بلوچستان توسعه یابد، کارگران بلوچ دیگر مجبور به مهاجرت به مناطق صنعتی نخواهند بود تا با آنان اینگونه رفتار شود.

گفتنی است بیش از ۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در پارس جنوبی با امضای طوماری خطاب به رئیس جمهور گفته‌اند: در استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری صنعتی بزرگی که بتواند بخشی از توده عظیم بیکاران را به کار بگمارد صورت نگرفته است.

در ادامه این طومار با اشاره به خشک سالی‌های متوالی که باعثشده آب چاه‌ها و قنات‌ها به شدت کم شود، گفته شده است افراد معدودی که با کشاورزی و باغداری زندگی می‌کردند، مجبور هستند در جستجوی کار باشند.

امضا کنندگان این طومار با اشاره به شرایط ناعادلانه کاری شان گفته‌اند: پیمانکاران پارس جنوبی کارگران بلوچ با مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم را به صورت روز مزد و برای سخت‌ترین کارهای پروژه‌ای استخدام می‌کنند.

در این طومار گفته شده است کارگران بلوچ بدون بیمه، بدون قرارداد کار، بدون خوابگاه و بدون سه وعده غذایی و به صورت روز مزد استخدام می‌شوند ولی هرگز روزانه مزدی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود بلکه پس از چندین ماه، یک ماه حقوق دریافت می‌کنند.

در بخشی دیگری از این طومار گفته شده است پیمانکاران هر روز به بهانه‌های مختلف کارگران را جریمه کرده و با کسر ساعت کار، بخش مهمی از حقوق آنان را پرداخت نمی‌کنند.

۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در پارس جنوبی در پایان از رئیس جمهور خواسته‌اند علاوه بر ارائه خدماتی نظیر خوابگاه و سه وعده غذایی به آن‌ها، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز