خبرگزاری کار ایران

ناظر گمرکات خبر داد:

عبور دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالای ترانزیتی از سیستان و بلوچستان

کد خبر : ۱۴۰۶۱۵

از ابتدای سال تا کنون تشریفات گمرکی ۶۳۰ هزار تن کالای ترانزیتی به ارزش دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار توسط گمرک استان انجام شده است.

ایلنا: از ابتدای سال تا کنون تشریفات گمرکی ۶۳۰ هزار تن کالای ترانزیتی به ارزش دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار توسط گمرک استان انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زاهدان، ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: در مدت یاد شده ترانزیت کالا به لحاظ وزنی هفت درصد و به لحاظ ارزی نیز ۳۲ درصد رشد داشته است.
علیرضا صدری خواه طی نشست خبری در محل این اداره کل با بیان مطالب بالا اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال تشریفات گمرکی برای صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از مرز‌های استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه قالب کالاهای صادراتی از نوع مصالح ساختمانی، فرش، موکت، محصولات باغی و کشاورزی و خشکبار بوده است، افزود: از این مقدار کالای صادراتی، ۸۳۰ هزار تن آن از گمرکات استان اظهار نامه شده و ۷۰۰ هزار تن دیگر آن توسط سایر مرزهای کشور انجام تشریفات شده است.
وی همچنین به میزان کالاهای وارداتی به استان را در ده ماه گذشته، ۴۵۰ هزار تن کالا خواند و گفت: ارزش این کالا‌ها ۵۷۰ میلیون دلار بوده است.
صدری خواه در بخش دیگری از سخنانش از دخالت برخی دستگاه‌ها در فضای ویژه گمرک انتقاد و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر در گمرک شناسنامه افراد، باک بنزین، کنترل‌های قاچاق مواردی از این دست مورد بررسی قرار می‌گیرد. اسرار داریم که تمام کنترل‌های غیر گمرکی مانند تمام کشور‌ها و استان‌های کشور باید از محل گمرک خارج شود.
این مسئول ادامه داد: در واقع مشکلات موجود در گمرک می‌لک ناشی از سه عامل فیزیک منطقه و کوچک بودن محیط آن، راه ارتباطی و کوچک بودن حلقه اتصال ایران و افغانستان در کنار رود مرزی و در ‌‌نهایت سخت گیری‌های مرزی است.
عضو کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به ازای هر روز تاخیر در روند ترخیص کالا، یک درصد به قیمت تمام شده کالا افزوده می‌شود در ادامه گفت: برای خروج از مرز‌ها، قبل از گمرک اداره گذرنامه فعال است ولی در حال حاضر برخی‌ها از ما جلو‌تر و برخی هم با ما شریک هستند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: حداقل زمان تشریفات گمرکی برای کالاهای صادراتی یک روز است که به صورت میانگین در استان تا دو ساعت انجام می‌شود. برای واردات کالا نیز ۲۴ ساعت زمان تعریف شده مگر اینکه کالای خاصی مد نظر باشد. در مورد عملیات گمرکی برای ترانزیت کالا نیز پنج دقیقه زمان کافی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز