خبرگزاری کار ایران

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی بایدن امید بازگشت آمریکا به برجام را ایجاد کرده است/ اروپایی‌ها شتاب‌زده از ترامپ عبور کردند

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۱۷۹

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، مذاکره آمریکا و ایران و پیش شرط‌هایی که دو کشور پیش از شکل گیری دولت آمریکا مطرح می‌‌کنند را مورد بررسی قرار داد و از چگونگی مذاکره بدون پیش شرط گفت.

"دیاکو حسینی" تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط مذاکره ایران و آمریکا و پیش شرط‌های ایران برای بازگشت ایالات متحده به میز مذاکره، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مطرح شده در آمریکا در خصوص بازگشت این کشور به برجام و میز مذاکره، انجام تعهدات از سوی ایران است. از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران مطرح می‌کنند که برای آمریکا وسوسه‌ای ایجاد شده تا دولت بایدن از هزینه‌هایی که دولت ترامپ در رابطه با ایران پرداخت کرده و تحریم‌های گسترده‌ای که داشته، بیشترین بهره‌برداری را برای چانه زنی در میز مذاکرات ببرد.

وی افزود: اگر صحبت‌هایی که امروز به طور غیر رسمی گفته می‌‌شود واقعیت داشته باشد و در آینده هم به آن عمل شود به طور طبیعی ایران به دنبال این خواهد بود که توازن لازم را برقرار کند و در آنجا صحبت از گرفتن خسارت تحریم‌ها به طور جدی‌تر به میان خواهد آمد. اما از طرفی اگر آقای بایدن تسلیم این صحبت‌ها و مشورت‌ها نشود و بدون لحاظ کردن و احتساب سیاست‌هایی که به هدف اعمال فشار بر ایران در میز مذاکرات است، به برجام بازگردد این احتمال خیلی قوی خواهد بود که ایران نیز حسن نیت به خرج داده و موضوع خسارت‌ها را به طور جدی به میان نکشد.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی این روند را تا اندازه‌ای امیدبخش توصیف کرد و گفت: شکست ترامپ و پیروزی بایدن این امید را ایجاد کرده که این مسئله می‌تواند به سرانجام برسد و طرفین به میز گفت‌وگو بازگشته و آمریکا نیز به برجام برگردد. البته در این حالت نیز  این ظرفیت وجود دارد که به سرعت پنجره فرصت بسته شود و با روش‌ها و نگاه غلطی که ممکن است آقای بایدن در پیش گیرد این فرصت از بین برود و همچنان تنش در میان دو کشور بالا گیرد. بنابراین همه این احتمالات مربوط به تصمیمی می‌شود که دولت آقای بایدن در روزها و هفته‌های نخست دولت‌اش خواهد گرفت.

وی درباره صحبت‌های "کریس کونز" گزینه‌ مطرح برای تصدی وزارت خارجه دولت بایدن مبنی بر شرط محدود شدن مسئله موشکی ایران برای بازگشت به برجام خاطرنشان کرد:‌ اساس این حرف هیچ تفاوتی با دولت آقای ترامپ و درخواست‌های آنها از ایران ندارد و به همان اندازه بی‌ربط است.

حسینی یادآور شد: توافق برجام صرفاً به دلیل موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران و تحریم‌های مربوط به  آن منعقد شد. آن زمان که مذاکره کنندگان ایرانی، آمریکایی ها و سایر طرف‌های ۵+۱ در این گفت‌وگوها شرکت داشتند، آگاهانه این تصمیم را گرفتند و محدوده مذاکرات را به این موضوع منحصر کردند دلیل کارشان هم این بود که آنها به خوبی می‌دانستند که گسترش دادن موضوعات مورد مذاکره به مسائل موشکی و منطقه‌ای به طور حتم این مذاکرات را عقیم گذاشته و به نتیجه نمی‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه اولین گامی که آمریکا باید برای اینکه بستر مذاکرات در آینده فراهم شود انجام دهد، این است که همانطور که در سال ۲۰۱۵ این توافق را پذیرفته بود دوباره همان توافق را بازگردانده و انجام دهد، اظهار کرد: اگر آمریکا به تعهدات خودش به طور کامل عمل کند در آن صورت امکان کار و بستر لازم برای رفتن به سوی موضوعات دیگری که مورد اختلاف ایران و آمریکا است نیز فراهم خواهد شد.

حسینی درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی درباره انجام تعهدات برجامی ایران، تاکید داشت: اروپایی‌ها شتاب زده از ترامپ عبور کردند و جهت‌گیری‌های کلی اروپایی‌ها در حال انطباق سریع با آمریکایی است که بایدن رهبری آن را به دست دارد. بنابراین اروپایی‌ها در حال تلاش هستند تا زمینه سازی‌های دیپلماتیک لازم از جمله فشارهای جدی به ایران را به منظور مقدمه چینی برای مذاکرات آینده فراهم کنند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: همانطور که حدس زده می‌شد سیاست اروپا در حال فاصله گرفتن از چهار سال گذشته و به سمت یک سیاست جدیدی که هدف آن بازسازی روابط اروپا و آمریکا است. هدف دیگر اروپایی‌ها رسیدگی به مسئله برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای است و بیانیه اخیر نیز در راستای این تغییر جهت اروپا است.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز