خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

اقدامات لازم برای افراد دارای معلولیت در زمان شیوع ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۹۷۱

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی اقدامات لازم برای افراد دارای معلولیت در زمان شیوع ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، افراد دارای معلولیت و اقدامات لازم (ناظر به موج اول شیوع ویروس کوید ـ ۱۹ در کشور)» آورده است؛ افراد دارای معلولیت بنا به دلایلی مانند وجود اختلال در ساختار جسمی و ذهنی، بیماری‌های زمینه‌ای و محدودیت در رعایت دستورالعمل‌های خودمراقبتی در مواجهه با بیماری‌های سرایت‌پذیر مانند کووید ـ ۱۹ آسیب‌پذیرتر از سایر اقشار جامعه هستند؛ از این‌رو نیازمند توجه و مراقبت ویژه از سوی نهادهای مسئول به‌ویژه سازمان بهزیستی هستند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر، ۱.۵۳۱.۷۰۵ نفر معلول در کشور تحت پوشش این سازمان قرار دارند. سازمان فوق هم‌زمان با شیوع اپیدمی کوید ـ ۱۹ از طریق اقدامات مختلف در زمینه آموزش، مراقبت و حمایت از جامعه تحت پوشش خود تلاش نموده آثار این بیماری را بر جامعه دارای معلولیت کنترل به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش دهد. ارزیابی اقدامات این سازمان حاکی از آن است که این سازمان در حوزه آموزش توانسته با تهیه و تدوین بسته‌های مختلف آموزشی و ایجاد کانال‌های ارتباطی متعدد در سطح قابل قبولی نیاز جامعه معلولان را در این زمینه برطرف نماید. اما در حوزه مراقبتی و حمایتی تمرکز این سازمان بیشتر معطوف به مراکز توانبخشی و جمعیت مقیم (۵۱۲۰۰ نفر) در این مراکز بوده است. این در حالی است که بخش اصلی جمعیت تحت پوشش این سازمان (۹۶/۶۵ درصد) بیرون از این مراکز، در سطح جامعه و محروم از حمایت‌های این سازمان در زمان کرونا بوده‎اند؛ نتیجه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است بخش فوق به‌طور نسبی از اقلام بهداشتی لازم جهت پیشگیری از کوید ـ ۱۹ بهره‌مند بوده‌اند، اما این مسئله به بهای تضعیف و تحت‌الشعاع قرار گرفتن خدمات توانبخشی صورت گرفته و راهکار توانبخشی جایگزین در نظر گرفته شده از طریق آموزش‌های از راه دور نتوانسته نیاز جامعه هدف را تأمین کند؛ مسئله‌ای که در صورت عدم چاره‌جویی و با توجه به تداوم بحران کرونا احتمالاً به تشدید معلولیت‌ها در بخش قابل توجهی از این جامعه خواهد انجامید.

براساس این گزارش نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، شیوع کرونا در ایران بیش از آن که سلامت معلولان را متأثر سازد؛ معیشت ایشان را تحت تأثیر قرار داده است. برحسب داده‌های نظرسنجی صورت گرفته از جامعه معلولان کشور حدود ۸۰ درصد پاسخگویان، خود یا خانواده‌شان را در شرایط بحران کرونا نیازمند کمک فوری اقتصادی دانسته‌اند. از این‌رو لازم است سازمان بهزیستی با همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط برطرف نمودن مشکلات معیشتی افراد دارای معلولیت را در اولویت اول قرار دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز