خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جمع خبرنگاران:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تا پیش از ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۶۹۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و پس از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را هم آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقرنوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را هم آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: نگرانی را که مجلسیان داشتند که این طرحشان به تایید و تصویب نرسید، چون ما مذاکراتی با مجلس داشتیم در این لایحه تلاش شد که آن محورهای قابل اجرا از اصلاح ساختار در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود؛ احیاناً اگر موردی نیز باقی مانده است، در اختیار نمایندگان مجلس است که می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی اصلاح ساختار را اعمال کنند؛ بنابراین از این جهت هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی در خصوص حمایت های معیشتی نیز گفت: با توجه به محدودیت‌های شدیدی که از شنبه اجرا می‌شود و قطعاً به بخشی از خانوارها آسیب می‌رساند و نیمی از نمایندگان به دنبال این بودند که از نظر معیشتی به این خانوارها کمک شود، در این طرح ما برای چهار ماه آینده است.

نوبخت ادامه داد: اگر هم که قصد داشته باشند این طرح را در سال آینده نیز ادامه دهند، می‌توانند در بودجه پیشبینی کنند؛ بنابراین این دو مشغله‌ای که نمایندگان مجلس داشتند، خوشبختانه در این اقدام ما گنجانده شده است.

وی بیان کرد: در این گزارشی که امروز داده شد، مشخص شد که از ۳۳۸ هزار میلیارد تومانی که طبق قانون باید دریافتی داشته باشیم، ۲۹۰ هزار میلیارد تومان بیشتر دریافتی نبوده یعنی دولت با عدم تحقق منابع با کسری ۴۸ هزار میلیارد تومانی در هفت ماهه مواجه بود و از نظر هزینه‌ها هم که باید طبق قانون ۳۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه صورت می‌گرفت، این رقم ۳۰۲ هزار میلیارد تومان است یعنی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان به اجبار از هزینه‌ها صرفه جویی کردیم؛ در حال حاضر طبق قانون هزینه صرفه جویی ما ۳۶ هزار میلیارد تومان است؛ البته این در شرایطی است که پرداخت‌های مربوط به گندم‌کاران،‌ مطالبات ایثارگران از دولت، اجرای همسان‌سازی و حقوق و مزایا انجام شده است و ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم.

وی افزود: این ۱۲ هزار میلیارد تومان را هم طبق مصوبه قانونی که باید از تنخواه گردان بانک مرکزی نزد خزانه استفاده شود، استفاده شده است؛ این هم نکته جالبی است که ما طبق قانون می‌توانستیم ۳۸ هزار میلیارد تومان از تنخواه گردان بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم که فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده شد یعنی ۲۶ هزار میلیارد تومان در جهت کمک به بانک مرکزی استفاده نکرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در خصوص منابع نیز هر چه مازاد داشته باشیم صرف هزینه‌های جاری نخواهد شد و برای توسعه حمل و نقل جاده‌ای، دولت الکترونیک و شرکت‌های دانش بنیان و تقویت طرح تحول سلات از آنها استفاده خواهیم کرد؛ خوشبختانه ظرفیت مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد که ما به جای اینکه به نفت متکی باشیم، به سوی مالیات حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: از نظر اوراق هم در سال ۱۴۰۰ میزان انتشار و واگذاری اوراق مالی به مراتب کمتر از امسال است و ما در حد مصوبه‌ای که قانون برنامه ششم بر ما قائل شد، اوراق منتشر خواهیم کرد نه به اندازه امسال؛ جزئیات آن را نیز در هفته‌های آتی اعلام خواهم کرد.

نوبخت در پایان در خصوص  قیمت ارز و نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: نرخ ارز را به گونه‌ای محاسبه کرده‌ایم که بین ۱۱تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد؛ قیمت نفت هنوز نهایی نشده، اما برآورد اولیه ما۴۰ دلار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز