خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها راه حل اصلی مساله کرونا نیست/ دستور‌العمل ستاد ملی کرونا حکم قانون دارد و همه ملزم به رعایت هستند/ برخی می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها» باشند/ تلاش لازم برای خرید واکسن انجام شده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۵۹۲

رئیس‌جمهور گفت: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها راه حل اصلی مساله کرونا نیست واین مشکل تنها از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد شد اگر مردم سبک زندگی را تغییر ندهند و همگام با رعایت پروتکل‌ها، مساله عدم حضور در مراسم‌ها و مناسک را رعایت نکنند با تعطیلی کرونا هم اوضاع به همین صورت خواهد بود.

به گزاش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی گفت: به سبب اوج‌گیری کرونا، از روز شنبه محدودیت‌های جدیدی در خصوص کرونا اعمال می‌شود و شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درخواهند آمد مگر در موارد ضروری که باید سر کار باشند که شامل فروشگاه‌ها یا آنهایی که خدمات ارائه می‌دهند خواهد بود که تفسیر آن برای مردم بیان شده است. 

وی ادامه داد: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها راه حل اصلی مساله کرونا نیست واین مشکل تنها از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد شد اگر مردم سبک زندگی را تغییر ندهند و همگام با رعایت پروتکل‌ها، مساله عدم حضور در مراسم‌ها و مناسک را رعایت نکنند با تعطیلی کرونا هم اوضاع به همین صورت خواهد بود. 

وی افزود: تعطیلی تنها به عنوان اعلان هشدار به جامعه است تا همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم و این انضباط است که می‌تواند مشکل کرونا را حل کند والا همین الان آمار نشان می‌دهد  ۵۱ درصد ابتلا به دلیل رفت وآمد خانوادگی است و اگر در تعطیلات رفت و‌آمدها بیشتر شود،‌همین آمار هم افزایش پیدا می‌کند و بنابراین در جایی ممکن است کاهش دهیم و جای دیگر افزایش یابد.

رئیس‌جمهور گفت‌:‌ راه این است که همه احساس کنیم و اقلیتی که مراعات نمی‌کنند هم به درک مشترک برسیند که ان بیماری وجود دارد و در سال آینده هم ممکن است تا هر وقتی که دارو و درمان قطعی و واکسن کشف شود ادامه پیدا کند. بنابراین باید از طریق رعایت پروتکل‌ها خود را مصون بداریم واین تعطیلات در کنار هشدار برای این است که یک فضای تنفسی برای کادر درمان فراهم شود.

وی افزود: ما از لحاظ تجهیزات و تخت در فشار نیستیم اما کادر درمان یک کار یک ماه و دوماه نیست و ۹ ماه مداوم در حال تلاش هستند و این تعطیلات برای این است که فرصتی برای کادر درمان فراهم کنیم. وقتی فوتی‌های ما در روز بالای ۴۰۰ نفر است یک هشدار جدی برای ماست و ما باید کمک کنیم که این برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود و این در سایه این است که اول مردم، نیروی انتظامی، بسیج و گروه‌های ناظر همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا این طرح به خوبی اجرا شود.

روحانی تاکید کرد: از شنبه آینده تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی جلسات بالای ۱۵ نفر نباید داشته باشیم و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت تدوین کرده و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است؛ بنابراین به عنوان یک قانون و به عنوان یک مساله‌ای که در حد قانون و در حد مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانون دارد و همه مقرراتی که دیروز ابلاغ شده باید اجرا شود.

رئیس جمهور گفت: موضوعی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت و جلسه امروز هیأت دولت در خصوص آن بحث کردیم، این بود که در کنار این محدودیت‌های شدید و تعطیلات، فشار اقتصادی روی مردم زیاد می‌شود و دولت باید در این زمینه به مردم کمک کند تا بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کند؛ کسانی که حقوق ثابت بگیر هستند،‌ حتی اگر تعطیل هم شود حقوق را می‌گیرند و امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت ندارند و روزمزه کار می‌کنند، به همین دلیل محاسبه‌ای که شده باید ما به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی ارائه کنیم که این بسته را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد؛ افرادی که مشمول این طرح می‌شوند در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: همچنین وام یک میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده هستند؛ در نظر گرفته می‌شود که این هم اعلام خواهد شد. قبلاً هم گفته شده که ما در درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست، حتماً تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و داروهایی که توصیه می شود نیز مشمول بیمه خواهد شد.

رئیس دولت گفت: من از شرکت‌های دانش بنیان تشکر می‌کنم که تلاش‌های زیادی که داشتند و کیت تشخیص تهیه کردند؛ مردم ما می دانند در سی تی اسکن و ونتیلاتور ما به خارج از کشور نیاز نداریم؛ البته ما تلاش‌های لازم برای خرید واکسن نیز انجام داده‌ایم اما به هر حال شرکت‌های دانش بنیان را یاری خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم کاهش قیمت ارز و طلا را مشاهده می‌کنند، تصریح کرد: تلاش دولت این است که این مسیر کاهشی ادامه پیدا کند. خواهش می‌کنم کسانی که به ناروا می‌گویند دولت می‌خواهد قیمت کالا و ارز افزایش پیدا کند بدانند که دولت می‌خواهد مردم در آسایش و رفاه باشند؛ احساس ما این است که شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط ما بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم. برخی‌ها فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود فوری می‌گویند که لابد می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید. خیر بحث مذاکره با آمریکا نیست بلکه بحث دیگری مطرح است.  

وی ادامه داد: رئیس جمهور قبلی آمریکا یاغی بود اما دولت بعدی می‌تواند فضا را بازگرداند و از فضای تهدید کم‌کم به سمت فضای فرصت حرکت کنیم، از ابتدای سال ۹۷ که دولت اخیر آمریکا فشار شدید را بر مردم وارد آورد و وارد جنگ اقتصادی با ما شد؛ در محاصره، جنگ و در برابر تروریسم اقتصادی قرار داشتیم 

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه باید از عبارتها و تعبیر‌ها به درستی استفاده کنیم، اظهار داشت: جنگ و تروریسم اقتصادی توسط دولت اخیر آمریکا از سال ۹۷ شروع شد، کشتی کشتی و محموله به محموله از دریا و هوا برای تحریم دنبال می‌کردند؛ ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفت.

وی اضافه کرد:‌ به اسم انتقاد، قواعد سیاسی بازی را به هم نزنید و به اسم سیاست به دنبال تطهیر تبرئه دولت آمریکا نباشید، این دولت جنایتکار است چرا می‌خواهید آن را تبرئه کنید دولت اخیر آمریکا دولت جنایتکار و تروریستی است، عده‌ای مدام دارند این تطهیر می‌کنند و به صورت مجانی هم این کار را می‌کند، برخی از رسانه‌های خارجی پول می‌گیرند، اما برخی برای اینکه به دولت صدمه بزنند مجانی این کار را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ برای این که فضا را برای ۱۴۰۰ فراهم کنند این کار را انجام میدهند؛ هنوز تا انتخابات ۱۴۰۰ خیلی مانده است. اشکالی ندارد، برای انتخابات خود، هر کاری می‌خواهید انجام دهید، اما ایجاد یاس در جامعه خیانت ملی است. بگذارید مردم واقعیت‌ها را لمس کنند و ببینند که دولت آمریکا ی دولت جنایت کاری بود که نسبت به ایران و همه کشورهای مستقل جهان جنایت انجام داد؛‌ هم نسبت به ایران هم نسبت به عراق و فلسطین و  در برابر همه ملت‌های مظلوم این کار کرد؛ حتی به دوستان خودش نیز خیانت کرد.

وی با بیان اینکه  آمار اقتصادی سال های ۹۳ تا ۹۶ و ۹۷تا ۹۹ را با یکدیگر مقایسه کنید؛ این آمار مقایسه سال‌های تحریم و جنگ است، اینها دو مقوله متفاوت هستند می‌توانیم در آن دوره، میزان تورم اشتغال و رشد پایه پولی را ببینید؛ خیلی پیچیده نیست، ریاضی ساده است و جبر و مثلثات نیست.

روحانی خاطر نشان کرد:‌ آمریکا در بخث سیاسی، حقوقی و اخلاقی شکست خورد، دنبال ایجاد قحطی در کشور بود و به دنبال ایجاد  تنش اجتماعی در کشور بودند تا امنیت داخلی را به هم بریزند، اما در اهدافشان به صورت صد در صدی شکست خوردند.

وی ادامه داد:‌وقتی آمریکا از برجام خارج شد انتظارش این بود که همه کشورهای دیگر از او تبعیت کنند اما هیچ کشوری از او تبعیت نکرد، اتحادیه اروپا که دوست سنتی آمریکا بود و حتی چین و روسیه نیز تبعیت نکردند و در اینکه این کشورها را در مسیر انحرافی خود بکشاند ناموفق بود و هر چه تلاش کرد در مجامع بین‌المللی شکست خورد.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: آمریکا رفت که جلوی پایان تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد اما ناموفق بود، ما تحریم تسلیحاتی را پایان دادیم و بدانید با پایان تحریم‌های تسلیحاتی می‌توانیم در چارچوب قواعد بین‌المللی خرید و فروش اسلحه انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ از همه اعضای دولت چه در مرکزیت و چه در استان‌ها خواهش می‌کنم به هیچ عنوان به سمت حاشیه حرکت نکنند و به وظایف اصلی که بردوش آنان است، به‌خوبی عمل کنند. البته نباید بگذاریم ابهام در جامعه به وجود بیاید؛ همه وزیران، استانداران، مدیران کل و روابط عمومی‌ها موظفند واقعیت را برای مردم توضیح دهند و اشکالات را بیان کنند. حتی اگر نقد منصفانه‌ای نسبت به دولت است خودشان نقد کنند، اشکالی ندارد نقد هم بر ما وارد است.

رییس جمهوری اضافه کرد: مهم این است که امروز مردم واقعیت‌ها را به خوبی بدانند. از روز اول گفتیم دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور دراز می‌کنیم و این دست ما همچنان برای دوستی به جلو است. باز همین را می‌گوییم و باز هم دنبال این هستیم دست دوستی به همه بدهیم.

روحانی با بیان اینکه اکنون زمان تسویه حساب و ایجاد حاشیه نیست، گفت: در این هفته‌ها فضای مثبتی در جامعه ایجاد شده است. بگذاریم فضای مثبت در جامعه کار خود را انجام دهد و بتوانیم کاری کنیم تا انتظارات مثبتی که نسبت به آینده در ذهن مردم است، بتواند فضای کشور را متعادل و درست کند.

رییس‌جمهوری گفت: با وجود اینکه سال ۹۹ سال بسیار سختی بود اما حقوق کارمندان دولت و کارگران را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اضافه کردیم و حتی حقوق کسانی که مستمری می‌گیرند و بازنشسته هستند و عشایر و روستاییان که از بیمه استفاده می‌کنند، هم ۵۰ درصد اضافه شد.

وی ادامه داد: برای اینکه فشار اقتصادی بر مردم کاهش پیدا کند، هر چه در توان داشتیم انجام دادیم و باز در حد توان انجام خواهیم داد.

روحانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه علی‌رغم فشار، کرونا و همه مسائل، رشد بخش صنعتی ما در هفت ماهه گذشته ۶.۴درصد بوده است این یعنی همه بخش‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی ما به جلو حرکت کرده است و در این شرایط خاص خاص، در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی افزایش تولید داریم.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی هم هرچه نیاز ضروری بود در حد توان تلاش کرده و تا امروز ۲۱.۷ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه کارخانجات  تامین کرده است.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد صادرات در هفته های اخیر گفت: هفته گذشته صادرات ما ۲۵درصد رشد داشت و معلوم است در مسیر صادرات قرار گرفتیم. برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانجات هم حرکت خوبی از گمرکات شروع شده و کالاها درحال ترخیص هستند و کار بسیار خوبی هم از سوی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که امروز شاهد حرکت بسیار خوبی در این زمینه هستیم و شرایط بهتر خواهد شد.

روحانی اظهار کرد: مردم عزیز ما بدانند در این شرایط دولت وظیفه اصلی خود را سلامت آنها و زندگی و معیشت آنان می‌داند و همه توان و تلاش خود را برای این دو امر به کار خواهد گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به آغاز بررسی بودجه در دولت گفت: تلاش می کنیم بودجه را در زمان معین به مجلس ارائه کنیم. برای مردم توضیح خواهیم داد که اهداف بسیار مهم توسعه‌ای، اقتصادی و اجتماعی مدنظر دولت است که در بودجه امسال گنجانده شده است و امیدواریم تصویب بودجه در مجلس و اجرای آن، موجب رشد و توسعه بیشتر در کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز