خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکسفورد مطرح کرد؛

۳ ویژگی منحصر به فرد انتخابات آمریکا/ بهبود روابط تهران و واشنگتن، چالش بزرگ بایدن است/ آمریکا فروش سلاح به عربستان را متوقف خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۸۹۶

استاد روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد با اشاره به تمایل بایدن به بازگشت به برجام، تاکید کرد که بهبود روابط آمریکا و ایران به چالش بزرگی برای او تبدیل شده است.

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و روابط میان ایران و آمریکا پرداخته است.

۳ ویژگی منحصر به فرد انتخابات اخیر آمریکا

ریچارد کاپلان در ابتدا در مورد انتخابات آمریکا گفت:چندین ویژگی قابل توجه در این انتخابات وجود دارد. من به سه مورد اشاره می کنم؛ اول اینکه میزان مشارکت مردم بسیار زیاد بود: ۶۶درصد بالاترین رکورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سال ۱۹۰۰ محسوب می‌شود که نشان می‌دهد این انتخابات از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها نتیجه‌ای مهم داشته است.

وی افزود: دوم اینکه دونالد ترامپ تنها سومین رئیس کاخ سفید است که پست خود را برای دوره دوم از دست می‌دهد و سوم، با وجود باخت، ترامپ بیش از ۷۳ میلیون رأی آورد که نشان می‌دهد او همچنان از حمایت قابل توجهی بین بخشی از مردم برخوردار است.

بایدن به دنبال بازگشت به برجام است

این استاد دانشگاه یادآور شد: این انتخابات حداقل به یک دلیل برای ایران مهم است، اینکه بایدن از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پشتیبانی می‌کند، چراکه دولت اوباما و بایدن در مورد آن مذاکره کرده‌اند و به دنبال پیوستن مجدد به توافق خواهند بود به شرط آنکه ایران مطابق با محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم رفتار کند.

بهبود روابط ایران و آمریکا، چالش بزرگی برای بایدن است

این تحلیلگر سیاسی افزود: بهبود روابط ایالات متحده با ایران فراتر از برجام با توجه به همسو نبودن منافع‌ آمریکا و ایران در منطقه، چالش بسیار بزرگتری است. با توجه به ترکیب سایر کشورهای خاورمیانه، انتظار می‌رود شاهد تغییراتی باشیم.

بایدن فروش سلاح به عربستان را متوقف خواهد کرد

وی ادامه داد: بایدن به حمایت از اسرائیل ادامه خواهد داد اما برخلاف ترامپ، وی از نفوذ بیشتر اسرائیل در کرانه باختری استقبال نخواهد کرد. او چند قدم برای دوری از عربستان سعودی برمی‌دارد درحالیکه ترامپ به گرمی از آن استقبال می‌کرد. در جریان مبارزات انتخاباتی هم بایدن قول داد که حمایت ایالات متحده از جنگ عربستان در یمن را خاتمه دهد و فروش سلاح به ریاض را متوقف خواهد کرد.

کاپلان گفت: بایدن ترکیه را تحت فشار قرار خواهد داد تا روابط خود با روسیه را که از آن سیستم موشکی پیشرفته‌ای خریداری کرده است که می‌تواند سیستم‌های دفاعی ناتو را به خطر بیاندازد ، قطع کند.

 بایدن خواهان همکاری با اروپا برای اهداف مشترک است

این استاد دانشگاه یادآور شد: بایدن در پی بهبود روابط بین ایالات متحده و اروپا خواهد بود؛ روابطی که در دوران دولت ترامپ بسیار آسیب دید. ما می‌توانیم انتظار رایزنی بیشتر بین ایالات متحده و متحدان اروپایی آن را در این دوره داشته باشیم. همچنین می‌توانیم انتظار حمایت مجدد از نهادهای اروپایی و دیگر  سازمان‌های چندجانبه ، از جمله اتحادیه اروپا و ناتو را داشته باشیم.

وی گفت: زیر نظر بایدن، ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا با متحدان اروپایی خود برای دستیابی به اهداف مشترک مانند مبارزه با شیوع بیماری‌های عفونی و جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای همکاری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز