خبرگزاری کار ایران

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایلنا:

اصولگرایان می‌خواهند مذاکره با آمریکا و برجام را به نام خودشان ثبت کنند/ برخی از مخالفان برجام ترجیح می‌دهند سیاست خارجی ایران با کشورهای گمنام خلاصه شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۸۴۰

رییس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: بدیهی است که اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ به سراغ برنامه و محورهایی همچون برجام و مذاکره با آمریکا خواهد رفت و به دنبال برجام ورژن دومی هستند که به نام خودشان ثبت شود.

محمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و پیروزی جو بایدن و تاثیر آن بر سرنوشت روابط بین ایران و آمریکا و برجام، گفت: ما بعد از انتخابات آمریکا شاهد ایجاد یک فضای دو قطبی در جامعه بودیم. یک گروه که مخالفان برجام و مذاکره با آمریکا هستند و اتفاقا بدشان نمی‌آمد که ترامپ برنده انتخابات شود و گروه دیگری که امیدوار هستند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بتواند شرایط بین‌المللی و البته اقتصادی و تجاری ایران را بهبود بخشد و از مشکلات معیشتی مردم کم کند.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب افزود: فرضیه احتمال بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره با ایران امر بعیدی نیست و صرفا بستگی به رفتار ایران و آمریکا به ویژه کاخ سفید در آینده نزدیک دارد. در مورد مخالفان برجام یا همان دلواپسان باید گفت که ما در همین ایام کوتاه شاهد شعارها و ادبیاتی تند علیه برجام و مذاکره بودیم. این مواضع تند و صریح حکایت از دو دیدگاه متفاوت دارد که البته اشتراکاتی نیز باهم دارند.

سالاری ادامه داد: گروه اول کسانی هستند که منافع خودشان را در تحریم‌ها می‌بینند و برهمین اساس به استقبال لغو تحریم‌ها نخواهند رفت. دومین گروه مخالف برجام کسانی هستند که اساسا مذاکره و ارتباط با جهان را برای خودشان یک زنگ خطر می‌دانند و ترجیح می‌دهند که سیاست خارجی ایران در کشورهایی چون روسیه، چین، کوبا، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای گمنام جهانی خلاصه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سخنان اخیر "حمیدرضا ترقی" کنشگر سیاسی اصول‌گرا مبنی بر اینکه باید یک اصولگرا مذاکرات با آمریکا را عهده‌دار شود، گفت: این نظر و گفته آقای ترقی حامل دو پیام ویژه است که از یکی به گرمی استقبال می‌کنیم و در مورد دیگری بحث جدی داریم. اینکه آقای ترقی به عنوان یک عضو حزب سابقه دار و قدیمی موتلفه اصل مذاکره با آمریکا را پذیرفته است و مذاکره را به عنوان یک روش و مسیر برای منافع ملی قبول کرده ، یک اتفاق خوب و یک گام رو به جلوست؛ سابق بر این شاهد بودیم که خیل عظیمی از اصول‌گرایان اصل و ماهیت مذاکره را یک تابو تصور می‌کردند ولی برجام باعث شد تا بخش بزرگی از این مخالفان نظرشان تغییر کند.

وی اضافه کرد: اما پیام دومی که می‌توان از سخنان آقای ترقی برداشت کرد اشاره به آن دارد که ایشان به نوعی نسبت به تیم مذاکره کننده‌ای که مورد تایید و حمایت رهبر انقلاب قرار دارد بی اعتماد است و  به نوعی اصول‌گرایان را شایسته مذاکره با آمریکا می‌داند که چنین دیدگاهی می‌تواند مصداق تمامیت خواهی باشد.

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: با توجه به تاثیر تحریم‌ها و مشکلات شدید اقتصادی، بسیاری از مواضع تند اصول‌گرایان درباره مذاکره و برجام کاربرد انتخاباتی دارد و آن‌ها سعی می‌کنند با حفظ مواضع قبلی به تامین نظر حامیان خود برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بپردازند وگرنه در صورت پیروزی در انتخابات آینده و یا تصمیم نظام مبنی بر انجام مذاکرات در چارچوب برجام و یا بیش از آن، همانطور که اکنون زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، اصول‌گرایان نه می‌خواهند و نه می‌توانند مخالفت تاثیرگذاری در این موضوع داشته باشند، بلکه ترجیح می‌دهند خودشان پای میز مذاکره بنشینند.

وی در پایان یادآور شد: بدیهی است که اصول‌گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ به سراغ برنامه و محورهای ثانویه‌ای می روند که قطعا یکی از همین موضوعات بحث برجام و مذاکره با آمریکا خواهد بود. آنان دنبال ورژن دومی از برجام هستند که به نام خودشان ثبت شود.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز