خبرگزاری کار ایران

دیوان عدالت اداری تاکید کرد؛

انتصاب مدیران و ارتقای شغلی فقط بر اساس قانون، شایسته‌سالاری و بدون تبعیض

کد خبر : ۹۹۶۵۶۰

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، با ابطال اصلاحیه دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، مسیر شایسته‌سالاری، ایجاد فضای رقابتی و قانونمداری را برای انتخاب و انتصاب مدیران هموار کرد.

به گزارش ایلنا، شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه مورخ ۹۶/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۹۵/۴/۱ شورا را اصلاح کرده و امتیازاتی را برای اقشاری خاص در این مورد قائل شده بود که با شکایت شاکی، هیات عمومی دیوان عدالت اداری به بحث و بررسی در این مورد پرداخت و با اکثریت آراء به موجب ضرورت رفع تبعیض، رعایت شایسته‌سالاری و نیز ایجاد فضای رقابتی در انتخاب و انتصاب مدیران و همچنین بمنظور رعایت قانون، این اصلاحیه را ابطال کرد.

بر اساس این گزارش، قانون مدیریت خدمات کشوری برای انتخاب و انتصاب مدیران شرایط مشخصی را قائل شده که عبارتند از «شایستگی» و «ارتقای شغلی در فضای رقابتی»؛ بنابراین اگر مرجعی علاوه بر این شرایط امتیاز خاص دیگری را برای قشری از کارکنان دولت بمنظور انتخاب و انتصاب به سمت‌های مدیریتی قائل شود، متضمن ایجاد تبعیض و نیز خروج از چارچوب‌های قانونی بوده و بر اساس قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری، شرایط مصوب خارج از چارچوب قانونی، از سوی هیات عمومی دیوان قابل ابطال خواهد بود.

مستندات قانونی هیات عمومی در این زمینه از این قرار است:

ماده ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر داشته: انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان باید با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی لازم و پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد. 

تبصره ۳ ماده ۵۴ مقرر داشته: دستگاه‌های اجرائی موظفند امکان ارتقائ مسیر شغلی را با توجه به امتیازات مربوطه در فضای رقابتی برای کلیه کارمندان فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز