خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده:

مرزهای ایران در جریان حل مناقشه قره‌باغ هیچ تغییری نکرده است/ تهران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در همه معادلات منطقه خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۵۰۵

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرزهای جمهوری اسلامی و مرزهای منطقه، در جریان روند صلح میان آذربایجان و ارمنستان هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز (۲۶ آبانماه ۹۹) با آرزوی سلامتی برای همه مردم کشور تاکید کرد: همه مراقب خود باشند چرا که موج جدیدی از کرونا ایجاد شده که تنها با مساعدت همه مردم و مسئولان قابل مدیریت است.

وی با اشاره به گاه‌شمار وزارت خارجه در هفته گذشته اظهار داشت: دکتر ظریف هفته گذشته و به دعوت همتای پاکستانی سفری به اسلام‌آباد داشتند؛ ایشان در شامگاه ۲۰ آبان وارد این کشور شدند و دو روز اقامت داشته و در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان در مورد فنس‌کشی، امنیت مرزها و گروه‌های سازمان یافته قاچاق انسان و کالا گفت‌وگو کردند؛ همچنین در دیدار وزیر امور خارجه با همتای پاکستانی، تمامی ابعاد روابط دو کشور مرور شد و گسترش روابط دوجانبه، مقابله با اسلام‌هراسی، جلوگیری از توهین به مقدسات اسلامی، مقابله با طرح‌های مخرب رژیم صهیونیستی و ضرورت تعیین تکلیف  موافقت‌نامه ترجیحی و موافقنامه‌های فی مابین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: در روزهای گذشته همچنین موضوع کنفرانس بین‌المللی بازگشت آوارگان سوری را داشتیم که دستیار ویژه وزیر خارجه به سوریه سفر کردند و با مقامات سوری از جمله بشار اسد ملاقات  داشتند.

خطیب‌زاده درخصوص نادیده گرفته شدن طرح ایران در مسئله مناقشه آذربایجان و ارمنستان و همچنین تغییر مرزها، ‌گفت: در هفته گذشته یکسری جوسازی‌های بی پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه‌های ساختگی منتشر شد که جوسازی رسانه‌ای بود. فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سو استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه حل و فصل دائمی مناقشه بین دو کشور استقبال می‌کند، ‌همانگونه که در سه دهه گذشته استقبال کرده و هر روندی مورد استقبال ما است. در عین حال فکر می‌کنیم مسیر روشن است، طرح ایران نیز همپوشانی‌های جدی با مسیری که اکنون جلو می‌رود، دارد. 

وی ادامه داد: مرزهای جمهوری اسلامی و مرزهای منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواد کرد. برداشت و فهم ما این است که یک جاده ترانزیت ساده شکل گرفته که مسائل امنیتی و کم کیف آن باید مورد بررسی قرار گیرد. جمهوری اسلامی و نمایندگان ما در پایتخت‌های منطقه هوشیارانه موضوعات را پیگیری می‌کنند؛ نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری را خارج از چیزی که اعلام کرده می پذیرد

وی افزود: تاکید می‌کنم نیروهای تکفیری همین الان باید منطقه را ترک کرده باشند و آنچه به ما گفتند نیروهای تکفیری دیگر در منطقه نباشد و حل و فصل صلح آمیز برای کل منطقه مفید خواهد بود و جمهوری اسلامی بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به این موضوع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا پاکستان حامل پیامی از طرف عربستان برای ایران بود یا نه، گفت: جمهوری اسلامی بارها موضع خود را اعلان کرده و نیازی به پیام آوردن یا بردن نیست؛ عربستان پاسخ معمول را نداد و به طور ویژه موضوعی با این محور در نشست پاکستان مطرح نشد.

وی در رابطه با برخی تحرکات صورت گرفته از سوی آمریکا در عراق نیز گفت: نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می‌کنند. آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته است.

خطیب‌زاده در خصوص حضور نیروهای حافظ صلح ترکیه در قره‌باغ و در پاسخ به این سوال که آیا ایران نیز نباید در این منطقه نیرو داشته باشد، گفت: نکته اول اینکه جمهوری اسلامی نقش استراتژیک و راهبردی خود را در همه معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه‌حل دائمی این بحران توجه به حق انصاف و حق حاکمیتی کشورها است و اگر مواردی از این جنس باشد استقبال می‌کنیم. چیزی خارج از روال طبیعی نمی تواند شکل بگیرد همانطور که هیچ کنش‌گر مخربی در منطقه ما نمی‌تواند جای پا باز کند و آن کس که باید این پیام را بگیرد می‌گیرد، ما در این مسیر هستم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به درخواست پادشان عربستان برای موضع‌گیری جامعه جهانی دربرابر برنامه‌های هسته‌ای کشورمان گفت: تکرار این جملات توسط حکام سعودی طبیعی است اما پیام ایران نیز کاملا روشن بوده است. رژیم آل سعود باید بداند نمی‌توان صرفا با این قاعده که سرکوب می‌کنی و داخل را مدیریت می‌کنی منطقه را مدیریت کرد؛ نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی‌توان با گروه‌های تکفیری اتحاد ایجاد کرد؛ نمی‌توان منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد. تا زمانی که حکام آل سعود از این وضعیت برنگردند چشم اندازی برای خروج از انزوای حکام آل سعود وجود ندارد.

وی ادامه داد: دردناک است؛ جهان عرب در شرایطی قرار گرفته که آنهایی‌که قرار بود کمک کار کشورهای عربی باشند خائنان آن شدند. دست دوستی جمهوری اسلامی همچنان برای همه کشورهای اسلامی دراز است و این براساس یک باور است اما همه ما نقشه و توطئه‌های آل سعود را می دانیم. ما انتخاب نکردیم همسایه آل سعود باشیم اما هستیم و چاره‌ای نداریم. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری عضویت دائم کشورمان در شورای همکاری شانگهای و همچنین حضور تعدادی از پناهجویان ایرانی در مصر گفت: در مورد سوال دوم پیش‌تر به طور مفصل مصاحبه کردم و همه جزئیات را عرض کردم؛ به طور خلاصه بگویم متاسفیم که برخی هموطنان در دام قاچاقچیان انسان می‌افتند و برای ما بسیار دردناک است که شاهد این نوع سوداگری‌ها هستیم. همه نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های خارج از کشور موظف هستند که به همه ایرانی‌ها دسترسی‌های کنسولی بدهند؛ در این مورد هم حافظ منافع ما در قاهره دسترسی های لازم را داشت و این افراد به دفترحافظ منافع آمدند و در تهران تلاش شد با خانواده‌هایشان تماس گرفته شود. اصل بر بازگشت داوطلبانه است و به آن‌ها کمک می‌کنیم و دولت مصر هم تا امروز کمک‌های خوبی داشته است. 

وی ادامه داد: درمورد سوال اول؛ مسیر همکاری جمهوری اسلامی با شورای همکاری شانگهای روشن است؛ ما در چارچوب منافع خود حرکت می‌کنیم و هر زمان منافع ما ایجاب کند به این سازمان بپیوندیم، می‌پیوندیم. تلاشمان این است بر اساس منافع و شرایط در حال شکل گیری تصمیمات خود را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص صحت حضور نیروهای القاعده در ایران نیز گفت: القاعده دست‌پرورده کدام کشور است؛ آن‌هایی که اندکی آشنایی با ایدئولوژی تکفیری دارند می‌دانند این ایده بیشترین خصومت خود را با شیعه داشته و دارد و ما یک جبهه در مقابل این ایدئولوژی تکفیری بودیم. این سناریوها و اتهامات چیزی نیست که به جمهوری اسلامی بچسبد.

وی افزود: اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده بشود و به قول معروف تروریست اجاره‌ای شود و پول بگیرد و کسانی را این طرف و آن طرف دنیا ترور کند، تراژدی دنیاست. در سرزمین‌های اشغالی سیاست‌شان ترور سران فلسطینی است.درباره این ادعای روزنامه نیویورک تایمز باید این منابعی که این درزهای ساختگی را به روزنامه می‌دهند باید ذهنشان را جمع و جور کنند که این فرد را کجا کشته‌اند. این اتهام زنی‌ها ارزش پاسخگویی ندارد. 

خطیب‌زاده همچنین درباره پروژه سد‌ریزی افغانستان و در پاسخ به این سوال که آیا این کشور حقآبه هیرمند را پرداخت کرده است یا خیر گفت: همین امروز معاون وزیر خارجه افغانستان در ایران است و موضوعات جدی بحث و تبادل نظر می‌شود. موضوعات ساده‌ای نیست و در چارچوب قراردادهای فیمابین این موضوع باید پیگیری شود. با جدیت در حال پیگیری تمامی موضوعات از جمله این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با ایجاد کریدور ادعایی در مرز با ارمنستان، آیا مرز ما با این کشور از بین خواهد رفت نیز گفت:  چه اصراری بر گزاره نادرست است؛ اگر بارها گزاره نادرست مطرح کنید من فقط یک پاسخ می دهم. رهبری فرمودند مرزهای ما نه دست خواهد خورد و نه ما اجازه این کار را می‌دهیم. درباره کریدور بنا دارند یک جاده ترانزیتی ساده باشد و اینکه کجا این جاده جانمایی خواهد شد چیزی نیست که بدون حضور ایران در این باره حرف زده شود؛ نمایندگان ما به جدیت این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی افزود: در امور حاکمیتی، وزارت خارجه هماهنگ کننده نهادهای حاکمیتی و نهایتا مجری نهادهای حاکمیتی است و وظیفه ما اجرای این تصمیمات است. اینها موضوعی نیست که خارج از حاکمیت تصمیم گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در این کشور گفت: الان زود است درباره برجام صحبت کنیم هنوز دولتی در آمریکا سر کار نیامده است. ما درباره دولت مستقر صحبت می کنیم. سیاست فشار غیر بشری و ضدانسانی آمریکا به نتیجه نرسیده است. گر اروپا به تعهدات خود برگردد ایالات متحده به مسیر درست برگرد ایران هم متناسب با آن پاسخ می دهد راه حل فقط اجرای بی کم و کاست برجام است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سفر وزیر دفاع عراق به ایران گفت: وزیر دفاع عراق به دعوت وزیر دفاع کشورمان به ایران سفر کرده و تمرکز بر همکاری‌های مرتبط با اموردفاعی امنیت مرزها و تررویسم است. توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته و امیدواریم با همت طرف عراقی این مسیر به سرعت اجرایی شود. توقع داریم که طرف مقابل به تعهداتش بدون فوت وقت عمل کند. روابط ایران و عراق چند لایه و مردمی است و شایسته توجه جدی تصمیم سازان و تصمیم گیران در دو کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز از طرف لبنانی درباره قتل پدر و دختری که مردادماه در تهران به قتل رسیده‌اند، پیگیری صورت گرفته است، گفت: این همان اتفاقی است که امروز نیویورک تایمز می‌گوید کس دیگری بوده است. همین نشان می‌دهد تا چه حد اخبار منتشره ساختگی و بدون معنا است. جزئیات این موضوع را باید از نهادهای امنیتی پرسید اگر چیز بیشتری باشد حتما خواهم گفت.

وی درباره پیوندهای عربستان و اسرائیل در مساله مناقشه قره‌باغ گفت: ما هیچ طرف خارج منطقه‌ای به ویژه رژیم اشغالگر قدس را در منطقه تحمل نمی‌کنیم و این موضوع جدیدی نیست. درمورد تکفیری‌ها هم عرض کردم گزارش‌های متعددی وجود دارد و همان منابع هم تکذیب می کنند. دوباره تاکید و تکرار می کنم امیدوارم همین الان که حرف می زنم گزارش های موثقی که به ما برسد این باشد تکفیری‌ها منطقه را ترک کرده باشند.

خطیب زاده با تسلیت شهادت مرزبانان در آذربایجان غربی به خانواده‌های حافظان مرزهای کشور گفت: متاسفانه اینها بزدلانه می‌آیند و حرکات ایذایی می‌کنند اما پاسخ ما قاطع و قطعی بوده و این پاسخ ادامه می‌یابد. به دولت عراق هم اعلام می‌کنیم با دقت به وظیفه حاکمیتی خود عمل کند و منبای این حرکات ایذایی نباشد.

خطیب‌زاده درباره فعالیت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه بارها دراین باره گزارش عملکرد داده و وعده‌ای در کار نبوده است. هفته دولت هم وزات  امور خارجه در گزارشی فعالیت‌های خود را در این زمینه تشریح کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی کار دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کنند و امور اقتصادی را سایر وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کنند. وزارت امور خارجه وزارت صمت یا سازمان بنادر نیست بلکه تسهیل کننده مراودات اقتصادی در ابعاد مختلف در دیگر کشورها می‌باشد، ناظر این قضیه هم شکست آمریکا و کمترین وقفه در تجارت است. مشکلات و فشارهای حداکثری آمریکا وجود دارد اما هیچ‌کدام برای ما دلیل و توجیهی نبوده که بخواهیم کار را رها کنیم. معاونت دیپلماسی اقتصادی توسط وزارت امور خارجه از زمان احیا همه تلاش‌ها را انجام داده است. این معاونت هر هفته گزارش مبسوطی به ستاد هماهنگی‌های اقتصادی ارائه می کند.

 وی افزود: وزارت امور خارجه نمی‌تواند در همه ابعاد اقتصادی حلال اقتصادی باشد اما با همه کمیسیون‌ها و مجلس همکاری گسترده‌ای دارد و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر هفته ای نیست که به مجلس نرود و گزارش ارائه نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته تا پایان دولت فعلی هر هفته یک تحریم علیه ایران اعمال می‌کنند، گفت: این هر هفته بودنش یعنی هیچ اثر عملی ندارد جز فشار بر بازار و فشار روانی و این مسئولیت رسانه‌ها است که بدانند یک مجموعه شکست خورده که در روزهای آخر خود هست، چه کار می‌کند.

 خطیب زاده یادآورشد: ‌هدف آنها ظاهرا این است فضای تحریم و تهدید را در ذهن رسانه‌ها زنده کنند و هرچه حواشی رسانه ای درست می‌کنند با هدف ایجاد هیجان در بازار است تا به برخی از اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید ماهیت و هدف تحریم‌ها که ایجاد شوک به بازار است را بشناسند، گفت: ما در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای قرار داریم و تمامی سرداران رسانه‌ای باید دست دشمن را بخوانند و اجازه ندهند این اتفاق بیفتد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم که باید در اسرع وقت برداشته شود، اظهارداشت: اینکه نیت ایران ستیزانه چیست مهم نیست چون خودشان هم می دانند این سیاست شکست خورده است و همین دو ماه آینده وقت خوبی است تا این بازی سراسر باخت را اصلاح کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح‌آتش بس بین‌ جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی از شب واقعه به طور جدی پیگیری موضوع بود و وزیر امور خارجه با وزرای دو کشور و همچنین با وزرای دیگر کشورها هم صحبت کرده است.

وی یادآورشد: این طرح با طرح ما همپوشانی دارد. در مواردی هم که با جمهوری اسلامی مرتبط باشد بدون لکنت حرف‌های خود را زدیم و گفتیم منافع خود را می‌شناسیم. این موارد را در سطوح عالی پیگیری کردیم و باز هم این موضوع را در سطوح عالی پیگیری خواهیم کرد.

این دیپلمات عالیرتبه با قدردانی از رسانه‌ها بابت اصل پرسشگری و پیگیری آنها، ادامه داد: اینکه شاخک‌های ملی را هشیار نگه داریم کار بسیار پسندیده ای است و از رسانه‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم با هم‌افزایی منافع کشور حفظ شود.

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت سند جامع همکاری راهبردی ایران و افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست همسایگی سعی کرد این اسناد را جلو ببرد و گفت و گوهای بسیاری در سفرهای مختلف مقامات افغانستان و ایران به این دو کشور انجام شده است و امیدواریم با رعایت چارچوب‌ها و بندها این سند را نهایی کنیم و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری فروش تسلیحاتی ایران به عراق هم گفت: در چارچوب قواعد بین المللی محدودیتی برای تامین نیازهای دفاعی کشورهای منطقه نداریم و از این حق نه کوتاه آمده ایم نه کوتاه خواهیم آمد.

خطیب‌زاده با رد تماس‌های رد و بدل شده از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا درباره برجام، گفت: برجام را ۱+۵ کشور امضا کردند. در این باره نه پیامی از کسی گرفتیم نه پیامی از کسی می پذیریم چون تعهدات باید درچارچوب برجام بدون کم و کاست اجرایی شود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: طرف اروپایی نه تنها به تعهدات خود برگردد بلکه بپذیرد خسارت عظیمی از این مسیر به اقتصاد ایران وارد شده، ‌ و باید مسیر هموارتری ایجاد شود. اگر ایالات متحده مایل است به برجام برگردد باید به اجرای بدون کم و کاست برگردد و این، تنها مسیر حفظ برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر امور خارجه به پاکستان بین مقامات دو کشور پیامی از سوی عربستان رد و بدل شده است، گفت: احتیاجی به پیام آوردن و پیام بردن نیست. البته نخست وزیر پاکستان در ابتدا که مسئولیت در این کشور را بر عهده گرفته بود تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داد ولی طبق معمول عربستانی‌ها پاسخ مثبتی ندادند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احیای برجام تاثیری بر سند ۲۵ ساله ایران و چین خواهد داشت یا نه، گفت: اساسا نقشه راه اسمش ۲۵ ساله است چون نقشه راهبردی و چشم انداز آن ۲۵ ساله است و به امروز و دیروز و فردا ربطی ندارد.

وی ادامه داد: این اسناد به تغییرات در پکن و تحولات بین المللی هم ربطی ندارد ما به دنبال یک محور هستیم که با آمدن یک یا دو نفر تغییر نمی‌کند. البته دوستان زمان سختی‌مان را بیشتر احترام می‌کنیم و بیشتر ارج می‌نهیم. روابط ما با چین روسیه، کشورهای آمریکای لاتین، آسیای دور، آفریقا و کشورهای همسایه جایگاه ویژه خود را دارند و این گمانه‌زنی‌ها درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز