خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کرنل در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط آمریکا با عربستان در دوره بایدن انتقادی‌تر می‌شود/ رئیس‌جمهور جدید دشمنی با ایران را کم می‌کند/ تمرکز بر منافع متقابل، راه کاهش تنش‌هاست

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۲۷۳

استاد روابط بین‌الملل با اشاره به تغییر سیاست آمریکا با انتخاب بایدن،تاکید کرد که بایدن ممکن است در روابط با عربستان سعودی تغییر ایجاد کند رویکردش نسبت به این کشور انتقادی‌تر شود.

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها و انتخابات آمریکا پرداخت. 

متیو آنتونی در ابتدا گفت: جو بایدن برنده و دونالد ترامپ بازنده است، اما این انتخابات نشان‌دهنده حمایت مداوم یک عده از ترامپ و سیاست‌های او بود، به طوری که ۷۳ میلیون آمریکایی به او رای داده‌اند (حدود ۷۸.۵میلیون به بایدن).

بایدن طرفدار بازگشت به برجام است

این استاد دانشگاه افزود: تغییر رییس‌جمهور آمریکا برای ایران باید مهم باشد، زیرا بایدن طرفدار بازگشت به توافق هسته‌ای است، در حالی که ترامپ آن را رد کرد.

بایدن در روابط با عربستان تجدیدنظر می کند

متیو آنتونی در مورد تغییر سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران گفت: برای بهبود روابط با ایران، باید تلاش شود، اما سیاست ایالات متحده تحت تأثیر حمایت این کشور از اسرائیل است. یک سوال جالب این خواهد بود که آیا ایالات متحده رویکرد انتقادی تری نسبت به روابط خود با عربستان سعودی اتخاذ خواهد کرد، همانطور که بایدن گفته است، ممکن است او تغییراتی در رابطه با عربستان انجام دهد.

بایدن دشمنی با ایران را کم کند

وی افزود: البته بسیاری از موارد بستگی به ابتکار عمل ایران برای بهبود روابط دارد. دولت ترامپ آنقدر با ایران خصمانه رفتار کرده بود که ایران هیچ‌کاری نمی توانست کند، بایدن ممکن است این دشمنی را کم کند.

دولت بایدن تمایل به مذاکره دارد

آنتونی اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت آینده بایدن نسبت به ترامپ بیشتر تمایل به مذاکره دارد و در مورد خطر جنگ مانند ترامپ بی‌پروا نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بایدن حمایت خود را از تمدید توافق ابراز داشته است، اما مشخص نیست که چگونه این کار انجام می شود، زیرا ایالات متحده تحریم‌های زیادی را اعمال کرده و لازم است که از سوی هر دو طرف مصالحه صورت گیرد.

تمرکز بر منافع متقابل راه کاهش تنش هاست

وی هم چنین در مورد بهترین راه برای کاهش تنش‌ها گفت: تمرکز برروی طیف گسترده‌ای از منافع متقابل و نه فقط مسئله هسته‌ای، ممکن است بهترین مبنای بهبود روابط باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز