خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

هرچه اعتماد مردم به ستاد کرونا کم شود، به ضرر کشور است/ انتقاد رئیس‌جمهور از تجمع غیرقانونی در یکی از ورزشگاه‌های شهر مشهد/ اعمال محدودیت‌های جدید از اول آذرماه

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۳۰۱

رئیس‌جمهور گفت: مردم باید به ستاد کرونا اعتماد صددرصد داشته باشند؛ چرا که هرچه اعتماد کم شود به ضرر کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به مشکلاتی که ویروس کرونا در سراسر دنیا به وجود آورده است​ ما هم در حدود ۹۰ شهرستان محدودیت جدید ایجاد کردیم و در مراکز استان‌ها نیز محدودیت ایجاد کردیم که هدف این است که مردم لمس کنند که شرایط فوق‌العاده است، ما از شرایط عادی عبور کردیم و مردم باید کمک کنند تا از این مساله با کمترین ضرر عبور کنیم. 

وی ادامه داد: در مرحله اول آموزش مهم است و باید سواد مردم را بالا ببریم و مردم بدانند علایم این بیماری دقیقا چه هست؛ چرا که برای مثال، شخصی می‌گوید من علایمی ندارم در حالی که بدن درد دارد یا حس چایی دچار مشکل شده است. مردم فکر می‌کنند باید تب کنند یا مداوم سرفه کنند تا احساس کنند بیماری به سراغ آنها آمده؛ ما سطح آموزش را باید بالا ببریم.

رئیس‌جمهور گفت: مردم ما باید اعتماد صددرصد به ستاد کرونا داشته باشند چرا که هرچه اعتماد کم شود به ضرر کشور است. آنهایی که گاهی مصاحبه کرده و انتقاد نپخته مطرح می‌کنند بدانند هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت کاهش یابد به ضرر ما است و مردم دقت نمی‌کنند و این اصل داستان است که باید همه مورد توجه قرار دهیم. 

وی افزود: نکته بعدی این است که دولت و همچنین آنهایی که به دولت یاری می‌رسانند و نهادهای عمومی باید به الزامات پروتکل توجه کنند. وقتی الزاماتی را مطرح می‌کنیم مثل ماسک زدن، این مورد الزاماتی دارد که یعنی باید ماسک به وفور در دست مردم باشد. 

روحانی با تاکید بر این‌که دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه پیدا کند، گفت: تاکیداتی که وزیر بهداشت هم در مورد رعایت پروتکل‌ها و برخی از موضوعات می‌کند ذیل دولت الکترونیک است. ما هر چیزی را که می‌خواهیم انجام دهیم  باید به فضای دیجیتال و مجازی ببریم تا مردم نیازمند نباشند به ادارات مراجعه کنند و تجمعات صورت گیرد و هر چیزی که جزء لوازم دولت الکترونیک است باید در کنار هم بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح امکانات و تجهیزات بیمارستانی خود را در اختیار قرارگاه قرار داده و همین امر می‌تواند خستگی کادر درمان را پوشش دهد. معتقدیم همه باید پای کار بیایند و این کار را انجام دهند. 

وی تاکید کرد: مسئله بعدی ضمانت اجرا است؛ ما اگر مصوبات بگذاریم و ابلاغ کنیم و این مصوبات اجرا نشود کل کار لنگ می‌شود و به هدف نمی‌رسیم؛ خواهش می‌کنم جامعه و مردم به ضمانت اجرا توجه کنند.

رئیس دولت بیان کرد: مسئله دیگر این است که  تجمعات  و تردد به حداقل برسد؛ اگر این دو مراعات شود و تجمع کم شود و منع تردد حاکم شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: به دلیل تجمعات غیر ضرور در بسیاری از شهرها مشکلاتی پیدا کردیم، مثلاً با پیروزی یک تیم فوتبال مشاهده کردیم مردم دوساعتی در خیابان‌ها تجمع کردند. باید توجه داشت بعداز دو هفته حادثه رخ می‌دهد و مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد می‌شود . 

روحانی با اشاره به تجمع غیرقانونی در یکی از ورزشگاه‌های شهر مشهد گفت: مشاهده کردیم در شهر مشهد یک تجمع که رنگ و  بوی مذهبی داشت بدون مجوز صورت گرفت و بعداً مشاهده کردیم مشهد حتی روزهایی وضعیتش بدتر از تهران بود. چنین اجتماعاتی در دو هفته اول مراجعات به بیمارستان‌ها را زیاد می‌کند و در چهار هفته بعد مراجعات به آرامستان‌ها را انجام می‌دهد، خواهش می‌کنم منع تجمع و تردد غیر ضرور رعایت شود.

وی اظهار کرد: مساله بیماری‌یابی بسیار مهم است؛ در جامعه کسانی که علامت آشکار دارند تنها ۲۰ درصد جمعیت مبتلایان هستند و ۸۰ درصد علامت ندارند و چون علامت ندارند در جامعه حاضر می‌شوند و افراد دیگر را مبتلا می‌کنند؛ راهکار این است که میزان تست تشخیصی را بالا ببریم؛ دولت و وزارت بهداشت، خود را برای این کار آماده کرده و ان‌شاالله شرکت‌های دانش بنیان نیز در این زمینه تلاش خواهند که کیت‌های تشخیصی که ما را سریع به جواب می‌رساند را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: مسأله دوم، مسأله جداسازی است؛ برای جداسازی یا قرنطینه یا ایزوله کردن باید مراقبت کنیم چون مشکلات زیادی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: زمانی که همه این مراحل را طی کردیم و نتیجه نگرفتیم، ناچار هستیم محدودیت‌های شدید را ایجاد کنیم، اگر راه‌های قبلی اجرا می‌شد، نیاز نبود محدودیت در نظر بگیریم، در حال حاضر در شرایطی هستیم که متأُسفانه ناچار هستیم که محدودیت‌ها را افزایش دهیم. 

وی ادامه داد: امروز تصمیمات کلی برای محدودیت‌ها اتخاذ شد و از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر ماه این طرح اجرایی وعملیاتی می‌شود و مربوط به سراسر کشور است و شرایط شهرهای مختلف هفتگی اعلام می‌شود و هر شهری بنابر ویژگی‌هایی که دارد مقرراتی برای آن شهر اجرا می‌شود؛ این مقررات ریزه‌کاری‌هایی دارد که اینها نیز در این هفته نهایی و مدون می‌شود و امیدواریم این طرح بتواند کمک کند؛ این طرح طرحی است که اساس آن تا پایان کرونا ادامه دارد.

روحانی اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان بیشترین مسئولیت را برای اجرای این طرح بر عهده دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم ما باید باور کنند که این بیماری و ویروس تا زمانی نامشخص مهمان ناخوانده ما است، اظهار داشت: در کشور ما و در بسیاری از کشورهای دنیا که شرایط مشابهی دارند، باید با این ویروس زندگی کنیم.  این ویروس تا آخر امسال همراه ما هست و ممکن است سال آینده نیز باشد؛ هنوز نه به درمان و نه به واکسن قطعی برای این ویروس دست پیدا نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: داروهایی به عنوان داروی موثر اعلام می‌شوند که دکتر باید موثر بودن آن را اعلام کند، اما واکسن یا داروی قطعی برای آن وجود ندارد. هر زمانی که واکسن به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد که البته اگر واکسنی هم آمد هنوز مشخص نیست که اثر آن چقدر است، می توانیم بگوییم که شرایط متفاوت شده است، بنابراین راهی جز مراقبت از خود، اقوام، خانواده، دوستان نزدیک خود نداریم و باید با مراقبت پیش برویم.

روحانی تاکید کرد: اگر همه دستورالعمل‌‎ها را اجرا کنیم، هم ابتلا کم می‌شود و وقتی ابتلا کم باشد با توجه به اینکه همه‌گیری کند می‌شود، تشخیص و بیماریابی به خوبی انجام می‌شود و در نهایت فوتی‌ها و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: در مصوبه امروز که کلیات آن تصویب شده و در طول هفته نهایی شده و از شنبه اول آذر عملیاتی می‌شود، درست است که ظاهر آن به سبک تعطیلات برخی از مشاغل و بخش‌های فرهنگی آن و یا جریمه ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که یک هشدار به مردم است برای اینکه احساس کنند که این مسئله مهم است  و ما در یک شرایط ویژه هستیم.

رئیس شورای عالی امنیت تصریح کرد: این ویروس، ویروس اسفند و فروردین نیست؛ برخی می‌گویند که از آن گذشته و تب این ویروس کاهش یافته است، امااین ویروس جهش یافته وسرعت انتقال آن بیشتر است، متخصص‌های ما و کشورهای دیگر نیز همین موضوع را مطرح می‌کنند. سرعت انتقال ۹ برابر سرعت اسفند و فروردین شده است بنابراین شرایط متفاوت است.

وی در پایان گفت: ما در جلسه امروز همچنین در زمینه بیمه و مالیات تصمیم‌هایی گرفتیم که انشاالله امیدوار هستیم با کمک هم و مراعات، مانند ابتدای شیوع این بیماری که سرافراز بیرون آمدیم؛ این دور هم با کمک هم از این مقطع عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز