خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه‌سوتا:

تشریح راهکارهای ۶ گانه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا/ دولت جدید نمی‌تواند بلافاصله آمریکا را به برجام بازگرداند/ اروپا با پیروزی بایدن، نفس راحتی کشید

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۶۵۵

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه‌سوتا با تاکید بر تغییر در سیاست خارجه آمریکا خروج پمپئو از کاخ سفید را مهم‌ترین تغییر دانست و گفت: با این حال بایدن نمی‌تواند بلافاصله آمریکا را به برجام بازگرداند.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا و انتخابات در آمریکا پرداخت.

شاهد تغییر سیاست خارجه آمریکا خواهیم بود

خروج پمپئو از کاخ سفید مهم‌ترین تغییر است

دولت ترامپ با توافقات چندجانبه دشمنی داشت

ویلیام بیمن در ابتدا در مورد نتیجه انتخابات اخیر در ایالات متحده گفت: این یک تغییر در دولت ایالات متحده است و وقتی چنین تغییراتی اتفاق می‌افتد، همیشه فرصتی برای ابتکارات جدید در سیاست‌ها در همه سطوح وجود دارد. قریب به یقین ما شاهد تغییر سیاست خارجه آمریکا نسبت به ایران هستیم.

وی با بیان اینکه دولت ترامپ در مورد همکاری‌ با نهاد بین‌المللی خصمانه رفتار کرد و در واقع اصلا همکاری نکرد، گفت: رفتار دولت ترامپ با سازمان ملل خصمانه بود، با توافقات چندجانبه خصومت و دشمنی داشت، آنها همکاری‌های منطقه‌ای را کنار گذاشتند و معاهدات را لغو یا نادیده گرفتند. این روند با روی کار آمدن دولت بایدن تغییر خواهد کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا یادآور شد: مهم‌ترین موضوع این است که  مایک پمپئو حذف خواهد شد. وزیر پمپئو به عنوان یک ایدئولوگ راست‌گرا با هر ملت دیگری که در خارج از ایالات متحده است، دشمن و دارای روابط خصمانه بود. در حال حاضر صدها پست در وزارت امور خارجه خالی است. آنها پر خواهند شد و این باعث بهبود عملکرد ایالات متحده در امور خارجی می‌شود.

بایدن نمی‌تواند بلافاصله آمریکا را به برجام بازگرداند

این استاد دانشگاه افزود: جو بایدن در انعقاد برجام  نقش مهمی داشت. ترامپ نه به این دلیل که فکر می‌کرد این یک سیاست خوب است، بلکه به این دلیل که می‌خواست هر دستاوردی را که رئیس‌جمهور اوباما انجام داده بود، نابود کند، با آن مخالفت کرد. وی پیش از انتخابات دور اول برجام را محکوم کرده بود. این به آن معنا نیست که بایدن می‌تواند بلافاصله ایالات متحده را به برجام برگرداند. این از نظر سیاسی برای او خطرناک است‌، زیرا جمهوری‌خواهان بلافاصله به او حمله می‌کنند و این حمله بر انتخابات آینده تأثیر می‌گذارد.

مذاکره با ایران در دستور کار بایدن است

بایدن علاقه‌ای به مداخله نظامی ندارد

نمی‌توان انتظار داشت آمریکا بدون هیچ بحثی به برجام بازگردد

بیمن اضافه کرد: مذاکره دستور روز برای بایدن خواهد بود. او علاقه‌ای به مداخله نظامی ندارد و می‌داند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، دچار یک مشکل سیاسی عمیق می‌شود و نظم جهانی را نابود می‌کند. با این حال، ایرانی‌ها نباید انتظار داشته باشند که آمریکا بدون بحث و گفت‌وگو به برجام برگردد. واقعیت سیاست در ایالات متحده باید مورد توجه قرار گیرد (همانطور که سیاست داخلی ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد).

وی افزود: من معتقدم که ایالات متحده پس از مذاکرات واقعاً به برجام بازمیگردد. بایدن باید نشان دهد که در این مذاکرات چیزی بدست آورده است تا از نظر سیاسی توافق عملی شود.

تشریح راهکارهای ۶ گانه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا 

این استاد دانشگاه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا به مواردی اشاره کرد و گفت: یک اقدام فوری در این زمینه رفع موانع واردات داروها، مواد غذایی و تجهیزات مکانیکی ویژه برای ایمنی عمومی است (به عنوان مثال قطعات هواپیما). این موارد در حال حاضر از تحریم‌ها معاف هستند، اما دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری ایالات متحده به طور غیرقانونی از این واردات جلوگیری کرده است.

وی افزود: گذشته از حذف تحریم‌های اقتصادی، لغو ممنوعیت سفر به کشورهای ملت‌های اسلامی، باید کاری باشد که بدون تردید بایدن بلافاصله انجام خواهد داد و به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد زیرا این امر منحصراً شامل ایران نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در بیان سومین اقدام مقدماتی برای کاهش تنش‌ها یادآور شد: تبادل آموزشی و فرهنگی و بازگشت رونق گردشگری به ایران در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: من معتمد موسسه مطالعات ایران در آمریکا هستم. این موسسه ۶۰ سال است که وجود دارد. در حال حاضر مجوز ارائه بورس تحصیلی پژوهشی برای دانش پژوهان ایرانی را دارد و مشتاقانه به آنها اعطا می‌کند. این موسسه خصوصی است، وابسته به دولت ایالات متحده نیست (اگرچه از وزارت امور خارجه کمک مالی دریافت می‌کند که هیچ شرایطی غیر از بورس تحصیلی برای آن ندارد). امیدوارم دولت ایران از مبادلات غیردولتی و بازگشت گردشگری به عنوان راهی برای بهبود روابط استقبال کند.

بیمن عنوان کرد: جدا از لغو تحریم‌های اقتصادی، لغو تحریم‌های سفر برای مقام‌های ایرانی و مقام‌های آمریکایی که مایل به رفتن به ایران هستند، بسیار مثمر ثمر خواهد بود. اگر رویاهای من به حقیقت می‌پیوستند، ملاقات ظریف و وزیر خارجه جدید را تصور می‌کردم. این کار ارزش نمادین بسیار بالایی خواهد داشت.

وی افزود: در گذشته مبادلات ورزشی (به عنوان مثال کشتی) در ایجاد احساسات مثبت بسیار مثر بوده است. این هم به عنوان پنجمین راهکار می‌تواند از سر گرفته شوند.

این استاد دانشگاه در تشریح ششمین راهکار اظهار داشت: من همچنین فکر می‌کنم که ایران و ایالات متحده برای کاهش اختلافات به "واسطه " احتیاج دارند، زیرا این دو کشور در حالت "قهر" با یکدیگر قرار دارند. ما به راهی برای "آشتی" نیاز داریم. عمان، هند و آلمان، می‌توانند این نقش را بازی کنند.

روابط آمریکا با اروپا بهبود می‌یابد

وی در مورد روابط واشنگتن با اروپا هم گفت: این روابط بلافاصله بهبود خواهد یافت. با اعلام پیروزی جو بایدن، اروپا نفس راحتی کشید. اروپا معتقد است "اکنون همه چیز دوباره عادی خواهد شد." بازگشت به شرایط عادی با اروپا یکی از اولین مواردی است که در دولت بایدن شاهد آن خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز