خبرگزاری کار ایران

دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت:

از اظهارنظر‌هایی که بازار را متلاطم می‌کند، خودداری کنیم/ تا پایان سال عرضه اولیه ۱۰۰ شرکت وارد بورس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۲۱۶

وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه اولیه ۱۰۰ شرکت تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیئت طی سخنانی درخصوص سیاست های دولت در حمایت از بازار سرمایه، گفت: برخی سهام داران نگرانند که روند نزولی شاخص استمرار داشته باشد، اما بنده عرض می‌کنم که باید توجه داشته باشیم برنامه‌های عرضه به ما امید می‌دهد، سازمان بورس برنامه دارد و میتواند تا پایان سال ۱۰۰ شرکت را به عنوان عرضه اولیه وارد بورس کند.

وزیر امور اقتصادی و دارای گفت: نوسان ذات بازار سرمایه است و همواره مبتنی است بر رفتار سهام داران و عرضه کنندگان سهام.

وی افزود: دولت با قواعدی سعی می‌کند این نوسانات به سمتی برود که شاخص‌ها و فعالیت‌ها به یک بازار با ثبات و در حال رشد تبدیل شود.

دژپسند گفت: هم عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان در نوسان‌ها نقش موثری دارند و همچنین متاثر است از فضای عمومی اقتصاد کشور.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اخیراً مباحثی اثرگذار مانند اینکه نرخ سود بانکی می‌خواهد افزایش پیدا کند مطرح شده در حالی که رئیس کل بانک مرکزی آن را تکذیب کرد یا مثلا سود بین بانکی افزایش یافته که از آن هم باید جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برخی نا اطمینانی‌ها به دلیل برخی اظهارات مداخله گرایانه بوده که همان باعث زیان سهام داران خرد شده است و ما باید از این اظهار نظر‌هایی که بازار را متلاطم می‌کند خودداری کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه به واکنش های مختلف پیرامون اظهارات پیشین خود، گفت: در اینجا یک نکته مطرح است و آن این است که برای مثال من قبلاً گفتم که ما فلان مبلغ اوراق فروخته‌ایم، اما این فروش اوراق در بازار سهام نیست بله در بازار بدهی است، بازار سرمایه چند جزء دارد یکی از آن‌ها بازار بدهی است که اوراق در آن به فروش می‌رسد. اوراق بدهی برای تامین مالی بودجه دولت در بازار اوراق بدهی فروخته می‌شود.

وی ادامه داد همچنین تصمیم دیگر ما این است که تمام واگذاری های مانده در دولت در بازار بورس انجام گیرد، این به خاطر نقش، اهمیت و کارکرد بازار سرمایه است. به عبارت دیگر عرضه‌ها و واگذاری‌ها را منحصر کردیم که که در بازار بورس انجام دهیم چون شفاف و سالم است و قیمت‌گذاری در یک محیط رقابتی قرار می‌گیرد، این‌ها در واقع در راستای تبیین ظرفیت‌ها و امنیت بازار سرمایه است.

دژپسند در ادامه اظهار داشت: پس بنابراین باید خیلی با دقت با پدیده‌ها و گفتارهایی که صورت می‌گیرد، برخورد کنیم چون باید بدانیم که دارایی و اموال و سهام ما است و نباید این را به راحتی در معرض خرید و فروش قرار دهیم. لازم است در این مساله بسیار دقت به خرج دهیم. من همیشه گفتم «مطالعه، مشاوره و معامله» این جمله همیشه باید سرلوحه کار ما در بازار سرمایه باشد.

وی افزود: ضمن این که باید بدانیم که خوشبختانه بازار امروز بازارگردان دارد از ۳۲۰ شرکت حدود سد شرکت اکنون بازارگردان دارند اوراق تبعی هم در بازار وجود دارد، یکی از ابزارهای بازار سرمایه است. درمجموع مساله مهم سرعت نقدشوندگی در بازار است که باید بالا برود، یعنی هر زمانی که من اراده کردم بتوانم سهم خود را به سهولت به فروش برسانم. بنابراین تمام برنامه‌های ما در این راستا است که این بازار مدرن‌تر، پایدارتر و با حداقل نوسانات باشد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات اخیر در بحث خرید دارو، اظهار داشت: آنچه که آقای دکتر ربیعی در مصاحبه فرمودند کاملاً درست است، برخی از داروهایی که در کشورهای مختلف قصد خرید آن‌ها را داشتیم و کار به مرحله پایانی رسیده بود و تنها انتقال پول باقی مانده بود، که اوفک(OFAC) مانع از انتقال منابع شد.

وی همچنین درخصوص مطرح شدن استیضاح، بیان داشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما هم از این فرصت استفاده می‌کنیم برای تبیین عملکرد وزارتخانه، اما اگر چه که مکتوب چیزی به دست ما نرسیده اما همین مواردی که مطرح شده است را دیدم که برخی از آن‌ها در چارچوب وظایف، اختیارات و ماموریت های وزارت اقتصاد نیست اما به عنوان وزیر اقتصاد و به احترام نمایندگان محترم هر زمان که مطرح شد در خدمت مجلس خواهیم بود.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص میزان تحقق مالیات پیش‌بینی شده، گفت: در این خصوص خبر خوبی دارم و آن این است که در ۷ ماهه اول امسال، ۱۰۰ درصد مالیات 7/12 پیش بینی شده، محقق شد. همچنین لایحه مالیت بر ارزش افزوده که اکنون در مجلس بین شورای نگهبان و مجلس در تردد است تا اصلاح و برای اجرا ابلاغ شود و اگر چنین شد ما به دنبال اصلاح آن نیستیم.

وی در پایان، اظهار داشت: آنچه که اکنون دولت به دنبال اصلاح آن است، مالیات مستقیم است که لایحه را سال گذشته به دولت فرستادم، تا کنون در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و اکنون باید در دولت تصویب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز