خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج واشنگتن در گفت‌‌وگو با ایلنا:

بایدن بدنبال احیای برجام است/ ترامپ هر کاری برای سرکوب رای دموکرات‌ها انجام داد/ خوشحالی بی سر و صدای رهبران اروپا

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۹۷۲

استاد دانشگاه جرج واشنگتن با ابراز خوشحالی از پیروزی بایدن، بازگشت آمریکا به برجام را بسیار محتمل دانست.و گفت: سران ایران باید تصمیم بگیرند که آیا می‌توانند به بایدن اعتماد کنند یا خیر‌.

هیو گوسترسون (Hugh Gusterson) استاد مردم‌شناسی و روابط بین‌‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن است. حوزه تخصصی وی روابط بین‌الملل، امنیت بین‌المللی و سلاح هسته‌ای است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش‌های میان ایران و آمریکا و انتخابات آمریکا پرداخت.

بایدن بیش از هر نامزد  دیگری در تاریخ آمریکا رای آورد

ترامپ هر کاری برای سرکوب رای دموکرات‌ها انجام داد

هیو گوسترسون در ابتدا در مورد نتایج انتخابات در آمریکا گفت: بایدن به یک پیروزی قدرتمند دست یافت و از همه بیشتر این واقعیت قابل توجه است که دولت ترامپ با دشوار کردن پروسه رای دادن در برخی مناطق، همه تلاش خود را برای سرکوب رأی دموکرات‌ها انجام داد. با این حال، در تعداد مطلق، بایدن بیش از هر نامزد ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده رای کسب کرد.

بایدن از حامیان برجام و درصدد احیای آن است

سران ایران باید تصمیم بگیرند که آیا می‌توانند به بایدن اعتماد کنند یا خیر‌

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: انتخابات باید برای ایران بسیار مهم باشد. بایدن از حامیان برجسته برجام بود و احتمالاً در صدد است آن را احیا کند و به دنبال آن، تحریم‌های ایران را کاهش دهد. مانع اصلی این است که به  دلایل قابل فهم، وقتی دولت ترامپ خود توافق‌نامه را نقض کرد، ایران محدودیت‌های تعیین شده توسط برجام را متوقف کرد. احتمالاً ایران مجبور خواهد شد که به عهدنامه احیا شده مجدداً پایبند باشد. سران ایران باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این کار را انجام دهند یا خیر و آیا می‌توانند به بایدن اعتماد کنند یا خیر‌.

پیش‌بینی اقدامات احتمالی دولت بایدن

گوسترسون در مورد ویژگی‌های بایدن خاطرنشان کرد: می‌توان انتظار داشت که  دولت بایدن سیاست کنترل تسلیحات هسته‌ای را با شدت بیشتری نسبت به ترامپ ادامه دهد، سیاست چندجانبه اتحاد و پشتیبانی از نهادهای بین‌المللی (از جمله WHO) را بازیابی کند و مبارزه با تغییر اقلیم را به یک اولویت بزرگتر تبدیل کند. انگلیس را تحت فشار قرار می‌دهد تا در پی پیگیری برگزیت، ایرلند را تقسیم مجدد نکند.

وی افزود: در دولت بایدن این کشور مجدداً به ناتو متعهد می‌شود و انتقاد بیشتری نسبت به نقض حقوق بشر خواهد داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سفارت آمریکا را از  بیت‌المقدس برمی‌گرداند و آیا اشتیاق فروش اسلحه به عربستان سعودی در دولت بایدن کمتر از ترامپ است و آیا تمایل بیشتری به فشار بر عربستان سعودی در مورد قتل غیرنظامیان در یمن دارد؟ 

رهبران اروپا بی سر و صدا از پیروزی بایدن خوشحال هستند

وضعیت سابق میان اروپا و آمریکا دوباره احیا شده است​

این استاد دانشگاه در مورد آینده روابط اروپا و ایالات متحده گفت: به جز رهبران مجارستان، لهستان و اسلوونی، رهبران اتحادیه اروپا با پیروزی بایدن بی سر و صدا خوشحال شدند. او رهبری است که آنها را می‌شناسند و با او احساس راحتی می‌کنند. او از ناتو حمایت میکند و به دموکراسی معتقد است و اروپا را به عنوان شریک ایالات متحده در دفاع از دموکراسی می‌داند.

وی گفت: به نظر می‌رسد که وضعیت سابق میان اروپا و آمریکا دوباره احیا شده است. هرچند که بر سر معاملات تجاری، خطوط لوله، بودجه ناتو و سایر موارد اختلاف وجود خواهد داشت. اتفاقاً، ایالات متحده همیشه به عنوان رابط خود با اروپا به شدت به انگلیس متکی است. یک پیامد برگزیت ممکن است این باشد که ایالات متحده روابط دو جانبه قوی‌تری با کشورهای مهم اروپایی مانند فرانسه و آلمان ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز