خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی:

میزان اثرگذاری فشارها به مردم شاخص دشمن برای کارآمدی و تاثیر تهدیدات است

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۸۰۲

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه میزان اثرگذاری فشارها به مردم را به‌عنوان شاخص دشمن برای کارآمدی و موثر بودن نوع تهدیدات دانست و تصریح کرد: با این رویکرد، دشمن در تلاش است زیرساخت‌های حیاتی را هدف حملات خود قرار دهد تا با از کارافتادن آنها و اختلال در خدمت رسانی به مردم، زمینه نارضایتی فراهم شود.

به گزارش ایلنا، با حضور سردار "غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اصغر مصاحب عضو هیئت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فتحعلی محمد زاده معاون فنی و دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و جمعی از مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست گرامیداشت پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور با رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اصغر مصاحب عضو هیئت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و فتحعلی محمدزاده معاون فنی و دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه اجرای الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی پرداختند.

در ادامه این نشست، سردار جلالی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه پیاده‌سازی و اجرای ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در زمینه اهمیت به‌کارگیری این اصول اظهار داشت: در تحلیل تهدیدات کنونی کشور، با راهبرد فشار حداکثری از سوی آمریکا علیه کشور مواجه هستیم.  

وی افزود: این راهبرد زمانی آغاز شد که آمریکا با توجه به آمادگی و توان بازدارندگی کشور، استفاده از گزینه نظامی علیه کشورمان را منتفی دانست و استراتژی مادون جنگ را به‌کار گرفت. یعنی از تمام نقاط قوت خود علیه نقاط ضعف ما استفاده می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در برابر تحریم و فشارهای همه جانبه هنر این است که از تحریم به عنوان یک فرصت برای رشد صنعت بومی و خودکفایی استفاده کنیم.  

جلالی، میزان اثرگذاری فشارها به مردم را به‌عنوان شاخص دشمن برای کارآمدی و موثر بودن نوع تهدیدات دانست و تصریح کرد: با این رویکرد، دشمن در تلاش است زیرساخت‌های حیاتی را هدف حملات خود قرار دهد تا با از کارافتادن آنها و اختلال در خدمت رسانی به مردم، زمینه نارضایتی فراهم شود.  

وی حفظ کارکردها و تداوم کار شهرک‌های صنعتی مواقع بحران را یکی از اهداف مهم پدافند غیرعامل دانست و تصریح کرد: نمونه بارز این تداوم کارکرد را در بحران کرونا شاهد بودیم که فعالیت‌های صنعتی ما ادامه یافت و خدمت رسانی به مردم متوقف نشد. این نشان داد که زیرساخت‌های بهداشت فردی، حرفه‌ای و کارگاهی در بخش صنعت  عملکرد موفقی داشتند. این رویکرد بهداشت محور با توجه به اینکه کرونا فعلا واکسن و دارو ندارد باید به عنوان راهبرد پیشگیرانه تقویت شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل، اضافه شدن وظیفه پدافند زیستی به ضوابط HSE همه شرکت‌ها بود، تصریح کرد: تثبیت، تجهیز، آموزش، تمرین، کنترل و ارتقای آمادگی و برطرف کردن نقاط ضعف از جمله مواردی است که در اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل همواره باید در نظر گرفته شود.

سردار جلالی اضافه کرد: از همین رو دستورالعملی با عنوان «نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی کشور»  در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور تهیه و به تصویب رسید. در این نظامنامه تکالیف و آمادگی‌های همه دستگاه های اجرایی کشور  مشخص شده است. یکی از مهمترین بندهای این نظامنامه این است که براساس آن مسئولیت کامل تامین حفاظت و امنیت تمام مراکز هر دستگاه به عهده رئیس آن است.

وی گفت: براساس این نظامنامه، همه دستگاه‌ها حداقل در سال باید یک مانور پدافند غیرعامل برگزار کنند که نوع و زمان و نحوه برگزاری آن در تعامل آن دستگاه با سازمان پدافند غیرعامل مشخص می‌شود. بنابراین لازم است تقویمی برای برگزاری سالانه رزمایش دستگاه‌های اجرایی تهیه شود تا به تدریج با برگزاری این مانورها، نقاط ضعف برطرف شود.  

وی با بیان اینکه برای عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری در صنایعی که وابسته به فضای سایبری هستند نیز طرحی در سازمان پدافند غیرعامل تهیه شد و به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شد، افزود: در بازه زمانی این طرح قریب به ۱۵۰ مرکز مورد پایش سایبری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به لزوم توجه به عملیات پیشگیرانه در مقوله پدافند شیمیایی در صنایع تصریح کرد: این اقدام به ویژه در شهرک‌ها صنعتی و صنایعی که با مواد شیمیایی سروکار دارند باید مورد توجه قرار گیرد. ما در این زمینه با ضعف‌هایی مواجهیم. برای مثال نیازمند یک نظام و مرکز ایمنی شیمیایی واحد در کشور هستیم تا نظامات، ضوابط و پروتکل‌ها در صنایع شیمیایی را تدوین کرده و در اختیار ما قرار دهد.  

جلالی با بیان اینکه راهبرد سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه شهرک‌های صنعتی در درجه اول ساختارسازی پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده ولی نیازمند تکمیل و توسعه است. همچنین باید متولی این امر در شهرک‌های صنعتی مشخص و کمیته پدافند غیرعامل متشکل از شرکت هایی که در یک شهرک صنعتی حضور دارند تشکیل شود تا در زمینه اقدامات پدافند غیرعامل هم فکری و هم افزایی صورت گیرد و اشکال و نقاط ضعف در اجرای ضوابط با تشریک مساعی برطرف گردد.

وی تصریح کرد: راهبرد دیگر این است که هیچ شهرک صنعتی نباید فاقد طرح پاسخ اضطراری باشد و فرمانده آن نیز مشخص شود و تجهیزات لازم نیز تامین شود تا در هنگام حادثه، یک عملکرد هماهنگ و کارآمد را شاهد باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت آموزش در زمینه الزامات پدافند غیرعامل نیز تصریح کرد: تمرینات منظم دوره‌ای و رزمایش‌ها نیز از جمله اقداماتی است که ضمن حفظ آمادگی‌ها به ما در احصای نقاط ضعف و اشکالات و برطرف کردن آن در برنامه های بعدی کمک می‌کند.

جلالی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی، امنیتی و پدافندی در زیرساخت‌های حیاتی تصریح کرد: در حوزه مصون‌سازی زیرساخت‌ها نیز باید قبل از هر اقدام، طبقه‌بندی زیرساخت‌ها از نظر پدافند غیرعامل انجام شود.

وی با بیان اینکه این اقدام بیش از هر چیز خود را  در خروج مراکز پرخطر در شهرها نشان می‌دهد، اظهار داشت: چرا که یکی از اساسی‌ترین اقدامات در بحث پدافند شهری خروج مراکز صنعتی پرخطر از مراکز جمعیت است. با اقدامات مشترکی که با وزارت صمت در حال پیگیری است، زیرساخت‌های پرخطر در حریم شهرها باید به مراکز صنعتی منتقل شوند. البته در این شهرک‌ها نیز باید حداکثر اقدامات زیرساختی و ضوابط و اصول پدافند غیرعامل به‌کار گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز