خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

ظریف فردا عازم پاکستان می‌شود/ دولت عجیب و غریب ترامپ سال‌ها مورد تحقیق اندیشکده‌ها قرار می‌گیرد/ قمار خرید امنیت از روان پریشان بی‌نتیجه است

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۰۷۷

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن بررسی نتایج انتخابات آمریکا از سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، "سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز ۱۹ آبان ماه ۹۹ با اشاره به گسترش شیوع بیماری کرونا گفت: همه باید نسبت به این موضوع حساس باشند چرا که مسئولیت اجتماعی است و امیدوارم که هرچه زودتر موج سوم کرونا به اتمام برسد.

وی با اشاره به گاه‌شمار سیاست خارجی در هفته گذشته اظهار داشت: آقای دکتر ظریف سفری به سه کشور آمریکای لاتین را داشتند و در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید بولیوی حضور داشتند؛ همچنین همان روز در حاشیه این اتفاق  با وزیر خارجه شیلی دیدار کردند و با وزیر خارجه نیکاراگوئه به صورت تلفنی گفتوگویی داشتند؛ همچنین ۱۶ آبان ماه سفری به کوبا داشتند که در سفر به کوبا با نخست وزیر و مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو داشتند و همچنین از چند مرکز گسترش تکنولوژی نوین دیدار کردند.

خطیب زاده افزود: آقای ظریف در ادامه به ونزوئلا سفر کردند با معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار داشتند و در موسسه ساموئل رابینسون ونزوئلا حضور یافتند. همچنین سفر نماینده ویژه در امور افغانستان به تهران را داشتیم، وزیر امور خارجه فردا عازم پاکستان خواهند بود و در یک سفر دو روزه به دعوت همتای خودش به پاکستان سفر خواهند کرد؛ ظریف که در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به پاکستان سفر خواهد کرد، علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر پاکستان و شخصیت‌های دیگر نظامی از جمله فرمانده ارتش این کشور دیدار خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش ایران به شروط بایدن برای بازگشت به برجام، گفت: در مورد انتخابات آمریکا در چند روز گذشته صحبت‌هایی شده است، اینکه کدام مشاور با چه مشخصاتی چه چیزی گفته ‌است برای ما ملاک نیست و آنها را شرط کسی نمی‌دانیم، آنچه در کارزارهای انتخاباتی و در اندیشکده‌ها گفته می‌شود، نمی‌تواند محل قضاوت باشد. آن چیزی که جمهوری اسلامی، وزیر خارجه و بنده گفته‌ایم این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی مدت نه میان ایران و آمریکا بلکه ایران و پنج عضو شورای امنیت به علاوه اتحادیه اروپا و آلمان بوده است؛ یک برنامه جامع اقدام مشترک است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به یک قطعنامه الزام‌آور بین‌المللی شده است لذا این حرف‌ها نشانه ساده اندیشی است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان در مورد برجام صحبتی کرد و این تفاهم‌نامه را که مذاکره، امضا و مهر و موم شده است را باز کرد و همچنین از لحاظ حقوقی چیزی نیست که انجام پذیر باشد، جمهوری اسلامی اعلام کرد که برجام چیزی مربوط به گذشته است و قابل باز شدن مجدد توسط هیچ کسی نیست. از سویی ایالات متحده ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده، از برجام خارج شده و خسارت‌های زیادی را به ملت ایران زده است که این موضوعات ایالات متحده را متضمن مسئولیت حقوقی، نقض و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کند، ایران طبیعتاً در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار ضدایرانی خود باشد.

وی در پاسخ به اینکه پیام مقاومت حداکثری ایران در مقابل فشار حداکثری ترامپ برای بایدن چه پیامی دارد، گفت: از من می‌خواهید پیام صادر کنم در حالی که پیام در واشنگتن و توسط مردم آمریکا صادر شده و دنیا واکنش نشان داده است؟ دولتی در آمریکا نرم‌های بین‌المللی را از بین برده، گردنکشی کرد و در گردن‌کشی خود بسیار بی پرده بود. این دولت عجیب‌غریب ایالات متحده مثال‌هایی را برای تاریخ رابطه بینالملل درست کرد که سالها مورد تحقیق مراکز آکادمیک و اندیشکده خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: آنچه که در آمریکا اتفاق افتاد واقعیتی است که پیام بزرگی برای منطقه ما دارد؛ همان‌طوری که وزیر امور خارجه در توئیت اخیریشان گفتند وی در پاسخ به اینکه پیام مقاومت حداکثری ایران در مقابل فشار حداکثری ترامپ برای بایدن چه پیامی دارد، گفت: از من می‌خواهید پیام صادر کنم در حالی که پیام در واشنگتن و توسط مردم آمریکا صادر شده و  دنیا واکنش نشان داده است دولتی در آمریکا نرم‌های بین‌المللی را از بین برده، گردنکشی کرد و در گردن‌کشی خود بسیار بی پرده بود. این دولت عجیب‌غریب ایالات متحده مثال‌هایی را برای تاریخ رابطه بین الملل درست کرد که سال ها مورد تحقیق مراکز آکادمیک و اندیشکده خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: آنچه که در آمریکا اتفاق افتاد واقعیتی است که پیام بزرگی برای منطقه ما دارد؛ همان‌طوری که وزیر امور خارجه در توئیت اخیریشان گفتند قمار خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون، سلاح و پول نمی‌اندیشند، نتیجه ندارد جز اینکه همه تخم مرغ ها را در سبدی می‌گذارند که در نهایت سبد قابل اطمینانی نیست؛ جز اینکه همه تخم مرغ‌ها را در سبدی می‌گذارند که در نهایت سبد قابل اطمینانی نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه همچنان به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و به جای اینکه به مردم خودشان تکیه کنند، به لابی‌گری در کشورهای دیگر توجه می‌کنند، افزود: ایران دست دوستی به کشورهای همسایه دراز کرده و کشورهایی که خود را منزوی کرده‌اند، برگشته و آرامش خود را در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای پیدا کنند.

وی ادامه داد: پیام ما این است که منطقه ما منطقه بحران‌زده است و زخم‌های متعددی را خورده که این به خاطر میلیاردها دلاری سلاحی است که به این منطقه سرازیر شده و حکام کوتاه اندیشی است که فکر می‌کنند اگر امروز را به فردا برسانند به نتایج خودشان خواهند رسید؛ ایران فکر می‌کند هرچه زودتر آن معدود کشورهای همسایه که خودشان را منزوی کرده‌اند و در سرزمین‌های اشغالی و واشنگتن ترامپ امنیت خودشان را دنبال می‌کردند بازگردند و آرامش خودشان را در مراودات منطقه‌ای پیدا کنند و این برای ما بهتر خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره روابط ایران و آمریکا با بیان اینکه این روابط بسیار متشبه بوده و طبیعی است که توجه‌ها به آن جلب شود، یادآور شد: دولت ترامپ در پی چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را رفته است، فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامید؛ فشار حداکثری در مقابل مقاومت حداکثری کف تلاش‌های ایران بود اما بعد از شهادت سردار سلیمانی ایران به واکنش‌های مختلفی روی آورد و پاسخ‌هایی را به دولت ایالات متحده داد؛ اما تنها زبان، زبان صلح و احترام به عزت مداری مردم ایران است که پاسخ می‌دهد هنوز هم زمان هست که از این میراث ضدبشری که واشنگتن در منطقه به جای می‌گذارد، دور شوند.

وی به دولتمردان جدید ایالات متحده توصیه کرد: از شارلاتان‌هایی که به دولت فعلی مشورت می‌دهند، فاصله بگیرند و در این وانفسایی که به برخی به زباله دان تاریخ خواهند پیوست،‌ وقت هست و می‌توانند از این مسیر غلط بازگردند و مطمئن باشند ما از نزدیک اقداماتی را که دولت آتی خواهد داشت نگاه و بررسی می‌کنیم.

رئیس دیپلماسی عمومی وزارت خارجه درباره روابط ایران و آمریکا با بیان اینکه سه تغییر وجود دارد که اگر در رفتار ایالات متحده روی ندهد حل و فصلی در مشکلات کنونی اتفاق نخواهد افتاد، تاکید کرد:‌ تغییر در رویکرد و اندیشه تصمیم‌سازان ایالات متحده، تغییر در کلام، گفتار و نوع صحبت با جهان و به نسبت با ملت بزرگ ایران و بعد هم رفع تحریم‌‌ها، اقدامات درست و برگشت به مسیر درست و جبران گذشته جزو این تغییرات است.

وی با بیان اینکه اکنون برای اینکه ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد زود است، خطاب به سیاستمداران داخلی گفت: روابط ایران و آمریکا فصل متشابهی است، اما همانطور که دو سال گذشته نشان داده شد، تنها و تنها باید به داخل متکی باشیم، راه حل‌ها در داخل وجود دارد و تنها باید مسیر منطقی تصمیم‌گیری جلو برود و خطرناک‌ترین چیز این است که نگاه جناحی به مسائل سیاست خارجی داشته باشیم؛ ارکان نظام هستند که برای سیاست خارجی و مسائل کلان تصمیم می‌گیرند.

 خطیب زاده در پاسخ به این سوال آیا ایران تماسی قبل یا بعد از پیروزی بایدن در انتخابات از سوی تیم آمریکایی داشته است، گفت: خیر؛ اساسا ما با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با موضوعاتی مانند برجام در ارتباط نخواهیم بود به ویژه آنکه هنوز دولتی بر سرکار نیامده است. باید در واشنگتن بر سرکار آید و بعد از تشکیل دولت تصمیم‌گیری خواهیم کرد. باید ببینیم اقدامات آمریکا به چه سمتی می‌رود. اقدامات مهم هستند و نه پیام‌ها و گمانه‌زنی و تحلیل‌های رسانه‌ای.

وی درباره اظهارات یکی از وزرای اسرائیلی درباره احتمال جنگ ایران و اسرائیل با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: مقامات اسرائیلی خیلی جنگ‌دوست‌ هستند ولی می‌خواهند این کار با خون سربازان آمریکایی انجام شود و اگر می‌توانستند در مرزهای خود در لبنان و سوریه این کار را انجام می‌دادند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ایران در مورد امنیت خود شوخی ندارد، تصریح کرد: اسرائیل تمام حیات و حیثیت خود را از ابتدای جعل این رژیم، با بحران‌آفرینی از دست داده و طبیعی است که به دنبال بحران‌آفرینی باشد. ستون دیگر این رژیم، ایران‌هراسی است. این حرف‌ها را جدی نگیرید زیرا هر وقت لازم بوده پاسخ لازم را گرفته و به لانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر و تحولی با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، میان ایران و همسایگان روی خواهد داد؟، گفت: ایران از روز اول یک سیاست تداوم‌دار و شناخته شده داشته است و آن هم حسن همسایگی بوده است. سیاست ایران با رفتن و آمدن کسی تغییر نمی‌کند، رفتن توهمی به نام امنیت ترامپ شاید برخی از همسایگان ما را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند همواره پول بدهند و امنیت بخرند، لابی کنند و سلاح بخرند و مردم یمن را بکشند، این پیام روشن ایران به آنهاست که ما باید دنبال یک سازوکار بومی در منطقه باشیم. ایران همواره آمادگی دارد که همسایگانمان را کمک کند که به این واقعیت برسند تا منطقه ما هزینه کمتری پرداخت کند.

خطیب زاده درباره محورهای سفر ظریف به پاکستان، و دیدار با نظامیان این کشور گفت: ایشان در راس یک هیئت عازم پاکستان می‌شود و این سفر ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد داشت چراکه روابط ایران و پاکستان این مساله را می‌طلبد. ما دوکشور همسایه هستیم و روابطمان بسیار ممتاز است و موضوعات بسیار جدی با یکدیگر داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ و اینکه آیا ضمیمه شدن ارمنستان به قره باغ و نخجوان به آذربایجان نیز جزو طرح ایران بوده است، یادآور شد: سوال هایی که مبتنی بر برخی گمانه‌زنی ها است، بیش از اینکه به شرایط کمک کند، گمراه کننده است. چارچوب حل و فصل بحران قره باغ روشن است. ایران از هر چارچوبی که به حل این مساله کمک کند، استقبال  کرده است زیرا برای ما مهم است که این بحران سه دهه‌ای حل شود. آن اصولی که ما پیگیری می‌کردیم لایتغیر است یعنی حفظ مرزها و حل و فصل موضوع شهرهای اشغالی، حقوق اقلیت‌ها. گمانه‌زنی‌ها، بیشتر موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند. البته قرار نیست یک بحران سه دهه‌ای با یک طرح ظرف یک تا دو هفته حل شود. ما درمورد امنیت مرزهایمان و حضور تکفیری‌ها با کسی مسامحه نخواهیم کرد و برخوردمان برخورد جدی خواهد بود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا وزارت خارجه پیگیر خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام خواهد بود؟، گفت: یک رژیم یاغی در کاخ سفید از یک تعهد خارج شده است. خسارت های بسیار جدی هم در این مسیر به ملت ایران وارد شده است. هر دولتی که بخواهد این مسیر را تغییر دهد باید به واقعیت‌ها توجه کند و اگر کسی می‌خواهد از این فرصت استفاده کند باید برای جبران گذشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از تعهدات در برجام، تعهدات رفع تحریمی است که متاسفانه آمریکا مانع این تعهدات شد و همچنین بعد از این تحریم‌های فراسرزمینی، طرف‌های اروپایی ناقض عهد خودشان بودند و از انجام تعهدات خود ناتوان بودند. انجام تعهدات از سوی طرف مقابل یک اتفاق دسته جمعی است یعنی طرف‌های برجام باید به تعهدات خودشان برگردند. ما به طور جدی و با دقت فقط به اقدامات توجه خواهیم کرد. مسیر منافع ملی ایران مسیری است که ما به آن احترام خواهیم گذاشت. تمام انرژی ما هم صرف این خواهد شد که منافع ملی حفظ شود.

وی افزود: ما در این چند سال که اقتصاد تاب‌آور را پیگیری کردیم، شوک‌های بسیاری را رد کردیم و هزینه‌های زیادی را دادیم و به مرحله‌ای از ابعاد اقتصادی رسیدیم که مراحل بسیار باشکوهی در تولید و طراحی است. البته فرصت‌های تنوع‌سازی در اقتصادی خارجی‌مان را هم پیگیری کردیم و خواهیم کرد.

وی ادامه داد: گسترش روابط با سایر کشورها از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است، دستورالعمل روز گذشته هیات دولت نیز تاکیدی بر این وظیفه وزارت خارجه است البته ترکیبی از نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی ایران پیگیر گسترش روابط هستند اما وزارت خارجه و سفارت‌های ایران در سایر کشورها نقش تسهیل کننده را بر عهده دارند که این وظیفه را با جدیت پیگیری می کنیم. اما باید بدانیم فشار حداکثری ایالات متحده که امروز شکست خورده‌ترین سیاست آنها بعد از جنگ جهانی دوم است، بدون دلیل نبوده است. آنها به تمامی خواستههای خود نرسیده‌اند. شکست آمریکا دستاورد بخش خصوصی، ایرانیان گمنامی که در سراسر جهان برای شکست این سیاست آمریکا تلاش کردند و همچنین دستاورد شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و این مردم عزیز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دستاورد سال‌های تحریم برای ما حرکت به سوی اقتصاد مردمی است، هیچ کسی نمی تواند وقتی چیزی مردمی شد آن را تحریم کند، به همین دلیل میسر جذب سرمایه گذاری و روابط خارجی متنوع شده است و وزارت امور خارجه به طور جدی پیگیر گسترش روابط است و برنامه خود را پیش می برد. محیط بین المللی هم بازگوی این است که در فضای جدیدی نفس می کشد.

وی در خصوص اقدام آمریکا برای خروج برخی گروه ها از لیست گروه های تروریستی اظهار داشت: آمریکا امروز در سطح جهانی بسیار بی آبرو است. آنها از تمامی ابزار برای تهدید امنیتی کشورهایی که در دایره دوستی او نیستند استفاده می کند. آنها از حقوق بشر و گروه های تروریستی استفاده ابزاری می کنند. بارزترین رفتار آنها نیز اقدام شان برای خروج نام گروهک منحط منافقین از لیست گروه های تروریستی است. طبیعی است اقدام اخیر آمریکایی ها را نیز در مسیر استفاده از گروه های تروریستی برای دستیابی به اهداف خود و علیه کشورهای مستقل جهان بدانیم و آن را محکوم می کنیم. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد گروه های تروریستی از حاشیه امن برخوردار باشند. جامعه جهانی نیز باید برخورد متناسب با رفتار آمریکا داشته باشد.

این دیپلمات ارشد در مورد ارتباط احتمالی با تیم رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت: ما تنها دولت مستقر را به رسمیت می شناسیم و چیزی به عنوان تیم برایمان رسمیت ندارد. باید دولت مستقر در آمریکا شکل بگیرد و آنها اقدامات شان را برای اصلاح رفتارشان انجام دهند. تاکید می کنم طرفی که پیمان چند جانبه را نقض کرده و نه تنها این پیمان را نقض کرده بلکه کشورهای دیگری را به دلیل نقض این پیمان تنبیه کرده آمریکاست. نزدیک ترین متحدین ایالات متحده در مقابل او در شورای امنیت ایستادند و آنها منزوی ترین شرایط را بعد از جنگ جهانی دوم دارند که در تاریخ روابط بین المللی خواهد ماند.

وی در باره پروژه عادی سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: : این اقدام برخی کشورهای اسلامی را باید آشکارسازی بنامیم چون پیش از این، این روابط وجود داشت  اما این اواخر این روابط را آشکار کردند اما آنچه اتفاق افتاد باج خواهی واشنگتن از کشورهای منطقه بود و تلاشی بود که شاید در روزهای آخر رقابت انتخاباتی با این اقدام بتواند رای بیشتری جذب کند. از سوی دیگر نوعی گدایی از سوی برخی همسایه های ما بود که همه این رفتار از اشتباه شناختی نشات گرفته است. فکر نمی کنم این اشتباه شناختی به نتیجه برسد.  کما آنکه ملت های اسلامی به این رفتار واکنش تندی داشته است. باید بدانیم رژیم صهونیستی از هر فرصتی برای خروج از انزوا و بحران مشروعیت استفاده می کند. اگر حکام کشورهای منطقه از رفتار خود درس بگیرند جهان اسلام واکنشی یکدست تر به این موضوع خواهند داشت. بارها گفته ایم این گونه رفتار مشروعیتی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

خطیب زاده با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سخنگوی امور خارجه اعلام می شود، گفت: کشور ما در فضایی قرار دارد که تک گفتمانی نیست که این خود از زیبایی های جامعه ماست. در خصوص ایالات متحده واقع نگر هستیم و به اقدامات دولت آینده آنها توجه می کنیم. حقوق ملت ایران باید رعایت شود و این هم با حرف و پیام و کارزار انتخاباتی نیست ما باید رفتار آنها را در عمل ببینیم و اگر فضا مناسب بود آن زمان ارکان نظام در چارچوب آنچه وجود دارد یعنی برجام و توافقات بین المللی اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که ایالات متحده بیش از حد ممکن بر اعتبار خود در سطح جهانی آسیب زده است و اعتماد به آنها بسیار سخت است. البته باید نکته ای را مطرح کنم بسیاری از معماران این فشار حداکثری در منطقه و لابی های مختلف دوست دارند همان مسیر را در چارچوب جدیدی ارائه کنند.این مهم توجه همه را می طلبد که ما در این دام نیفتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره دستاوردهای سفرهای اخیر وزیر امور خارجه به آمریکای جنوبی گفت: هیچ سفری بدون وجود زمینه های قوی اقتصادی و سیاسی صورت نمی گیرد و گسترش روابط همه جانبه یکی از موضوعات مورد بحث در سفرهاست. ایران سعی می کند با کشورهای آمریکای لاتین روابط متوازنی داشته باشد. فرصت های مناسبی ایجاد شده و تلاش می کنیم این فرصت ها را گسترش دهیم. سفری که در سطح وزیر وزارت امور خارجه صورت می گیرد اثرات بلندمدتی دارد.  تنوع بخشی به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران یکی از اصول سیاست خارجی ایران است.

خطیب زاده در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای خریداری واکسن از کشورهای دیگر گفت: در ابتدا خبر خوش را باید شرکت های داخلی تولیدکننده واکسن به ما بدهند که خوشبختانه برخی از آنها موفقیت های بالایی در تولید واکسن داشته اند و آزمایش های انسانی را آغاز کرده اند. حوزه بهداشت و درمان کشورمان بسیار قوی، پرسابقه و پرنخبه است. کشورهایی که زیر نظر WHO به تولید واکسن کرونا اقدام کرده اند از جمله چین و سایر شرکت هایی که زیر نظر WHO در آمریکا و انگلیس این کار را انجام می دهند مدنظر ما هستند و به محض اینکه به نتیجه قابل قبولی برسند و سازمان بهداشت جهانی تولیدات آنها را تایید کند، وارد مذاکرات جدی خواهیم شد اما بدانید  قراردادهایی را در این خصوص بسته ایم و ما عضو کنسرسیوم بهداشت جهانی برای تهیه واکسن هستیم. البته در مسیر پرداخت هایمان مشکلاتی داشتیم که برخی از آن حل شده و در هفته های آتی مابقی آن حل خواهد شد و رایزنی های گسترده ای را با سایر کشورها در این خصوص داشته ایم و البته منتظریم آنها به نتیجه قطعی دست یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز