خبرگزاری کار ایران

عراقچی در دیدار نماینده ویژه سازمان ملل متحد:

مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۹۰۶

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان و رئیس یوناما که در رأس هیأ‌تی به منظور رایزنی در خصوص مسائل افغانستان وارد تهران شده است، با معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این ملاقات تحولات افغانستان و وضع سیاسی و امنیتی آن کشور و همچنین آخرین تحولات روند صلح و مشکلات پیش آمده در گفت وگوهای بین الافغانی که هم اکنون در دوحه در جریان است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این ملاقات «سیدعباس عراقچی» با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان، بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروههای سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داده و بر لزوم حفاظت از دستآوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته بویژه قانون اساسی و ساختارهای دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تأکید کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان افزود: مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد و با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم افغانستان بر اثر رویکردهای اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا در ارتباط با روند صلح در آن کشور و جایگاه سازمان ملل به عنوان تسهیل کننده بی‌طرف گفت وگوهای صلح در گذشته، نقش یوناما برای کمک به پیشبرد گفت وگوهای بین الافغانی و میزبانی مشورتهای بین المللی را مهم دانسته و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این خصوص آماده است.

خانم «دبورا لاینز» نیز در این ملاقات با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان، آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان را اعلام کرد. در این خصوص طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونتها را برای فراهم کردن فضای لازم در جهت پیشرفت در گفت وگوهای بین الافغانی ضروری دانستند.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای اقتصادی برای توسعه زیرساختهای افغانستان و کمک به بهبود وضع معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانسته و ضرورت استفاده از ظرفیتهای موجود برای توسعه این گونه همکاریها را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی با استقبال از ایده های مطرح شده از سوی خانم لاینز، با اشاره به همکاریهای ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف- هرات، به مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاریهای راهبردی در حوزه های مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه زیرساختها، انرژی، برق و آب اشاره کرد و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمانهای تخصصی زیر مجموعه آن در جهت تسهیل این همکاریها را مورد تأکید قرار داد.

هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما»، مجموعه و ائتلاف سیاسی است که در سال ۲۰۰۲ از طرف شورای امنیت به درخواست دولت افغانستان شکل گرفت. هدف این مجموعه کمک به دولت و مردم افغانستان برای تثبیت صلح پایدار در این کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز