خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در قاهره به ادعاهای رئیس پارلمان عربی واکنش نشان داد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۳۸۹

رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره به اتهامات و ادعاهای واهی رئیس جدید پارلمان عربی علیه ایران پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، روزنامه الاخبار مصر در تاریخ دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ (۲ نوامبر ۲۰۲۰) طی مصاحبه ای جهت دار با "عادل العسومی" رئیس جدید پارلمان عربی (از کشور بحرین) به مناسبت آغاز مسئولیت وی انجام داد که در این مصاحبه چندین اتهام و ادعای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

"ناصر کنعانی" رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره نیز در مطلبی پاسخ اتهامات و ادعاهای العسومی را داد.

در پاسخ ریس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر آمده است: از مجموع ۱۶ سئوال مطرح شده از رئیس پارلمان عربی توسط خبرنگار روزنامه الاخبار، ۷ سئوال مستقیما مربوط به ایران بود که به طور هدفمند به منظور گرفتن جواب ضدایرانی از مصاحبه شونده طرح شده بود. رئیس جدید پارلمان عربی همچنین در پاسخ به ۳ سوال دیگر نیز، که مستقیما به ایران ارتباط نداشت، ترجیح داد ایران را هدف اتهامات خود قرار دهد. به این ترتیب از مجموع ۱۶ سوال مطرح شده، وی در پاسخ به ۱۰ سوال اختصاصا به اتهام زنی علیه ایران پرداخته است؛ پاسخ او فقط به یک سوال مطرح شده در خصوص فلسطین نیز، صرفا یک جواب بسیار کوتاه ۳ جمله ای بوده است!.

در این پاسخ، کنعانی در ابتدا از طرف خود به رئیس جدید پارلمان عربی در مسئولیت جدیدش در این نهاد دسته جمعی عربی تبریک گفته و به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در قاهره آمادگی گفت وگو و تبادل نظر با وی و نیز کمک برای تحقق اهداف و آرمان های مشترک اسلامی و ایرانی - عربی را گوشزد کرده است.

کنعانی تاکید کرده است: به عنوان یک خواننده انتظار داشتم که اولین گفتگوی العسومی حاوی دیدگاه فراگیر و فراملی در خصوص مسائل جهان عرب باشد و او به جای گرفتار شدن در حلقه سوالات غیرحرفه ای خبرنگار روزنامه الاخبار، اولین گفتگوی رسانه ای خود را به مسیر درست و سازنده ای هدایت می کرد، اما مع الاسف چنین اتفاقی نیفتاده است. پاسخ من به روزنامه الاخبار مصر و العسومی آن است که:

اولا؛ جهان عرب یک جغرافیای منفصل از محیط منطقه ای و بین المللی نیست؛ بدیهی است که میان ایران و کشورهای عربی مسایل بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها در حوزه مشترکات و همکاری های مشترک بوده و برخی هم به حوزه اختلافات و یا تعارضات برمی گردد. وجود اشتراکات و اختلافات میان کشورها به ویژه در حوزه ژئوپلیتیکی پیچیده خاورمیانه امری طبیعی است، همانگونه که کشورهای عربی در درون مجتمع عربی نیز اختلافات و تعارضات بسیاری با یکدیگر دارند. چنین وضعیتی ضرورت گفتگوهای مشترک و سازنده را میان همه طرف های منطقه ای بیشتر می کند.  

ثانیا؛ طرح سئوالات مهندسی شده به منظور دریافت جواب های ضدایرانی، کمکی به فهم درست خوانندگان از شرایط منطقه و جهان عرب و یا رابطه ایرانی - عربی نخواهد کرد. چه بسا از دریچه نگاه بسیاری از ایرانیان، همین سئوالات و استفهامات و یا انتقادات به طور متقابل نسبت به رفتار و سیاست های تعدادی از دولت ها و نظام  های عربی در قبال ایران وجود دارد.  

ثالثا؛ محدود کردن مشکلات و چالش های جهان عرب به مداخلات ادعایی ایران در جهان عرب، ساده انگاری و تجاهل عمدی و ناشیانه است و اینگونه ادعاها، شنونده چندانی نخواهد داشت. جهان عرب، بخش بزرگی از محیط مشترک جغرافیایی، تاریخی، دینی، فرهنگی و اجتماعی ایران است و جمهوری اسلامی ایران بی ثباتی و آشوب در حوزه عربی را به معنای بی ثباتی در محیط حیاتی و بلافصل خود می داند، اما آیا می توان با تکرار اتهام زنی به ایران، مشکلات حقیقی جهان عرب را که بخش بزرگی از آن مربوط به فعل و انفعالات درون نظام های عربی و بخش دیگری از آن مربوط به مداخلات قدرت های فرامنطقه ای و نیز تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی در قلب آن  است، پنهان کرد!.  

به راستی دلیل عدم طرح حتی یک سوال در خصوص رژیم صهیونیستی و یا مداخلات گسترده سیاسی، نظامی و امنیتی مستقیم و غیرقانونی آمریکا در جهان عرب، در مصاحبه روزنامه الاخبار با رئیس جدید پارلمان عربی چیست!؟.

و اما نکاتی را در خصوص اظهارات عجیب و غیر دیپلماتیک رئیس جدید پارلمان عربی خاطر نشان می کنم:

در حالی که ایران با بسیاری از کشورها و دولت ها و ملتهای عربی رابطه ای نزدیک، دوستانه و برادرانه و بعضا حتی همکاری راهبردی دارد، اینگونه اتهام زنی ایشان در منصب رئیس پارلمان عربی به ایران، اعتبار عربی نداشته و احتمالا بیشتر موضع دولت متبوع وی یعنی بحرین به شمار می رود.

اتهام زنی یک طرفه او به ایران که سعی کرده آنها را موضعی عربی بنامد و یا برخی کشورهای عربی را در عباراتی توهین آمیز، مستعمره ایران توصیف کرده است، هیچ مشکلی را از وضع حساس و پیچیده کنونی منطقه حل نخواهد کرد.

رئیس پارلمان عربی در آغازین روزهای مسئولیت خود به جای جستجوی راه حل، گویا نقشه جنگ عربی - ایرانی ترسیم کرده است، آنگاه که می گوید؛ "ایران هی عدو لنا جمیعا و بیننا خلاف وجودی و عقائدی مستمر طیله الدهر! " «همانا ایران دشمن تمامی ماست و در طول روزگاران میان ما اختلافات وجودی و اعتقادی مستمر وجود داشته است»!.

در حالی که ایران و جهان عرب همسایگان ازلی و ابدی یکدیگرند و اشتراکات و پیوندهای عمیق و غیرقابل تفکیکی میان آن ها وجود دارد و پیوندهای انسانی میان ایران و همسایگان عربی ریشه در قرون و اعصار متمادی دارد، طرح اینگونه ادعاهای شخصی از مسند ریاست بر یک نهاد جمعی عربی چه معنا و چه نتایجی دارد!.

جناب آقای رئیس، در آغازین روزهای مسئولیت تان بر یک نهاد مشترک عربی، توصیه می کنم ردای شخصیت (بحرینی) را از تن بدر آورید و سخنگوی صادق و عادل همه کشورهای عضو پارلمان عربی در جغرافیای بزرگ آن باشید. بی شک بسیاری از کشورهای عضو پارلمان عربی، دیدگاه هایی را که جنابعالی در این مصاحبه علیه ایران مطرح کرده اید، مواضعی شخصی تلقی خواهند کرد.

دشمنان مشترک ما آن قدر بذر نفاق و تنفر در منطقه مشترک جغرافیایی و حیاتی ما کاشته اند که اگر سریعا تلاش مشترک و سازنده ای را آغاز کنیم، زدودن آثار شوم آن ها سال ها زمان خواهد برد، پس بهتر است سازنده، سخن بگوییم و آب در آسیاب دشمن مشترک و حقیقی و شناخته شده نریزیم. ایران با ارائه پیشنهادات و ابتکارات مختلف برای انجام گفتگوها و همکاری های سازنده به منظور رفع اختلافات و نیز حل بحران های منطقه ای و ابتکار دسته جمعی برای تأمین امنیت مشترک منطقه ای، حسن نیت خود را همواره نشان داده است، آیا شریکی برای چنین گفتگوها و همکاری های سازنده ای که تامین کننده منافع مشترک صاحبان حقیقی منطقه و مأیوس کننده دشمنان سلطه طلب خواهد بود، وجود دارد؟.

کنعانی در آخر، پاسخ خود را با آیه شریفه ۱۰۴ سوره آل عمران به پایان برده است.

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. 

باید از میان شما گروهی [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز