خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال پیوستن آمریکا به برجام در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ / رئیس جدید کاخ سفید دنبال تحریک ایران نیست/ شخصیت ترامپ عامل شکست او در انتخابات شد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۲۴۷

استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهمپشایر تاکید کرد: ترامپ شکست خورد زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها که سیاست‌های او را دوست داشتند، شخصیت او را دوست نداشتند و شخصیت او عامل باختش در انتخابات شد.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را پیرامون تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

آمریکایی ها شخصیت ترامپ را دوست ندارند

کرک دورسِی در ابتدا در مورد انتخابات آمریکا گفت: بزرگترین تعجب برای من این بود که ترامپ این بار در مقایسه با سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰میلیون رأی بیشتر کسب کرد. من انتظار داشتم که او به ۶۲ میلیون و نه ۷۰ میلیون رای نزدیک‌تر باشد. این بدان معنی است که متاسفانه تقریبا نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی سیاست‌های او را تایید کردند. این بالاتر از حد انتظار ما برای انتخابات بود، اما مشخص شد که جو بایدن، حدود ۱۱ میلیون رأی بیشتر از هیلاری کلینتون داشته است که این هم قابل تحلیل است.

وی افزود: در پایان، ترامپ شکست خورد زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها که سیاست‌های او را دوست داشتند، شخصیت او را دوست نداشتند. شخصیت او عامل باخت در انتخابات است. باید اضافه کنم که سیاست خارجی در این انتخابات ایالات متحده به ندرت مورد بحث قرار گرفت زیرا همه‌گیری، وضعیت اقتصاد و رفتار نژادپرستانه ترامپ مهمترین موضوعات مورد توجه رأی‌دهندگان بود ، بنابراین بایدن لازم نبود که در مورد اهداف سیاست خارجی خود خیلی توضیح دهد.

بایدن سیاست اوباما را دنبال می‌کند

او به دنبال تحریک ایران نمی‌رود

بایدن با متحدان سنتی آمریکا راحت‌تر از ترامپ کار می‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: جو بایدن احتمالاً مایل است به جای مقابله با ایران، به سیاست اوباما برای تعامل با ایران بازگردد. او انتظار دارد ایران سیاست‌های خود را تعدیل کند، اما به دنبال تحریک ایران نخواهد بود.

دورسی افزود: به ویژه او با متحدان سنتی ایالات متحده راحت‌تر از دونالد ترامپ کار خواهد کرد. بایدن از طیف وسیعی از دولتمردان آمریکایی است که معتقدند ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم به ایجاد یک سیستم جهانی مثبت کمک کرده است. بخشی از این سیستم شامل روابط قوی با شرکای ناتو، ژاپن‌، کره جنوبی، استرالیا و چند کشور دیگر بود. ترامپ این کشورها را عمدتاً از دریچه روابط شخصی خود با رهبران آنها مشاهده کرده است - او آبه از ژاپن را دوست دارد اما مرکل از آلمان را دوست ندارد چراکه این کشورها ترجیح می‌دهند در چارچوب برجام با ایران همکاری کنند تا اینکه ایران را تهدید کنند، و بایدن مطمئناً موافق همین راه است.

بایدن خواهان بازگشت به برجام است

وی هم چنین یادآور شد:  کاملاً انتظار دارم که ایالات متحده به سمت پیوستن دوباره به توافق‌نامه هسته‌ای حرکت کند. اما من همچنین فکر می‌کنم که بایدن از ایران امتیازاتی می‌خواهد - شاید بازرسی‌های دیگر یا سیاست های محدود کننده در منطقه که تلاش‌های آمریکا را در آنجا به چالش می‌کشد. ایران هم خواهان بازگشت ایالات متحده به توافق است اما باید دید در مقابل درخواست بایدن چه واکنشی دارد.

بایدن خواهان جنگ با ایران نیست

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ایالات متحده جنگی را با ایران شروع نمی‌کند، مگر اینکه دونالد ترامپ تا دو ماه آینده در حالی که هنوز رئیس‌جمهور است (تا ۲۰ژانویه) کار غیرقابل پیش‌بینی انجام دهد. بایدن مطمئناً خواهان جنگ با ایران نیست، بنابراین به محض اینکه او رئیس‌جمهور شود، سران ایران باید به او سیگنالی آرام ارسال کنند، مبنی بر اینکه مایلند به سمت روابط عادی حرکت کنند.

طرفین با شناخت مشکلات گذشته، تغییری در رویکرد خود ایجاد کنند

وی در مورد راهکار تنش میان ایران و آمریکا گفت: متاسفانه بیشتر آمریکایی‌ها نقش آمریکا در کودتای ۱۹۵۴ را به خاطر نمی‌آورند، اما ماجرای گروگان‌گیری سال ۱۹۷۹ را به یاد دارند. هر یک از طرفین می‌توانند با شناخت مشکلات گذشته و یا با درک اینکه سیاست‌های آنها در قرن بیست و یکم مشکلات فعلی را ایجاد می‌کند، تغییری ایجاد کنند. اختلافات جدی بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

بایدن می‌خواهد روابط آمریکا را با فرانسه و آلمان بازسازی کند

احتمال پیوستن آمریکا به برجام در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ 

این استاد دانشگاه در خصوص روابط میان اروپا و آمریکا گفت: با توجه به شکاف بین انگلیس و اروپا و افزایش احزاب ناسیونالیست در مکان‌هایی مانند لهستان و مجارستان، سخت است که اروپا را به عنوان یک کل ببینیم. اما به طور کلی، بایدن در تلاش است تا ناتو را تقویت کرده و اعتماد میان آمریکا را با فرانسه و آلمان دوباره بازسازی کند. پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ایران اقدامی محتمل در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۱ به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز