خبرگزاری کار ایران

زارعیان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل:

سخنان نفرت‌انگیز سیاستمداران، تهدیدی برای حقوق بشر است/ ایران به طور کامل به آزادی بیان اعتقاد دارد

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۵۲۵

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آزادی بیانی که موجب نفرت دیگران نشود، حمایت کرد و گفت: افزایش سخنرانی‌های نفرت‌انگیز سیاستمداران در غرب، تهدیدی جدی برای حقوق بشر است.

به گزارش ایلنا، محمد زارعیان عصر پنج‌شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد، افزود: ایران به طور کامل به آزادی بیان اعتقاد دارد. آزادی بیان که موجب نفرت علیه دیگران نشود.

وی ادامه داد: مسلمانان، جوامع مهاجر و آفریقایی‌تبارها هدف سخنان خطرناکی قرار گرفته‌اند که آشکارا سوء استفاده از آزادی بیان است. ما همچنین نگرانی جدی خود را درباره افزایش موارد توهین به مقدسات مسلمانان در کشورهای غربی ابراز می‌کنیم.

این دیپلمات ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، دستور کار ویژه کشوری را به دلیل ماهیت سیاسی آن رد می‌کند، اما بر احترام متقابل و گفت‌وگو به عنوان راه درست برای رفع هرگونه نگرانی واقعی در مورد حقوق بشر اصرار دارد.

زارعیان ادامه داد: ما تعیین گزارشگر ویژه کشوری را غیرموجه، بی معنا و مخرب دانسته‌ایم. با این حال، برای اصلاح رویکرد گزارشگر، ایران به تلاش‌های خود برای ارتقای گفت‌وگو و تعامل با گزارشگر ویژه ادامه داده است.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: ایران عزم قاطع و واقعی خود را برای برقراری گفت‌وگوهای سازنده حقوق بشری با آژانس‌های سازمان ملل از جمله رویه‌های خاص نشان داده است.

زارعیان با تاکید بر شفاف، غیرگزینشی، سازنده، غیر تقابلی و غیر سیاسی شدن علمکرد شورای حقوق بشر، گفت: ما مخالفت جدی خود را با سیاسی کردن موضوعات حقوق بشر، نام بردن و تحقیر  کردن و تحت فشار قرار دادن سایر کشورها ابراز می کنیم.

وی طرح موضوعات حقوق بشری در شورای امنیت را مفید سازنده ندانست و افزود:به دلیل ویژگی‌های خاص، مسایل حقوق بشری نیازمند توجه فنی و تخصصی است. در واقع امنیتی کردن حقوق بشر توسط شورای امنیت نشان داده است که دستاوردهای آن در این زمینه خاص، موفق نبوده و در ارتقا و حفاظت از حقوق بشر ناکام مانده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران، خواستار حمایت جامعه بین‌المللی و کشورها از تلاش‌های ملی شد و ادامه داد: در کمترین حالت، از انجام اقدامات مضر که به عنوان موانعی برای دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی محسوب می‌شوند، خودداری ورزند.

زارعیان اضافه کرد: اعمال مجازات‌های یکجانبه غیرقانونی و غیرانسانی نمونه بارز این اقدامات مخرب و مضر است. آنها زندگی روزمره شهروندان عادی را آشکارا و بدون تبعیض هدف قرار می‌دهند و برای تضعیف هرگونه دستاورد در جهت توسعه اجتماعی طراحی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اعمال اقدامات قهری یکجانبه همچنان به طور اساسی حقوق بشر کل ملت‌ها را نقض می‌کند. چنین تحریم‌هایی ، به دلیل ماهیت فراسرزمینی و اعمال غیرقانونی آنها در خارج از مرزهای ملی، حقوق بشر از جمله حق توسعه طرف‌های ثالث را نیز هدف قرار داده است.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر آمادگی ایران برای ادامه تعامل و گفت‌وگو با دفتر کمیسر عالی حقوق بشر تاکید کرد و گفت: ایران به طور سازنده با سازوکارهای معاهده‌ای حقوق بشر تعامل دارد و خواهان گفت‌وگو بر اساس تفاهم، همکاری و احترام متقابل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز