خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ دلیلی برای تهدید دانستن ایران وجود ندارد/ ایران نیاز به کشوری شجاع به عنوان دوست دارد/ بایدن پیروز شود، بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۴۵۳

استاد دانشگاه کالیفرنیا تاکید کرد: تحریم فقرا را فقیرتر می‌کند و عدم انجام تراکنش‌های مالی با ایران در این شرایط هیچ توجیهی ندارد به عبارت دیگر تحریم در این شرایط نقض حقوق بشر است اما اگر بایدن پیروز شود، بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند.

رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در شرایط مقابله با کرونا پرداخت:

هیچ دلیل استراتژیک و سیاسی برای تهدید دانستن ایران وجود ندارد

لیپ شوتز در ابتدا در مورد برجام و ایران گفت: دولت اوباما علاقه داشت موضوع هسته‌ای را از دستور کار سیاسی خارج کند، یا به ویژه در مواجهه با تهدیدهای اسرائیل برای اقدام یک‌جانبه، اهمیت آن را پایین بیاورد. این یک حرکت سیاسی بود - اهمیت استراتژیک موضوع هسته‌ای  ایران بسیار جزئی خواهد بود ، اگرچه زورگویی هسته‌ای اسرائیل بر خاورمیانه را از بین می‌برد اما ترامپ به دنبال راضی کردن متحدان اسرائیل است که مدعی هستند ایران تهدیدی برای منطقه است. هیچ دلیل استراتژیک و سیاسی برای تهدید دانستن ایران وجود ندارد، حتی جان بولتون هم اخیرا سیاست خارجی ترامپ را رد کرد.

تحریم اجازه تراکنش با ایران را به سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی نمی‌دهد

ایران نیاز به یک کشور شجاع به عنوان دوست دارد که ترسی از تحریم نداشته باشد

وی در ادامه تاکید کرد: تحریم‌ها در شرایط شیوع بیماری اجازه تراکنش با ایران را به سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی نمی‌دهد و آن‌ها از ترس مجازات‌های بعدی، با ایران تراکنش نمی‌کنند و حتی بدهی ایران را نمی‌پردازند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایران نیاز به یک کشور شجاع به عنوان دوست دارد که ترسی از تحریم نداشته باشد و دارو و تجهیزات را بدون توجه به تهدیدهای آمریکا در اختیار ایران قرار دهد. این کشور می‌تواند آسیایی و یا اروپایی باشد.

بایدن پیروز شود، بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند

تحریم فقرا را فقیرتر می‌کند

عدم انجام تراکنش‌های مالی با ایران در این شرایط هیچ توجیهی ندارد

تحریم در این شرایط نقض حقوق بشر است

وی در ادامه در مورد انتخابات آمریکا گفت: اکنون رقابت بسیار نزدیک است اگر بایدن پیروز شود، احتمالاً  بایدن بسیاری از تحریم‌ها را ، اما نه همه را لغو خواهد کرد و به برجام و توافق‌ها بازمیگردد.

رونی لیپ‌شوتز تاکید کرد: عدم انجام تراکنش‌های مالی با ایران در این شرایط هیچ توجیهی ندارد، به طور کلی تحریم‌ها در این شرایط نوعی جنگ و نقض حقوق بشر است. تحریم، مردم فقیر را فقیرتر می‌کند و ثروتمندان را ثروتمندتر. در همه جای دنیا مشکلات اقتصادی برای مردم فقیر و مردم عادی جامعه است که ترامپ به آن‌ها بی‌توجه است.

بهتر است ایران فعلا خرید و فروش تسلیحات نکند

این استاد دانشگاه در مورد پایان تحریم‌های تسلیحاتی گفت: با وجود پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که فعلا از خرید یا فروش سلاح در بازار بین‌المللی چشم پوشی کند. به طور کلی، بهتر است به فعالیت‌هایی نپردازیم که کشورهای همسایه ممکن است آنها را تهدیدآمیز بدانند و برای آنها ایجاد حساسیت می‌کند، به هر حال فکر خوبی است که چنین فعالیت‌هایی را به بعد از معلوم شدن نتایج انتخابات و آمریکا و آرام شدن فضا موکول کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز