خبرگزاری کار ایران

باقری کنی در دیدار با سفیر افغانستان:

تروریسم اقتصادی سلاح کشتار جمعی امریکا علیه ملت ایران است

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۱۱۲

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه تروریسم و حقوق بشر دو روی سکه زور و تزویر آمریکایی‌ها است، گفت:‌ تروریسم اقتصادی سلاح کشتار جمعی امریکا علیه ملت ایران است.

به گزارش ایلنا، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (چهارشنبه) با حضور در سفارت افغانستان در تهران، در دیدار «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران، ضمن ابراز تأسف از حادثه تروریستی که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد قابل توجهی از مردم به ویژه جوانان دانشگاهی در کابل شد، اظهار داشت: «این حادثه موجب تألم و تاثر همه ملت ایران شد و بنده به نمایندگی از سوی رئیس قوه قضائیه و به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر مراتب همدردی و تسلیت دستگاه قضایی و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران را به دولت و ملت افغانستان ابلاغ می‌کنم».

وی با بیان اینکه دو ملت ایران و افغانستان در مبارزه با تروریسم کم هزینه نداده‌اند، گفت: «دشمنان به دلیل ناکامی در مقابل ملت‌های ما بزدلانه از "سلاح کشتارجمعی تروریسم" استفاده کرده و می کنند».

باقری تصریح کرد: «تروریسم "فناوری جنایت و کشتار غرب وحشی" است که هیچ ارزشی حتی برای جان انسان‌ها قائل نیست».

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: «امریکا و برخی کشورهای غربی برای پیشبرد سیاست هایشان از هر ابزاری از جمله سلاح های کشتار جمعی استفاده می کنند، بر همین اساس امریکا سلاح اتمی را در ژاپن به کار برد و هزاران انسان را از بین برد، برخی کشورهای اروپایی سلاح شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و به این ترتیب هزاران شهروند و سرباز ایرانی را شهید و مصدوم کردند، اکنون نیز امریکا و برخی قدرت های غربی با سلاح کشتار جمعی تروریسم می خواهند ملت های منطقه را وادار به تسلیم در برابر زورگویی های خود کنند».

وی با تاکید بر اینکه بین ما و آن‌ها تفاوتی به نام منافع وجود دارد، گفت: «آمریکایی ها هر آنچه که علیه منافع آن‌ها باشد تروریسم می‌نامند. اگر بخواهیم نسبت حقیقی امریکا و تروریسم را درک کنیم، کافی است به این واقعیت توجه شود که امریکا بزرگترین، شجاع ترین و مقتدرترین فرمانده مبارزه با تروریسم را که هم در پاکسازی خاک لبنان از لوث وجود تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی نقش محوری ایفا کرد و هم در جمع کردن بساط تروریسم تکفیری در عراق و سوریه میدانداری کرد، بزدلانه در تاریکی شب به شهادت رساند».

باقری با اشاره به نقش آفرینی مؤثر و منطقه‌ای شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم، گفت: «شهید سلیمانی و مکتب او، سرمایه ارزشمندی برای همه کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم چه در شکل دولتی آن (رژیم صهیونیستی) و چه در شکل تکفیری آن.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: «در کارزار میان تروریسم و ملت‌های منطقه از جمله لبنان و عراق و سوریه، امریکا تمام قد در کنار تروریست ها ایستاده و ناتوانی های خود را با جنایت پیشگی و درنده خویی، به زعم خود با ترور سردار سلیمانی جبران کرد و ملت های منطقه را داغدار و تروریست های صهیونیستی و تکفیری را شادمان کرد، اما راه سلیمانی تا ازاله ریشه تروریسم که حضور متجاوزانه امریکا در منطقه است، ادامه دارد».

وی ادامه داد: «امریکاییها برای پیشبرد منافع نامشروع‌شان از یکسو با استفاده از "تیغ تروریسم"، تلاش دارند تا ملت های آزادیخواه را وادار به تسلیم کنند و از سوی دیگر با "سپر حقوق بشر"، به عملیات تروریسم-شویی مبادرت کرده و درصدد پاک کردن پرونده سیاه و پر از جنایت تروریست ها هستند. از این رو در قاموس سیاست های کلان و راهبردی امریکایی ها، تروریسم و حقوق بشر دو روی سکه زور و تزویر آن‌ها هستند».

باقری با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی افغانستان و ایران، گفت: «سرنوشت دو ملت ما با هم گره خورده است. ما سابقه ایستادگی در مقابل این فشارها و دشمنی‌ها را داریم. دشمنان ما وقتی که دیدند نمی توانند استقامت ملت ایران را درهم بشکنند، تروریسم اقتصادی را به جان این ملت انداختند؛ تروریسم اقتصادی سلاح کشتار جمعی امریکا علیه ملت ایران است».

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم، یادآور شد: «راهکار واقعی مبارزه با تروریسم، همکاری دولتهای منطقه بدون دخالت بیگانگان است، چراکه با ورود بیگانگان، مبارزه با تروریسم به بازی سیاسی میان قدرت ها و میدان تبادل امتیازهای سیاسی و امنیتی تبدیل میشود و در این میان تروریسم نه تنها مضمحل نمی شود، بلکه بیش از پیش باورتر و قوی تر هم خواهد شد».

باقری کنی در پایان تصریح کرد: «تا زمانی که کشورهای منطقه به بیگانگان میدان دهند تا درباره تروریسم تصمیم گیری کنند، تروریسم نه تنها ریشه کن نخواهد شد، بلکه روز به روز فربه تر و در اشکال متنوع تر ظاهر خواهد شد و امنیت و اقتصاد و فرهنگ و حتی دین ملت های منطقه را بازیچه اهداف نامشروع خود خواهد کرد».

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز تقدیر از همدردی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه رئیس قوه قضاییه گفت: «تروریست های تکفیری هیچ ارزشی برای انسان قائل نیستند، تنها با نام دین بهترین مسلمانان را ترور می کنند».

سفیر افغانستان در ادامه از اقدامات و همکاری ستاد حقوق بشر درخصوص مسائل مهاجرین افغانستانی، بیان کرد: «نگاه مشترک ایران و افغانستان به مسایل مهم منطقه ای و بین المللی، توشه ارزشمندی برای همکاری دو طرف در عرصه های دوجانبه و جهانی است».

وی افزود: «متاسفانه با یک سلسله گروه های تروریستی مواجهیم که امنیت تمام منطقه را با خطر مواجه کرده اند. مساله امنیت منطقه ای بسیار مهم است و باید در حفظ امنیت با جمهوری اسلامی ایران که یکی از مهمترین کشورهای منطقه است، همکاری کنیم».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز