خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن برای توافق با تهران باید امتیازاتی بدهد/ اختلاف اروپا و آمریکا در دولت دوم ترامپ هم حل نمی‌شود/ ایران تجربه خوبی از اعتماد به آمریکا ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۶۰۱

استاد دانشگاه آکسفورد تاکید کرد: در صورت شکست ترامپ و انتخاب بایدن راه برای نجات برجام و استفاده از دیپلماسی باز می‌شود.

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخته است.

ترامپ سیاست فشار علیه ایران را لغو نمی‌کند

بایدن راه را برای نجات برجام باز می‌کند

ریچارد کاپلان در ابتدا در مورد سیاست ترامپ در خصوص ایران گفت: سیاست دولت فعلی آمریکا در مورد ایران غیرقابل تغییر است. ترامپ سیاست فشار علیه ایران را تغییر نمی‌دهد و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند حتی اگر شکست خورده باشد. مگر این که امروز در انتخابات وی بازنده باشد شاید در آن صورت تغییری در سیاست‌های ترامپ و رها کردن فشار حداکثری را شاهد باشیم. به نظر می رسد ترامپ بازنده انتخابات باشد. در آن صورت احتمال نجات برجام و بازگشت بایدن به برجام و استفاده از دیپلماسی وجود دارد.

اختلاف و دشمنی ریشه‌دار میان ایران و آمریکا به راحتی حل نمی‌شود

وی در ادامه اظهار کرد: اختلافات باقی می‌ماند چرا که اختلاف و دشمنی میان ایران و آمریکا به راحتی حل نمی‌شود و ریشه‌دار است. دهه‌ها خصومت و بی‌اعتمادی و همچنین منافع متضاد، ایران و ایالات متحده را به شدت از هم دور کرده است. 

ترامپ شکست را نمی‌پذیرد

کاپلان اضافه کرد: ترامپ شکست را هرگز نمی‌پذیرد، همان طور که شکست فشار حداکثری را قبول نمی‌کند. حتی تحریم‌ها را در این شرایط بیماری کنار نمی‌گذارد. ایالات متحده ، ایران را تهدیدی استراتژیک برای منافع خود در منطقه می‌داند از سویی ترامپ برای جلب حمایت حزب خود به فشار بر ایران ادامه می‌‌دهد و از سوی جمهوری‌خواهان فشاری بر رئیس‌جمهور برای ادامه فشار بر ایران وجود دارد، ترامپ تحت تاثیر حزب خود است.

اختلاف اروپا و آمریکا در دولت دوم ترامپ هم حل نمی‌شود 

این استاد دانشگاه در مورد مواضع اروپا گفت: خوشبختانه اروپا هم چنان به برجام متعهد و خواهان نجات این توافق است و می‌خواهند برجام زنده بماند و با دولت فعلی آمریکا اختلاف‌هایی دارد که بعید است در دولت دوم ترامپ این اختلاف‌ها حل شود.

بایدن کار سختی برای نجات برجام دارد

ایران تجربه خوبی از اعتماد به آمریکا ندارد

بایدن برای توافق با تهران باید امتیازاتی بدهد 

وی اضافه کرد: کار بایدن برای نجات برجام سخت است و همین طور راضی کردن ایران کار سختی است چرا که ایران تجربه خوبی از اعتماد به آمریکا ندارد و باورهای ایران با بدعهدی‌های آمریکا و خروج از توافق خراب شده است. ایران به توافق پایبند ماند اما ترامپ بدعهدی کرد و از توافق خارج شد. این بدعهدی کار را برای بایدن سخت می‌کند.

کاپلان گفت: در واقع بایدن هم خواهان اصلاحاتی در برجام است و باید امتیازاتی به ایران در این راستا و برای توافق با تهران بدهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز