خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه در کنفرانس وحدت اسلامی:

ضرورت همکاری سازمان‌های اسلامی در راه مبارزه با کرونا/ مسلمانان آفریقا چشم انتظار یاری هستند

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۶۵۷

رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه گفت: قابل درک است که هر کشوری در دنیا در حال مبارزه با این همه گیری است و امکانات زیادی برای کمک به کشورهای فقیر جهان سومی ندارد. با این حال، تقاضای ما این است که همکاری نزدیکتری با سایر سازمان های اسلامی انجام پذیرد و اتحاد به وجود آید.

به گزارش ایلنا، شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه در وبینار سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان بدون توجه به رنگ پوست، جنسیت و اعتقادات، جوامع بشری را درگیر و مجبور به تغییر سبک زندگی خود برای مقابله با انتشار این ویروس کرده است. دولت ها و جوامع و سازمان ها مجبور شده اند بیش از پیش برای هماهنگی و اجرای اقدامات لازم برای مقابله با انتشار این ویروس مرگبار همکاری نمایند.

وی افزود: در زیمبابوه، شورای عالی امور اسلامی که مسئول هماهنگی فعالیت‌های سازمان های اسلامی است، فوراً مسئولیت هماهنگی اقدامات حفاظت از مومنین را به عهده گرفت. این سازمان فوراً کارگروه کرونا را راه اندازی کرد که شامل متخصصین پزشکی و رهبران دینی استانی می شود. کارگروه مذکور با کارگروه وزارت خانه همکاری می کند که توسط رئیس جمهور زیمبابوه راه اندازی شده است. این کار گروه تمامی جوانب سبک زندگی اسلامی و نحوه تغییر آن برای هماهنگی بیشتر با اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل انتشار ویروس کرونا را بررسی و شناسایی می‌نماید.

شیخ دعا تأکید کرد: وظیفه آن تهیه تجهیزات محافظت شخصی و انتشار اطلاعات است. در حالی که دولت زیمبابوه هر از گاهی قوانین مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی را اعلام می نمود، کارگروه مذکور تغییرات لازم را برای هماهنگی با سبک زندگی اسلامی ایجاد می کرد. همان طور که می دانید، عبادت ما با عبادات مسیحی متفاوت است. در زیمبابوه فعالیت‌های روزمره مانند نماز و مراسم های عروسی و عزا و سایر فعالیت‌های اسلامی انجام می پذیرد.

وی ادامه داد: جهت حفاظت از سلامتی افراد مقید به اعمال دینی در مقابل همه گیری مرگبار کرونا، کارگاه های متعددی برای رهبران مسلمان در سطح استان و منطقه برگزار شد که در این کارگاه ها، افراد توسط متخصصین کارگروه مذکور در خصوص نحوه انجام نماز، تعداد افراد مجاز و سایر موارد مربوطه آموزش می دیدند. شورای عالی امور اسلامی از این که این تلاش ها تا حد زیادی در مقابله با انتشار کرونا بین مسلمانان زیمبابوه موفقیت آمیز بود، خرسند است.

رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه تصریح کرد: در تمامی فعالیت‌های خود، شورای عالی امور اسلامی از طریق رئیس و دبیرخانه خود به صورت مداوم در حال تماس و رایزنی با وزیر بهداشت و رفاه کودکان و همچنین با کارگروه  کرونا در دفتر ریاست جمهوری است. شورای عالی امور اسلامی در کار خود با چالش های زیادی مواجه بود، خصوصا در ارتباط با در دسترس بودن منابع لازم برای تهیه تجهیزات محافظت شخصی و نیز مقاومت هایی که از جانب برخی در خصوص فاصله گذاری اجتماعی خصوصا در مراسم تدفین، وجود داشت.

وی یادآور شد: با این وجود، با توجه به مصمم بودن شورای عالی امور اسلامی برای حفاظت از افراد مذهبی مقید و رعایت قوانین کشور و سازمان بهداشت جهانی، شورا به کار خود ادامه داد و کماکان مسئولیت هماهنگی واکنش به همه گیری کرونا در زیمبابوه را به عهده دارد و با یونیسف نیز در این خصوص همکاری می نماید.

شیخ دعا عنوان کرد: چالشی که جامعه زیمبابوه در این همه گیری با آن مواجه است در دسترس نبودن منابع است. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که افراد عادی نسبت به سایر کشورها فقیرتر هستند. منابع مالی تامین مایع ضدعفونی کننده دست، ماسک صورت و سایر تجهیزات حفاظت شخصی آماده نشده اند. تلاش های زیادی صورت گرفته است تا ضدعفونی کننده و مواد مصرفی لازم در تمامی مساجد و خانه ها تامین گردد. متاسفانه منابع مالی لازم تاکنون تامین نشده است.

وی افزود: قابل درک است که هر کشوری در دنیا در حال مبارزه با این همه گیری است و امکانات زیادی برای کمک به کشورهای فقیر جهان سومی ندارد. با این حال، تقاضای ما این است که همکاری نزدیکتری با سایر سازمان های اسلامی انجام پذیرد و اتحاد به وجود آید. می دانیم که هموطنان ما در خارج از کشور در ساخت مسجد و سایر امور کمک کرده‌اند، اما امسال بحث ویروس مرگبار کرونا است. ما از تلاش های انجام گرفته قدردانی می کنیم، اما تقاضا داریم مساعدت بیشتری در خصوص تامین منابع لازم برای مواجهه با این ویروس انجام پذیرد.

رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه گفت: با همین هدف، ما به دنبال ارتباط با سایر برادران در سازمان های دیگر جهان هستیم تا اطلاعات و منابع خود را به اشتراک بگذاریم و با این همه گیری مبارزه کنیم. ظواهر ماجرا نشان از آن دارد که به زودی واکسن این بیماری در دسترس خواهد بود، اما ما این مسئله را بررسی خواهیم کرد. در خاتمه، اعتقاد ما این است که کار شروع شده جهت مبارزه با کرونا می تواند با کمک سایر برادران و سازمان ها در سراسر دنیا به نتیجه مطلوب برسد و افراد به امید خداوند از مرگ نجات پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز