خبرگزاری کار ایران

رئیس دارالعلوم سید احمد شهید در کنفرانس وحدت:

دشمن اصلی ما درون ما نیست/ حل مشکلات جهان اسلام فقط در اتحاد وحدت است

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۶۵۶

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید گفت: ما باید وابستہ بہ اسلام باشیم، قرآن یک ضابطہ حیات کامل و یک منشور کامل است پس ما چرا دنبال یک نظام دیگری برویم، ما باید بطرف رسول اللہ ص برگردیم.

به گزارش ایلنا، مفتی محمد عادل ندوی، رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در وبینار منطقه‌ای هندوستان که در حاشیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به موضوع این وبینار که ظرفیت های جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب است، اظهار کرد: موضوع این وبینار خیلی سادہ است و قبلا ھم دربارہ این موضوع حرف ھای زیادی ارائہ شدہ است، این موضوع حساس، سادہ و هم ضروری است.

وی اضافه کرد: در این ایامی کہ قضیہ فلسطین خیلی داغ است، ارمنستان و آذربایجان باھم درگیر ھستند، کل جھان درگیر مسایل آنچنانی است، پرداختن بہ موضوع همکاری‌های جهان اسلام در مصایب و بلایا با رویکرد کرونا نیاز مھم جامعہ اسلامی است.

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید با اشاره به آیه «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» گفت: قرآن مجید تاکید می کند کہ ما حتما شما را با ترس، گرسنگی و زیان مالی، جانی و کمبود محصولات امتحان می کنیم  و در ھمین ویروس کرونا مشاھدہ کردیم که مردم با گرسنگی مردند، ھزار و پانصد کیلومتر پای پیادہ طی کردند.

وی افزود: این قانون الھی است، قانون الھی ھمین است، خدا امتحان می کند اما در زمان این امتحان الھی ما چطور میتوانیم از این امتحان بیرون بیاییم و با این مشکلات مقابلہ کنیم، راھش را ھم قرآن و سنت بہ ما گفتہ است، خدا می فرماید وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ در کار ھای نیک و پسندیدہ ھمکاری کنید، چہ مشکل یک کشور مسلمان باشد، چہ مشکل مربوط بہ کل جھان اسلام باشد، ما باید بر این آیات الھی عمل کنیم تا بہ حل مشکلات برسیم.

مفتی محمد عادل ندوی ادامه داد: قضیہ فلسطین یک قضیہ خیلی جدی است و خیلی وقت است کہ صیہونیست‌ھا آنرا اشغال کردہ اند، خباثت‌ھای آنان و ویدیوھای ظلم و جبر و خباثت آنان را ھر روز مشاھدہ می کنیم، و چشم ھای ما گریان می شوند.

وی اضافه کرد: در جھان ۵۷ کشور اسلامی داریم و فلسطین یک کشور مظلوم است، کودکان این کشور مظلومند، زنان آنجا مظلومند، مردان آنجا مظلوم و بی گناہ اند، و بہ سرکردگی آمریکا آنها را بمباران می کنند، آنھا را می کشند، ما وقتی این اوضاع را میبینیم احساس می کنیم کہ نکند مسلمانان تعدادش کم شدہ، اسبابشان کم شدہ، وسایلشان کم شدہ و اسلحہ ندارند.

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید با بیان اینکه ما باید این را قبول کنیم کہ آن غیرت و حمیت دینی کہ اقتضای امروز است از بین رفتہ یا خیلی کم شدہ است، گفت: مسلمانان اتحادشان از بین رفتہ، ھمہ جا اختلافات بنام مسالک، مذاھب، فرق، زبان، قوم، اقتصاد، تجارت، فامیل و ۔۔۔ زیاد شدہ است و در چنینی شرایطی ما چطور می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم.

وی تصریح کرد: ضروری است کہ با توجه به این دستور خداوند « واعتصموا بحبل اللہ جمیعا ولا تفرقوا " باوجود اختلاف در فرق و مذاھب، وسعت در قلب ھا داشتہ باشیم و باھم بنشینیم و مسایل مشترک مان را حل کنیم.

مفتی محمد عادل ندوی با بیان اینکه بین شیعیان و اھل سنت اتحاد و اتفاق باید باشد، افزود: باید سعی کنیم، جد و جھد کنیم، تلاش کنیم، با کمک کلیپ ھا و واتس اپ و فیسبوک اوضاع را درست کنیم، و برای حل این مشکلات یک پلتفرمی درست کنیم کہ پلتفرم مشترک باشد، کہ در آن رھبران ھمہ مذاھب اسلامی حضور داشتہ باشند، از این طریق ما می توانیم مشکلات مان را حل کنیم.

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید اظهار کرد: دوستان عزیز اوضاع جھان بہ سرعت دارد تغییر می کند، در شرایط کنونی ما باید قدم ھای جدی برداریم، و اتحاد و اتفاق را در دست بگیریم و در شرایط کنونی کسانی کہ دارند دست بہ اختلاف می زنند کسانی کہ دست بہ تفرقہ میزنند ما باید آنھا را بشناسیم و بہ دیگران ھم بشناسانیم، چون نجات یافتن از مشکلات در این است کہ ما متحد شویم.

مفتی محمد عادل ندوی افزود: وقتی خار در پاشنہ پا فرو میرود ذھن آدم را درگیر می کند، از چشم اشک جاری می شود، پس مسلمان چہ در ایران زندگی کند، چہ در اروپا چہ در ھند چہ در آمریکا ھمہ مسلمانان باھم برادراند.

وی با بیان اینکه نماز جمعه و عید برای اتحاد بین شھروندان است، افزود: در سطح بین الملل حج و زیارت بیت اللہ شریف را گذاشتہ اند، و در آن اجتماع، سیاہ و سفید، فقیر و پولدار، زن و مرد، پیر و جوان، کودک و میان سال، ایرانی وتورانی ھمہ حضور دارند، و آنجا لباس ھای محلی را در میآورند و یک لباس سادہ بہ تن می کنند و در میدان عرفات در بارگاہ خداوند متعال می روند، لبیک اللھم لبیک می گویند، و اینطوری سعی کردند کہ مسلمانان متحد شوند.

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید با بیان اینکه در اسلام از طریق آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر (ص) و اصحاب پیامبر( ص) سعی کردند کہ مسلمانان متحد شوند، افزود: اگر جایی صحبت از رنگ و نسل شد فروکش کردند حتی پیامبر گرامی (ص) در آخرین خطبہ اش فرمودند بین عرب و عجم ھیچ فرقی نیست، سفید بر سیاہ ھیچ فضیلتی ندارد.

وی تصریح کرد: ما بار دیگر از جمھوری اسلامی ایران و مجمع تقریب مذاھب اسلامی تشکر می کنیم کہ ھر سال این کنفرانس را برگزار می‌کند، و بہ تمام جھان اسلام دعوت اتحاد می دھند، کہ متحد شوند زیرا اگر اختلاف داشتہ باشند نمی توانند کاری انجام بدھند.

مفتی محمد عادل ندوی گفت: در چنین اوضاع ما باید متحد شویم، یکی شویم، حبل اللہ را محکم بگیریم، با طناب خدا متمسک شویم و در راھی برویم کہ راہ رستگاری است، دشمن اصلی ما درون ما نیست، دشمن اصلی ما کسانی دیگر ھستند ما باھم برادریم، ما نزدیک یکدیگر ھستیم، پس ما نیاز داریم کہ مردم را بطرف اتحاد و اتفاق دعوت کنیم، بہ قرآن و سنت نزدیک شویم.

وی ادامه داد: مشکلات ما چہ محلہ ای باشد، چہ منطقہ ای، چہ در سطح شھر یا کشور باشد یا در سطح جھانی باشد، حل این مشکلات فقط در اتحاد وحدت است، ما مشاھدہ می‌کنیم کہ بعضی از دولتمردان کشور‌ھای اسلامی از پیشرفت، مال، دولت و تکنولوژی غرب و آمریکا مرعوب می شوند و در دوستی و ھمنوایی این کشورھا اینقدر جلو می روند کہ برادران دینی خودشان را، فلسطینی ھا را، برادران آذربایجانی را و مظلومان جھان اسلام را فراموش می کنند.

رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید خاطرنشان کرد: در مرحلہ اول مسلمانان باید متحد شوند و در مرحلہ بعدی مسلمانان باید برای حقوقشان تلاش کنند، امروز اوضاع ما اقتضا می کند کہ ما ھمچنین تلاشی بکنیم، حق مان را بگیرم و برای حقوق دیگران ھم تلاش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز