خبرگزاری کار ایران

شیخ عیسی قاسم در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

امت بدون مقاومت سقوط خواهد کرد/ ابتلا گاهی رهایی از عذاب اخروی است

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۲۸۷

رهبر شیعیان بحرین از کرونا، عادی‌سازی روابط برخی از کشورها با دشمن و مسئله فلسطین به‌عنوان امتحان‌های بزرگ الهی و سرنوشت‌ساز امت اسلام نام برد و گفت: امت راهی جز مقاومت ندارد و اگر نرمی و جهالت پیشه کند و به ندای مقاومت گوش فرا ندهد، سقوط سختی خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم ظهر امروز طی ارتباط تصویری در مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: برای مشارکت در این کنفرانس موضوع «چرا سنت ابتلا» را تبیین می‌کنیم که این عنوان یکی از موضوعات مهم کنفرانس است. 

وی با اشاره به اینکه همه سنن تکوینی و تشریعی تنها از علم و حکمت و عدل خداوند نشأت می‌گیرد، مطرح کرد: رحمت خداوند متعال پیدا و پنهان و لطف او دیدنی و نادیدنی است و از کمال ذات و صفات چیزی جز فعل کامل و عمل کامل سر نمی‌زند.

ابتلا، برای آموختن حکمت‌های الهی و رها شدن از عذاب‌های اخروی است

رئیس شیعیان بحرین سنت ابتلا را عاملی برای آموختن حکمت‌های الهی دانست و گفت: ابتلا تجلی واقعیت انسان است که می‌تواند شر یا خیر باشد؛ « وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً » و ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرور عالم مبتلا کنیم تا شما را بیازماییم.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که بدی و زشتی سیرت بنده را نمایان می کند عدل خداوند نسبت به بنده اش نزد همان بنده و نزد دیگران مشهود است و اگر عدل خداوند نباشد چه حال بنده گناهکار برای مردم آشکار شود و چه نشود یکسان است. ابتلا، صالح را از طالح به صورت عملی و واضح جدا می‌کند به طوری که بندگان حتی یک حجت ظاهری رنگ و رو رفته و ساختگی نمی‌توانند داشته باشند در روز قیامت که اعمالشان به جای آنان سخن می‌گوید و جوارحشان علیه آنان شهادت می دهد و این امر مستلزم آن است که مردم به ابتلا دچار شده و حقایقشان آشکار شود.

عیسی قاسم با بیان اینکه ابتلا، جامعه را از سپردن مسئولیت‌های بزرگ به افراد نا اهلی که بدیشان را پنهان می‌کنند و منافقانی که بر مردمان نیرنگ می‌زنند مصون می‌دارد، تصریح کرد: ابتلا توانایی‌های عالی را جدا می‌کند تا جامعه به سرعت بداند چه کسانی باید مسئولیت‌های سنگین را به دست گیرند که جز اخلاص و وفا چیزی از آن‌ها دیده نمی‌شود. 

وی از نمایان شدن استعدادها و قابلیت‌های انسان در زمان چالش‌ها یاد کرد و افزود: انسان با قابلیت‌ها و استعدادهای روحی و فکری‌، نفسی و بدنی به دنیا می‌آید و فعال کردن این قابلیت‌ها با اهمال و جمود نیست و نمی‌توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی‌اش با تجربه‌های مداومی است که انسان در ابعاد شخصیتش با آن‌ها روبرو می‌شود. 

عیسی قاسم با اشاره به فرموده پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه «اگر خداوند برای قومی خیر بخواهد آنان را آزمایش می‌کند.»، گفت: خداوند عز و جل به ایمان بنده‌اش آگاه است و از آن جا که ایمانش به وی توان تحمل مشکلات و پیروزی در مقابله با آن را می‌دهد هدف پیشرفت او محقق می‌شود و عملا در وی کمال جدیدی نمایان می‌گردد به همین علت از باب عشق و لطف به او، او را گرفتار می‌کند.

بلا روح حرکت و مقاومت را زنده می‌کند

وی با بیان اینکه امتی که خموده و رشدش متوقف و ضعیف می‌شود توسط خداوند به بلایی دچار می‌شود که روح حرکت و مقاومت در آن‌ها در سایه روش نجات بخش خدا زنده شود، تصریح کرد: هر گاه انسان‌ها در هر زمانی خدا را فراموش کردند خود را نیز فراموش کردند و در معصیت وارد شدند و سعادت دنیا و آخرت خود را از دست دادند.

عالم شناخته‌شده بحرینی با تاکید بر اینکه امتحان الهی از هیچ امتی به دور نیست، اظهار کرد: بر اساس حکمت الهی هر سال یک یا دو بار امتحان الهی به سراغشان می‌آید تا آن‌ها را به سختی بلرزاند تا به یاد بیاورند و از مسیر آتش و هلاکت به مسیر نجات و پیروزی بیایند. خداوند هر کسی را که بخواهد به عذاب کوچک یعنی عذاب دنیوی مبتلا می‌کند تا با نجات از آن آنان را از عذاب‌های بزرگتر که اگر در راه سرکشی در دنیا گام برداشتند نصیبشان می‌شد و عذاب‌های بسیار بزرگتر در آخرت نجات دهد.   

وی گفت: ممکن است بنده مومن گناهی انجام دهد که به موجب آن باید در آخرت عذاب شود و توبه نمی‌کند و آن عذاب در موردش ثبت می‌شود. اما خداوند عز و جل او را به یکی از بلایای دنیوی گرفتار می‌کند تا به جای عذاب آخرت آن را تحمل کند و در روز شادی بزرگ شاد باشد چون خداوند از عذابی که با عذاب دنیا قابل قیاس نیست او را نجات داد و این از باب رحمت خداوند به او بوده است. 

امت اسلام درگیر سه بلای بزرگ و سرنوشت‌ساز است

عیسی قاسم یادآور شد: بلایی که امید است ملت را به راه درست باز گرداند و آن را تربیت کند با بلایی که مربوط به حال افراد است، تفاوت دارد. امت امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است که رنج امت است و دیگری رنج عادی‌سازی روابط با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است.

وی با تاکید بر اینکه همه امت مسئول گذراندن امتحان این سه بلا هستند، عنوان کرد: همه امت در معرض این امتحان برای سنجش صبر، مقاومت، شجاعت، هشیاری، حفظ وحدت، جدیت رسالت و احساس عزت و کرامت واقعی هستند که با این بلایا در حال و آینده و در دین و دنیای خود مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

رهبر شیعیان بحرین گفت: ملت راهی جز مقاومت، ایستادگی و بالا کشیدن خود برای مقابله با چالش‌ها و پیروزی در امتحان ندارد و اگر نرمی و جهالت پیشه کند و به ندای مقاومت از سوی دینش و مومنان گوش فرا ندهد سقوط سختی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز