خبرگزاری کار ایران

با رای نمایندگان مجلس؛

موافقتامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل تصویب شد + اظهارات مخالفان و موافقان

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۶۷۰

با رای نمایندگان مجلس، لایحه موافقتنامه میان دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه صحن علنی صبح امروز چهارشنبه ۷ آبان ماه گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل‌ونقل قرائت و در خصوص آن بحث و بررسی صورت گرفت.

در ادامه حسن نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان مخالف این توافقنامه به زبان متن آن اعتراض کرده و گفت: هرچه می‌کشیم از انگلیس است، چرا از زبان های بین المللی دیگر غیر از انگلیسی استفاده نکنیم؟.

همچنین عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در ادامه به عنوان موافق این توافقنامه صحبت کرد،

وی پس از برشمردن دلایل مختلف موافقت خود با این موافقنامه، به اعتراض نوروزی درخصوص زبان متن پاسخ داد و گفت: ما با کشور انگلیس مخالف هستیم اما زبان انگلیس جدای از آن کشور است، این زبان اکنون یک زبان غالب است و با توجه به اینکه پنج کشور مختلف هستیم، اینگونه نیست که هر کشور بخواهد این متن به زبان خودش باشد.

در ادامه جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف دوم صحبت کرد.

وی با یادآوری مشکلات در خصوص تقسیم‌بندی این دریا و همچنین مشکلات دیگر در خلیج فارس، گفت: این لایحه باید به کمیسیون بازگردد تا کارشناسان امنیت ملی و کارشناسان سیاست خارجی درخصوص آن نظر بدهند، اگر به این لایحه راهی بدهید، این رای و تصویب به سندی مبنی بر اعطای حق مساوی و برابر در دریای کاسپین به کشورهای حاشیه تبدیل خواهد شد، آیا در دریای کاسپین که از دیرباز متعلق به ما بوده است باید به‌طور مساوی تقسیم شود؟

احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس به عنوان موافق دوم تصویب این موافقتنامه، در سخنانی گفت: این لایحه درخصوص گردشگری دریایی است و بحث تقسیم‌بندی در آن به هیچ عنوان مطرح نیست، همچنین اگر این لایحه را امروز تصویب نکنیم، سرنوشت آن بازگشت به کمیسیون نیست. اگر تصویب نشود ما از عضویت در جمع کشورهای عضو موافقتنامه باز خواهیم ماند.

پس از سخنان موافقین و مخالفین این لایحه با حضور ۲۴۱ نماینده به رای گذاشته شد که با ۲۰۹ رای تصویب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز