خبرگزاری کار ایران

حسینی کیا:

کمتر از ۵۰ درصد تولید فولاد کشور در داخل مصرف می‌شود/تولید مازاد فولاد در بورس کالا عرضه شود

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۷۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفت: نیاز است صادرات بدون عرضه در بورس کالا را ممنوع کنیم و هر چه تولید مازاد داریم را در بورس کالا عرضه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد طی سخنانی گفت: دوستان همه مطلع هستید که حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولیدی داریم و مصرف واقعی آن در کشور حدود ۱۲ میلیون تن است و این گرانی‌ها برای چیست؟ اولین مشکل سیاست‌گذاری ناقص در زنجیره فولاد است و دوم حمایت بخشی در عرصه فولاد است و دیگری عدم توزیع مناسب سود در زنجیره فولاد است.

وی ادامه داد: برای مثال در سنگ آهن سود بسیار بسیار پایین است، در حالی که در ابتدای زنجیره عوارض گمرکی عوارض ندارد و موضوع دیگر عرضه در بورس است از آنجاکه کم عرضه می‌شود باعث به وجود آمدن گرانی می‌شود، توجه داشته باشیم که بدترین وضعیت حالت دوگانه است و این حالت دوگانه در اینجا کاملا رخ داده است. اگر روزی ۸۰ هزار تن تولید داشته باشیم، سود روزانه آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود که از جیب مردم می‌رود. اختصاص سهمیه کاغذی برای برخی واحدهای تولیدی که تنها یک مجوز روی کاغذ دارند و محصول را در بازار سیاه می‌فروشند.

حسینی کیا در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین مشتری واقعی از غیرواقعی اظهار داشت: آیا یک رگولاتوری برای نظارت وجود دارد که مشتری واقعی و غیر واقعی را تبیین کند، در واقع عدم نظارت وزارت صمت یکی از مشکلات است. حال چه باید کرد که این مشکلاتی که گفتیم حل شود. اولین نکته عرضه متناسب سود فولاد در طول زنجیره است، اگر سود در طول زنجیره به‌طور مناسب توزیع نشود، نمی‌توانیم جلوی این مساله را بگیریم نکته دوم عرضه مناسب با ایجاد رگولاتوری است، مساله دیگر نظارت بر میزان تولید و عرضه و رسیدن آن به دست مشتری واقعی است.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است صادرات بدون عرضه در بورس کالا را ممنوع کنیم و هر چه تولید مازاد داریم را در بورس کالا عرضه کنیم، اشتباه دیگر این است که صادرات را در ابتدای زنجیره انجام می‌دهیم، اگر این صادرات در مرحله پایانی انجام شود، سود توزیع خواهد شد و از تورم کاذب جلوگیری می‌شود، همچنین از خام فروشی هم جلوگیری خواهد شد.

وی در پایان، گفت: با توجه موضوعاتی که اشاره شد، وزارت صمت باید در این مسئله یک برنامه جدی را دنبال کند، اگر بخواهیم در عرصه فولاد قدمی برداریم چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه این امور را رعایت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز