خبرگزاری کار ایران

طغیانی:

بی‌تدبیری مدیران دولتی و وزارت اقتصاد موجب بی‌اعتمادی به بازار سرمایه شد

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۵۲۷

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی و اصلاح روند بازار بورس و همچنین ایجاد ثبات در این بازار را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه نشست صبح امروز مجلس گزارش کمیسیون درخصوص بررسی فعالیت های سازمان بورس و اوراق بهادار و روند فعالیت بازار سرمایه را قرائت کرد.

طغیانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی بازار، گفت: بازار سهام در دو سال اخیر با شکستن رکوردها و روند مثبت توانست توجه سرمایه‌داران زیادی را جلب کرده و سرمایه‌های فراوانی را به خود جذب کند، نتیجه آن روند صعودی این شد که سطح‌های مختلف شاخص شکسته و رکوردهای جدیدی ثبت شد.

وی ادامه داد: از ابتدای ماه مرداد روند بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به بازار سهام با اهمال‌کاری دستگاه‌های دولتی و به طور مشخص وزارت دارایی در واگذاری صندوق دولتی دوم باعث سقوط شاخص بازار بورس شد. کمیسیون اقتصادی از ماه‌ها قبل با پیش‌بینی این مسئله تذکرات لازم را ارائه کرد اما عدم تدبیر به موقع موجب شد که بازار سرمایه بخش قابل توجهی از سرمایه جذب شده را از دست داد.

طغیانی همچنین اظهار داشت: همچنین اظهارنظرهای نابجا و روندهای ناصحیح موجب شد تا ذهنیت اشتباه همواره مثبت و صعودی بودن بازار و یا حمایت مطلق حاکمیت از بازار در اذهان شکل گیرد، از سوی دیگر روشن نبودن مبنای قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه نیز هم از جنبه دیگری زمینه‌ساز این بی‌اعتمادی شد.

وی افزود: حال ضرورت دارد با حساسیت لازم تمهیدات مناسبی جهت حفظ ثبات و تعادل در این بازار اقدام کنیم، کمیسیون اقتصادی ضمن بررسی میدانی و استماع نظرات وزیر اقتصاد و مدیران سازمان بورس اقدام به تهیه این گزارش کرده است، در این گزارش ضمن بررسی روند بازار، تلاش شده است تا راهکارهای مناسبی درخصوص مدیریت بازار سرمایه و ایجاد ساختار قابل اطمینان در این بازار ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه سخنان خود به پیشنهادهای ارائه شده در این گزارش پرداخت و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ظرف سه ماه نسبت به تهیه طرح اصلاح ساختار سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی متناسب با وضعیت کنونی بازار سرمایه کشور و طی مراحل قانونی تصویب، اقدام و ظرف مدت یک ماه پس از تصویب نسبت به اجرای آن مبادرت ورزد. همچنین سازمان بورس موظف است در پایان هر هفته معاملاتی شرکت‌های پذیرفته شده را طبقه‌بندی کرده و در قالب سه گروه پرریسک، ریسک متوسط و کم ریسک تهیه و منتشر کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است نسبت به انتشار اطلاعات کلیه اشخاص حقوقی و میزان معاملات آن‌ها اقدام کند، همچنین سازمان بورس موظف است از طریق رسانه‌های عمومی به ویژه رسانه ملی نسبت به ارتقای دانش مردم درخصوص بازار سرمایه اقدام کند.

طغیانی در ادامه ابراز داشت: پیشنهاد دیگر این است که سازمان بورس نسبت به کنترل نوسانات شاخص در شرایط غیرعادی با استفاده از راهکارهایی مانند بهره‌گیری از دامنه نوسان و یا حجم مبنا اقدام کند، همچنین وزیر اقتصاد و دارایی مکلف است ظرف سه ماه با تنظیم ضوابط، شورای عالی ثبات سرمایه را تشکیل دهد. پیشنهاد دیگر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است حداکثر طی مدت سه ماه دستورالعمل فعالیت فضای مجازی در حوزه بازار سرمایه را تهیه و پس از تصویب در شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران آن را اجرا نمایند و هرگونه فعالیت در خصوص بازار سرمایه خارج از دستورالعمل مذکور ممنوع است و متخلفین مشمول جرایم اخلال در نظام مالی و سرمایه کشور می‌باشند.

وی ادامه داد: شورای عالی بورس موظف است درصدی از کارمزد معاملات را بدون تحمیل هزینه بر سهامداران برای صندوق با تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد.

نماینده اصفهان در پایان گفت: در پایان پیشنهاد می‌شود که وزارت اقتصاد در پایان هر شش ماه گزارشی از وضعیت و فعالیت بازار سرمایه را به کمیسیون اقتصادی ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز