خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس در صحن مجلس مطرح کرد؛

فروش ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام عدالت تا امروز، از سوی قشرهای ضعیف جامعه

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۵۰۹

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام داران سهام عدالت تا امروز ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام فروختند که عمدتا از قشرهای ضعیف جامعه بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن قالیباف رئیس سازمان بورس در جلسه علنی امروز ( دوشنبه ۵ آبان) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور دارایی و اقتصادی گفت: در بازار سرمایه کارهای خوبی انجام شده است که در نوسانات بازار گم شده و دیده نمی‌شود. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: یکی از نکته‌های مهمی که امسال در بازار اتفاق افتاد، بحث آزادسازی سهام عدالت بود، سهام‌داران سهام عدالت تا امروز ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام فروختند که عمدتا از قشرهای ضعیف جامعه بودند.

وی ادامه داد با اشاره به این که افزایش نرخ شاخص ها یکی از این اتفاقات خوب امسال بوده است، گفت:  تقویت تجهیز پس انداز و تامین مالی از طریق بازار سرمایه یکی دیگر از اتفاقات مهم امسال بود، سال گذشته ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه اتفاق افتاد در صورتی که در ۶  ماهه امسال این عدد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. عرضه های اولیه در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده اما امسال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

قالیباف اصل ادامه داد: این رقم نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش داشته است ضمن آنکه بحث تامین مالی دولت هم از بازار سرمایه اتفاق مهمی بود که انجام شد .

وی افزود:دولت تاکنون از بازار سرمایه ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام فروخته است که در صورت عدم فروش این سهام دولت باید برای تامین مالی خود به سمت کارهایی قدم برمی داشت که تورم زا خواهد بود. فروش اوراق از طرف دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان بود که این آمار قابل توجهی است، سال گذشته فروش سهام از طرف دولت صفر بود اما امسال به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد:تاسیس شرکت های عام یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال جاری بود، طی نیمه اول سال که نقدینگی وارد بازار می شد تلاش کردیم تا این نقدینگی توسط عرضه ها و عرضه اولی ها از بازار جذب شود. این مباحث بسیار مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت به مصوبه دولت در مورد سهام شناوری که سهام شناوری کل بازار را به ۲۵ درصد افزایش داد و موجب شد عرضه های خوبی در آن مقطع از سمت بازار بورس انجام شود.

وی با بیان این که تاسیس شرکت های سهامی عام برای اجرای پروژه ها یکی دیگر از رسالت های مهم ما در بازار سرمایه بورس بوده است، اظهار داشت:تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان شرکت سهامی عام شرکت پروژه تعریف شده است در صورتی که این عدد سال گذشته صفر بود. همچنین تقویت روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را به طور جدی دنبال کردیم تا مردم به صورت مستقیم وارد بازار نشوند.

قالیباف اصل تاکید کرد: با پیگیری های بورس اوراق بهادار، سهام شناوری در بازار افزایش یافته و از ۲۲ درصد در ابتدای سال به ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است.

وی ادامه داد:منظور رصد فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در بازار بورس تشکیل شد، چرا که معتقدیم  با رصد فضای مجازی در صورت لزوم برخوردهای قهری هم انجام می شود همچنین با توجه به توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار سرمایه این اقدام انجام شده و در کنار آن هم ارتباطی را با صدا و سیما برای ارتقای سواد فکری و فرهنگ سازی و همچنین بازار گردانی در شبکه های آموزش و ایران کالا برقرار کرده ایم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:بعد از افت های بازار در بازار سرمایه موضوع بازارگردانی را به طور جدی دنبال کردیم زیرا بازار گردان باید بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخیص درست اقدام مناسب را انجام دهد، در بازار بورس از ۳۳۰ شرکت، ۱۸۰ شرکت قرارداد بازار گردانی را امضا کرده اند.

وی تاکید کرد:برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع به طور جدی دنبال شود، حدود ۲۰ شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت های متخلف مستوجب جریمه های مالی و برخورد هستند. اگر بازارگردان ها به صورت کامل در بازار سرمایه فعال شوند می توان یک تعادلی را در بازار ایجاد کنند.

قالیباف اصل ادامه داد:این گزارش بسیار خوب می تواند به بازار بورس و سرمایه کمک کند، بازار سرمایه در ۲ سال اخیر رشد و توسعه داشته مخصوصا در ابتدای امسال اما زیرساخت های آن با این رشد تطبیق پیدا نکرده است.

وی در پایان گفت: درباره بند یک گزارش که در مورد ساختار سازمان بورس و توسعه ساختار سازمانی است، طرحی را آماده و در شورای عالی بورس تصویب کردیم و چون مصوبه هیات وزیران می خواهد آن را به آن ها اعلام کردیم در نتیجه بند یک این گزارش اکنون انجام شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز