خبرگزاری کار ایران

مقتدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

باقی ماندن ایران در لیست سیاه "FATF" اتفاق جدیدی نیست/ آمریکا با بهره‌گیری از ابزارهای بین‌المللی درصدد فشارهای بیشتر به ایران است

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۲۳۹

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص باقی ماندن ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام گفت: ماندن ایران در لیست سیاه "FATF" اتفاق تازه‌ای نیست بنابراین رخداد جدیدی حادث نشده است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این که ایران به همراه کره شمالی در لیست سیاه "FATF" باقی مانده است، گفت: قبلا هم این فهرست وجود داشت؛ بنابراین هیچ تغییر عملی در فشارها ایجاد نشده و هیچ چیز جدیدی هم حادث نشده است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باقی ماندن ایران در فهرست  سیاه "FATF"یعنی همان روندهای قبلی تداوم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از عملیات کسب اطلاعات توسط "FATF" عملاً با روندهایی که حقوق بین‌الملل مشخص کرده است نسبت به ایران به نحو شایسته رعایت نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  با یادآوری این‌که نظام سلطه با بهره‌گیری از ابزارهای بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی به دنبال اعمال فشارهای بیشتر است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از طریق"FATF" به دنبال به نتیجه رساندن تحریم‌های ظالمانه خود هستند که جمهوری اسلامی ایران زیر بار این زور نمی‌رود.

وی تاکید کرد: ما یکی از کشورهایی هستیم که حقوق بین الملل را رعایت می‌کنیم، کما اینکه در انرژی هسته‌ای و رفتار با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای؛ بیشترین میزان بازرسی‌ها و پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفتیم  تا اعتمادسازی  صورت گیرد.

مقتدایی بیان کرد: واقعیت این است که "FATF"و نهادهای آمریکایی که به اطلاعات دسترسی دارند به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند در حالی که ما با پذیرش پیمان‌های بین‌المللی هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: نکته مهم سوء استفاده است که برخی از قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا از برخی از پیمان‌ها و ساختارهای بین‌المللی به عمل می‌آورند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موافقان پیوستن به "FATF" مطرح می‌کنند ایران شروطی را برای این سازمان مالی گذاشته است که اگر از آن تخطی کند می‌تواند خارج شود آیا ما می‌توانیم این گونه به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم، گفت: بر اساس مفادی که در نحوه ورود کشورها و پذیرش پیمان‌های مربوطه وجود دارد آن حرف‌هایی که در این قالب زده می‌شد مبنای حقوقی به ویژه حقوق بین الملل ندارد.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند منافع خود را در بالاترین حد تامین نماید باید ملاحظات خاص خود را داشته باشد، عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین ملاحظاتی که ما به دنبال آن هستیم این است که سازمان‌ها و یا نهادهای بین المللی به دنبال اعمال فشار و یا  تأمین خواسته‌های قدرت‌های بزرگ نظیر آمریکا نباشند.

مقتدایی تاکید کرد: اگر اعمال فشار امریکا و نفوذ ایالات متحده و جاسوسی‌های آن در نهادهای بین‌المللی وجود نداشت ما در ورود به همکاری‌های جمعی هیچ مشکلی نداشتیم اما واقعیت این است که همکاری‌های جمعی در حال حاضر دست مایه‌ای شده است که امریکایی‌ها از آن سوء استفاده کنند.

وی یادآور شد: آمریکا در شورای امنیت نیز به دنبال سوء استفاده از موقعیت خودش بود که خوشبختانه با شرایط موجود بین المللی و مخالفت با یکجانبه گرایی سایر کشورها در آنجا موفق نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز