خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ناتینگهام در گفت‌وگو با ایلنا:

امید اروپا به پیروزی بایدن در انتخابات است/ روسیه و چین از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند/ فرانسه‌، آلمان و انگلیس، در نقد سیاست‌های ایالات متحده پیشتاز بوده‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۴۳۹

استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: کشورها نگران اقدام تلافی‌ جویانه آمریکا در پی فروش سلاح به ایران هستند اما روسیه و چین از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند.

وین ریس (Wyn Rees) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام است. حوزه تخصصی وی امنیت بین‌المللی است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است. 

لغو تحریم‌های تسلیحاتی بخشی از برجام بود

آمریکا نتوانست اقدامی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کند

وین ریس در ابتدا در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی گفت: تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران اخیراً منقضی شده است. در برجام پذیرفته شد که ایران با خودداری از غنی‌سازی اورانیوم منافع اقتصادی دریافت خواهد کرد و کاهش تحریم‌های سازمان ملل و لغو تحریم‌های تسلیحاتی بخشی از این معامله بود. ایالات متحده با لغو تحریم‌ها مخالف بود اما نتوانست حمایت کافی سازمان ملل متحد را برای طولانی شدن تحریم‌های تسلیحاتی به دست آورد.

کشورها نگران اقدام تلافی‌ جویانه آمریکا در پی فروش سلاح به ایران هستند

وی در ادامه در مورد اظهاراتی مقام‌های روسیه برای فروش اسلحه به ایران گفت: در عمل، بسیاری از کشورها تمایلی به فروش سلاح به ایران نخواهند داشت. آنها نگران خواهند بود که چنین سیاستی اقدام تلافی‌جویانهای از سوی ایالات متحده را به همراه داشته باشد. وزیر خارجه مایک پمپئو در مورد انجام چنین اقداماتی، دیگر کشورها را تهدید کرده است.

روسیه و چین از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند روسیه و چین از اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا نمی‌ترسند و ممکن است به ایران سلاح بفروشند.

فرانسه‌، آلمان و انگلیس، در نقد سیاست‌های ایالات متحده پیشتاز بوده‌اند

ریس در ادامه در مورد مواضع اروپا اظهار کرد: بسیاری از دولت‌های اروپایی همچنان مخالف تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام هستند. فرانسه، آلمان و انگلیس، به عنوان امضا‌کنندگان پیمان برجام، در نقد سیاست‌های ایالات متحده پیشتاز بوده‌اند. آنها استدلال می‌کنند که هنگام تصمیم‌گیری ایالات متحده برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بود و بعد از خروج ترامپ از برجام ایران به غنی‌سازی اورانیوم بازگشت.

اروپا با مواضع ترامپ در مورد برجام مخالف است

وی افزود: در حالی‌که کشورهای اروپایی در مورد برجام با ایالات متحده اختلاف‌نظر دارند، اما آنها برخی مواضع آمریکا در مورد ایران را قبول دارند. آنها منتقد نفوذ ایران منطقه هستند و معتقدند برجام نباید تحت تاثیر این مسائل باشد.

اروپا امیدوار به پیروزی بایدن در انتخابات است

این استاد دانشگاه در مورد ادامه برجام گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی امیدوار به پیروزی بایدن در انتخابات آینده آمریکا هستند و با  ریاست جمهوری بایدن ممکن است شاهد حضور مجدد ایالات متحده در برجام باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز