خبرگزاری کار ایران

گاردین نوشت؛

فرصت زیادی برای احیای برجام وجود ندارد/ انتخابات آمریکا در تهران با هیجان و جذابیت دنبال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۰۱۹

گاردین نوشت: اگر بایدن برنده شود، تا ۲۰ ژانویه قدرت را در دست نمی‌گیرد و زمان کمی برای اصلاح‌طلبان وجود دارد تا مردم ایران را متقاعد کنند مسیر تعامل و ارتباط با غرب ارزش تلاش مجدد را دارد. برخی تحلیل‌گران معتقدند پیروزی بایدن به تنهایی می‌تواند برای تغییر اوضاع ایران کافی باشد و قطعاً انتخابات آمریکا در تهران با هیجان و جذابیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایلنا، گاردین نوشت: اگر بایدن هم در انتخابات پیروز شود، دولت ایران تنها چند ماه برای مذاکره جهت احیای توافق هسته‌ای زمان دارد. این پنجره  باریک بایدن را به تکاپو خواهد انداخت تا رویکرد مرحله‌ای برای بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ کند. هدف از این اقدام این است تا پیشرفت در احیای برجام را تا قبل از انتخابات ایران نشان دهد.

اعتبار اصلاح طلبان در ایران به‌دلیل شکست توافق هسته‌ای در رساندن منفعت به مردم ایران خدشه‌دار شده است. ترامپ هنگامی که از این توافق خارج شد، فشار اقتصادی حداکثری را بر تهران اعمال کرد، از صادرات نفت ایران جلوگیری کرد و موضع حامیان روابط با غرب را تضعیف کرد.

ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت:  وزارت امور خارجه ضعفی در مذاکره با آمریکا ندارد اما ترامپ کل اتاق مذاکره را منفجر کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز حامی برجام است، اما پس از اتمام دوره خود، کنار خواهد رفت. گروهی  از محافظه‌کاران مانند اعضای سپاه  در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات هستند و از روابط نزدیک‌تر با چین یا سیاست خودکفایی اقتصادی استقبال می‌کنند.

حزب اصلاح طلب هنوز تصمیم نگرفته نامزدی معرفی کند یا از چهره‌ای مانند علی لاریجانی رئیس سابق مجلس حمایت کند. اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس که از مشارکت پایینی برخوردار بود شکست سختی خوردند. اکنون تنها راه برای این که طبقه متوسط ناامید جامعه برای شرکت در انتخابات  ترغیب شود می‌تواند تا حدی به انتخاب نامزدی معتبر بستگی داشته باشد که بتواند امید برای ادامه گفت‌وگو با غرب را افزایش دهد.

بایدن وعده داده اگر ایران به تعهد کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا مجدداً به این توافق، به‌عنوان آغازی برای ادامه مذاکرات، بازخواهد گشت. اما حتی اگر بایدن برنده شود، تا ۲۰ ژانویه قدرت را در دست نمی‌گیرد و زمان کمی برای اصلاح‌طلبان وجود دارد تا مردم ایران را متقاعد کنند مسیر تعامل و ارتباط با غرب ارزش تلاش مجدد را دارد. برخی تحلیل‌گران معتقدند پیروزی بایدن به تنهایی می‌تواند برای تغییر اوضاع ایران کافی باشد و قطعاً انتخابات آمریکا در تهران با هیجان و جذابیت  دنبال می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز