خبرگزاری کار ایران

قالیباف در نطق پیش از دستور:

کارگران برای تأمین هزینه زندگی خود، هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار را حذف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۲۳۴

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و گرانی لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است، اظهار داشت: امروز یک کارگر برای تأمین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خود را حذف کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز ( یکشنبه ۲۷ مهر) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ماه ربیع الاول گفت: در ماه‌های محرم و صفر ملت ما در سراسر کشور شکوه وعظمت عزاداری و اشک بر مصائب خاندان کرامت را با رعایت کامل ضوابط بهداشتی لازم نشان دادند. ان‌شاءالله عزاداری مردم ایران مورد قبول درگاه حق قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که هفته گذشته در میان مردم خون گرم و مهربان سیستان و بلوچستان بودم ،عنوان کرد:در این سفر که با همراهی رؤسای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی و نماینده کمیسیون صنایع و معادن انجام شد، در جای جای استان محرومیت گسترده مردم مشهود بود.تاسف‌آورتر این است که این محرومیت‌ها با وجود منابع فراوان و بی‌نظیری که این استان را تبدیل به گنجی پنهان کرده، اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به گرانی‌های اخیر در کشور ادامه داد: گرانی‌های افسارگسیخته در بیشتر کالاهای ضروری و موردنیاز مسأله امروز همه مردم است. این روزها توفیق داشتم درد دل‌ها و مطالبات مردم چه در سیستان و بلوچستان و چه در حاشیه مراسم عزاداری‌ها بشنوم.

قالیباف افزود: حرف اصلی مردم یک چیز بود، آنها نجیبانه می‌گفتند که شما را بخدا فکری برای گرانی‌ها بکنید و هر کدام نمونه‌ای از گرانی یک کالا که در مدتی کوتاه چندب رابر شده بود را ذکر می‌کردند که از کالاهای اساسی مانند مرغ و لبنیات، کره و تخم مرغ تا لوازم خانگی تا پوشاک را شامل می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و گرانی لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است، اظهار داشت: امروز یک کارگر برای تأمین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خود حذف کند.

وی افزود: کارگران روزمزدی هستند که با خودشان محاسبه می‌کنند اگر یک وعده غذای کمتر مصرف کنند، می‌توانند شب با دست پرتر به منزل بروند و کمتر شرمندۀ فرزندان خود شوند؛ آنچه تحمل این فشار را سخت تر می کند، سوءمدیریت‌ها، بیخیالی‌ها و بی توجهی های ملموسی است که باعث شده مردم احساس بی پناهی کنند.

قالیباف در ادامه با اشاره به فرازی از فرمایشات امام علی علیه السلام که فرموده اند: «الله! الله! از وضعیت محرومان و بی‌پناهان»، گفت: امروز هر مسئولی در هر جایگاهی که هست، فراتر از مسئولیت اداری خود، باید هرآنچه از دست اش بر می آید برای کنترل گرانی ها و تامین نیازهای ضروری مردم به کار گیرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: حداقل کاری که امروز یک مسئول می تواند انجام دهد این است که در کنار مردم باشد تا آنها احساس بی پناهی نکنند و تحمل سختی زندگی را برای آنها ساده تر کند و امروز همه باید بدانند که بگومگوهای سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از منابع موجود به سرعت و با فوریت برای تأمین نیازهای ضروری مردم استفاده کنیم و تمام کشور با هر گرایش و سمت و‌سویی که هستند برای کاهش فشاری که به مردم وارد می‌آید دست به کار شوند، عنوان کرد: مشکل اصلی ما نه کمبود منابع است و نه نبود ایده کارشناسی شده در جهت رفع دشواریهای معیشتی؛ مشکل اصلی ما تمرکز نداشتن تصمیم‌گیران روی مسائل روزمره زندگی مردم، سوء مدیریت در اجرای درست تصمیمات و در نهایت نداشتن اراده واقعی و موثر برای حل فوری مسائل است.

قالیباف اضافه کرد: هر آنچه حواس قانونگذاران، سیاستگذاران و مجریان را از سفره و معیشت مردم پرت کند، امروز حواشی زائد و بی‌فایده و گزافه است و هر مسئول چه مدیر اجرایی باشد و چه نماینده مجلس، نباید بر طبل اختلاف بی حاصل بکوبد؛ از این لحظه «روزه کار و تلاش» بگیریم و هر آنچه را که جز کار برای تقویت معیشت مردم است به دیوار بکوبیم.

وی با بیان این که کشورمان زمانی قوی می‌شود که آن کودک پابرهنۀ سیستانی قوی شده باشد، ادامه داد: کشور ما زمانی قدرتمند است که زن محروم بلوچ قدرتمند شده باشد و ما زمانی قوی هستیم که در هرمزگان دختر و پسری از تحصیل محروم نباشد و تک تک کارگران خوزستانی قوی شده باشند؛ کشور ما زمانی قوی خواهد شد که سبد خرید کارگر و معلم و پرستار ایرانی پر شده باشد و کسی با حسرت به قفسه‌های گوشت و مرغ مغازه‌ها نگاه نکند.

قالیباف گفت:ظرفیت های اجرایی در اختیار مجلس شورای اسلامی نیست و وظیفه مجلس ریل گذاری و نظارت است،با این حال مجلس یازدهم در کنار اصلاحات ساختاری و مبنایی مانند اصلاح ساختار بودجه و قانون گذاری برای ایجاد زیرساخت مناسب برای بهبود اقتصاد کشور، تلاش می کند با استفاده از ظرفیت نظارتی خود با پیگیری و جلسات متعدد با وزرا و مدیران اجرایی، در عرصه کنترل قیمت ارز و بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم تلاش کند.

وی ادامه داد: همچنین مجلس برای جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم در کوتاه مدت نیز در تلاش است با برخی طرح‌ها نظیر حمایت معیشتی برای تامین کالاهای اساسی، فشارهای وارد آمده بر مردم را جبران کند که این طرح با نظر نمایندگان محترم با فوریت بالا در حال تصویب است و امیدواریم مسئولان اجرایی کشور هم شرایط مردم را درک کرده و با همکاری کامل و با قید فوریت، قانون نهایی شده را اجرایی کنند تا کمی از حجم مشکلات در کوتاه مدت بکاهد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به انقضای محدودیت های تسلیحاتی مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ که موعد آن امروز فرا می رسد، عنوان کرد: این موضوع بدون شک یک شکست قابل توجه برای دولت کم خِرد آمریکا و رییس جمهور پرادعا اما ناتوان و منزوی آن است که با وجود اقدام غیرقانونی در جهت فعال کردن مکانیسم اسنپ بک، با استهزاء جامعه جهانی مواجه شد و نتوانست در این مسئله خللی وارد کند.

وی تأکید کرد: اما تبدیل این شکست آمریکا به یک دستاورد راهبردی برای ملت ایران چیزی نیست که فقط با سخنرانی اتفاق بیفتد بلکه باید گام های مهمی در واکنش متناسب و بازدارنده در قبال فشارهای بیشتر آمریکا و همچنین فروش و خرید سلاح انجام پذیرد.

قالیباف با بیان اینکه روزهای مهمی را در پیش داریم، گفت: لازمه عبور موفق از این مسیر حرکت دقیق پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایستادن در کنار مردم و تلاش همه جانبه برای تسهیل وضعیت آنها و رصد مداوم دشمن و طراحی متقابل در مقابل توطئه های آن است؛ مسئولی که متولی حل مسائل مردم است، نباید آدرس غلط دهد و باعث اختلاف درون جامعه و طمع دشمن برای تحریم بیشتر مردم ایران شود بلکه باید با برنامه ریزی، تلاش، جدیت و با اطمینان به وعده های الهی، حل مسائل مردم را بصورتی ملموس دنبال کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز