خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

بررسی وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کمیسیون امنیت ملی/ عملیاتی شدن لغو تحریم‌های تسلیحاتی بستگی به پایبندی کشورها به توافق‌ها دارد

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۷۰۵

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت پول های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر با حضور رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان خبر داد.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره صحبت‌های رئیس ‌مهور مبنی برای اینکه از روز یکشنبه بیست و هفتم مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم از هر کشوری که دلمان می‌خواهد سلاح بخریم و به هر کشوری که دوست داریم سلاح بفروشیم، گفت: با توجه به توافقاتی که در این چارچوب صورت گرفته است، آقای روحانی در این خصوص درست می‌گوید اما اینکه عملیاتی و اجرایی شود جای بحث دارد زیرا تاکنون هیچ کدام از تعهدات برجام انجام نشده است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به سوابقی وجود دارد، مشخص نیست که این بند از برجام هم انجام شود.

وی ادامه داد: اگر واقعاً تحریم‌های نظامی ما برداشته شود، قاعدتاً به نفع ما خواهد بود زیرا جمهوری اسلامی توان دفاعی و نظامی بسیار بالایی دارد.

نماینده قصرشیرین با بیان اینکه با توجه به عملکرد کشورهای طرف برجام بعید می‌دانم که این اتفاق رخ دهد، گفت: در این داستان مخصوصا آمریکا و اروپا به تعهداتی که بر گردنشان بود عمل نکردند که حالا بخواهند به این موضوع عمل کنند.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ایالات متحده در بحث تحریم‌ها همواره مطرح می‌کند، بحث خرید و فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی است؛ بنابراین اگر این اتفاق بیفتد (برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی) بسیار خوب است اگر هم نشود، مانند آن‌چه که تا امروز اتفاق نیفتاده است، جای تعجب ندارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شود و ما بتوانیم کار خرید و فروش سلاح را آن طور که رئیس‌جمهور عنوان کرد انجام دهیم، چه تاثیری بر اقتصاد کشور که این روزها شرایط نابسامانی دارد خواهد گذاشت، گفت: یکی از تجارت‌های جهانی خرید و فروش سلاح و مهمات در دنیا است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های تسلیحاتی و منع خرید و فروش سلاح از سوی ایران یکی از مواردی است که مرتباً در بحث تحریم‌ها مطرح شده است، اظهار داشت: اقتصاد برخی از کشورها در آمریکا و اروپا بعد از نفت خرید و فروش تجهیزات نظامی است، اگر چنانچه این اتفاق بیفتد و برای ما هم آزاد بگذارند به نفع ماست و بد نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: بحث برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در چارچوب توافقات برجام  مطرح شده است و قاعدتاً از یکشنبه این اجازه باید صورت گیرد اما عملیاتی شدنش بستگی به رفتار کشورهای مقابل ما و پایبند بودن آنان به توافقات دارد.

حیدری درباره بررسی وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای جهان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه‌ای را با حضور مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده‌مان در سایر کشورها برگزار کردیم.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی این موضوعات را با حساسیت پیگیری می‌کند و بحث‌های دیپلماسی و خارجی را در هر  حوزه‌ای که باشد، مورد رصد قرار می‌دهد.

نماینده قصر شیرین ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بحث برگشت دارایی‌های ما مخصوصاً ارز بلوکه شده در کشورهای دیگر است.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی در این زمینه بسیار تلاش کرده است و امیدوارم در برگشت دارایی‌های ارزی از کشورهایی که با ما بعضاً رابطه دوستانه دارند، موفق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز