خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

شرایط منطقه آبستن تحولات جدید است/ با توجه به شرایط زمانی و مکانی باید در سیاست‌های خود بازنگری کنیم/ مسائل اقتصادی رابطه مستقیمی با سیاست خارجی دارد

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۴۲۶

تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه به بررسی نقش سیاست خارجی ایران بر منطقه و تحولات خاورمیانه در آینده ای نه چندان دور پرداخت.

"قاسم محبعلی" تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط ایران در منطقه اظهار داشت: ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که حداقل در چهار دهه اخیر یا خودش در داخل درگیر بحران بوده یا در اطرافش بحران وجود داشته است؛ مسئله اشغال افغانستان، جنگ ایران و عراق و قضایای مربوط به اعراب و فلسطین را اگر دنبال کنیم، می‌بینیم که همواره دچار بحران بوده‌ایم، بخشی از بحران‌های کنونی نیز در گذشته وجود داشته‌اند، به طور مثال قضیه آذربایجان و ارمنستان بحران مزمنی بوده که هیچ‌گاه حل نشده و اکنون دوباره سر باز کرده است.

وی ادامه داد: مسئله روابط ایران و عربستان که همیشه در حال نوسان بوده است و فقط مدت کوتاهی در دوران آقای خاتمی رابطه دو کشور با یکدیگر عادی شد اما پیش‌تر از آن روابط ما و عربستان در مسئله‌ای که در حج اتفاق افتاد و هم انفجار مقر آمریکایی‌ها در «خُوَر» به تیره شدن انجامید و بعد از آن نیز تیره ماند.

محبعلی اظهار داشت: شرایط ما همواره حساس بوده و امروز شرایط منطقه به وضعیتی رسیده است که می‌تواند آبستن تحولات جدیدی باشد، حال باید دید که تحولات جدید چه هستند؛ می تواند یک جنگ جدید باشد یا راه حل‌هایی پیدا شود که مسئله منطقه از حالت بحرانی خارج شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه گفت: سیاست‌ها تابع شرایط زمانی و مکانی هستند، با توجه به اینکه شرایط خاورمیانه در حال تغییر است این الزام برای ایران وجود دارد که در سیاست‌هایش با توجه به شرایط بازنگری کند، نمی‌توان همچنان سیاست‌هایی را دنبال کرد که برای زمان و مکان دیگری است و تنها برای آن زمان پاسخگو بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاق‌هایی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است، ما نیاز داریم که مناسبات‌مان را با همسایگان بازتعریف کنیم و برای عادی سازی روابط نیز باید با همسایگان خودمان مثل عربستان بر سر مسائلی که وجود دارد به گفت‌وگو بپردازیم، طبیعتاً برای این گفت‌وگو نیاز است ببینیم چه عواملی باعث شده که رابطه ما به این سطح و حجم از تیرگی برسد و باعث بشود که آنها گرایش پیدا کنند به نزدیکی با اسرائیل و موضوع روابط اعراب با اسرائیل در خاورمیانه از حالت قبلی خودش خارج شود.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: باید ببینیم که سیاست‌های ما در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس چقدر منافع کشور را تامین کرده و اگر نیاز است در بعضی از سیاست‌ها بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون دو مسئله مهم برای کشور وجود دارد که همه مردم با آن درگیر هستند، گفت:  نخستین مسئله معیشت است که به تناسب همه مردم ایران با این مسئله سر و کار دارند و دیگری مسئله سلامت است. اولویت سیاست‌ها باید رفع این نگرانی‌ها باشد. سیاست‌ها باید به گونه‌ای تنظیم و بازنگری شود که به بهبود وضع معیشت مردم و همچنین به بالا رفتن نرخ سلامت در ایران کمک کند،‌ در غیر این صورت این سیاست‌ها فرای خوب یا بد بودنشان توجیهی برای مردم ندارند.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل مشکلات اقتصادی قادر نیست مثل کشورهای شمال اروپا در برخورد با این حجم از شیوع بیماری و مرگ و میر محدودیت ایجاد کند، گفت:‌ در کشوری مثل نیوزلند تعداد کمی مبتلا می‌شوند چرا که مراکز عمومی و پر خطرشان را تعطیل کرده‌اند. اما می‌بینیم که در ایران همه مراکز باز هستند و همه این‌ها رابطه مستقیمی با سیاست خارجی ایران دارد. تا زمانی که نتوانیم سیاست خارجی خود را تنظیم کنیم مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز