خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج میسون در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ترامپ چیزی برای از دست دادن ندارد/ اروپا منتظر روی کار آمدن دولت معقول‌تری در آمریکاست/ ۲ نگرانی اصلی طرفداران بایدن/ بعد از انتخابات روزهای ناآرام و آشفته‌ای در آمریکا خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۲۱۸

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون با تاکید بر اینکه توافق جدید با ایران زمان‌بر و نیازمند حسن نیت و احترام متقابل است، گفت: اروپا با صبر و حوصله منتظر است دولت معقول‌تری در آمریکا روی کار بیاید.

ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها بیان کرده است.

ترامپ اکنون چیزی برای از دست دادن ندارد

ادوارد رودز در ابتدا در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: دولت ترامپ به دنبال امتیازاتی در سیاست خارجی از ایران است که فراتر از محدودیت‌های در نظر گرفته شده در برجام باشد. پایگاه سیاسی دولت ترامپ این موضع را تأیید می‌کند و این امر ممکن است منجر به درگیری بین ایالات متحده و ایران شود و این خطرناک است چراکه ترامپ اکنون چیزی برای از دست دادن ندارد.

اروپا نمی‌خواهد وارد تنش جدی‌تری با آمریکا شود

این کارشناس برجسته روابط بین‌الملل اضافه کرد: ترامپ همچنین می‌داند در حالی که دولت‌های اروپایی با این موضع تند وی مخالفت می‌کنند، اما آنها قصد ندارند در این مورد با ایالات متحده دچار تنش جدی‌تری شوند. موضوعات فراتر از  اقیانوس اطلس وجود دارد که برای کشورهای اروپایی از اهمیت بیشتری برخوردار است، از سوی دیگر آنها به درستی محاسبه می‌کنند که بعید است بتوانند رئیس جمهور ترامپ را تحت تأثیر قرار دهند. به همان اندازه، حتی با برجام، کشورهای اروپایی همچنان از گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگران هستند و ملاحظات و مراقبت‌های خود را دارند.

آغاز درگیری از سوی ایران موجب تقویت موقعیت سیاسی داخلی ترامپ می‌شود

این استاد دانشگاه در مورد احتمال جنگ میان ایران و آمریکا گفت: تصمیم برای رفتن یا نرفتن به جنگ، در حال حاضر کاملاً در اختیار ایران است. حداقل در کوتاه‌مدت، درگیری نظامی بین ایالات متحده و ایران باعث تقویت موقعیت سیاسی داخلی ترامپ می‌شود. تنها چند هفته مانده به انتخابات و حضور رئیس‌جمهور در رقابت انتخاباتی، دشوار است تصور کنید که رئیس‌جمهور هرگونه دعوت ایران برای جنگ را رد کند. با این اوصاف، ترامپ احتمالاً می‌داند که اگر جنگی را خودش آغاز کند، ممکن است عواقب سیاسی داخلی منفی برایش داشته باشد. به عبارت دیگر، هر زمان ایران خواستار جنگ شود، ایالات متحده خود را ملزم به درگیری خواهد کرد اما خودش فعلا هیچ درگیری را آغاز نمی‌کند.

اروپا مواضع ترامپ در مورد اسنپ‌بک را قبول ندارد

وی اضافه کرد: شماری از دولت‌های اروپایی نگرانی‌هایی را درباره فعالین‌های هسته‌ای و کاهش تعهدات ایران دارند اما در عین حال معتقدند که موضع دولت ترامپ در مورد فعال کردن اسنپ‌بک درست نیست.

برخی طرف‌ها در منطقه ترجیح می‌دهند ایالات متحده و ایران توافق نرسند

رودز در مورد ادامه برجام گفت: من فکر می‌کنم سوال اصلی این است که «آیا می‌توان در مورد توافقی که کاملاً به عزت و حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد، مذاکره کرد.» توافقی که مجدداً ایران را به اقتصاد جهانی متصل می‌کند و در شرایط قابل قبول برای ایران باشد و در عین حال این اطمینان را ایجاد کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و این اطمینان را به همسایگان ایران هم بدهد. این یک برنامه بلندمدت است به خصوص برای شرکای مذاکره‌کننده مانند ایران و ایالات متحده که هر یک از آنها شکایت‌های قانونی از دیگری دارند و هر یک شک دارند که مذاکرات بتواند موفقیت‌آمیز باشد. این حتی دشوارتر می‌شود وقتی بدانیم طرف‌هایی در منطقه و سایر نقاط جهان وجود دارند که ترجیح می‌دهند ایالات متحده و ایران به چنین توافقی نرسند و از چنین توافقی احساس خطر می‌کنند.

دست‌یابی به توافق جدید نیازمند حسن نیت و احترام متقابل است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون اضافه کرد: هرچند  که دستیابی به این توافق  سخت خواهد بود، اما این تنها راه رو به جلو است. این امر به مردان و زنان با ایمان، با اعتقاد مشترک به برخی از ارزش‌های اخلاقی و اساسی، نیاز دارد که احساسات و علاقه‌های کوتاه‌مدت را کنار بگذارند و صادقانه و با احترام و حسن نیت با یکدیگر مذاکره کنند.

اروپا با صبر و حوصله منتظر است دولت معقول‌تری در آمریکا روی کار بیاید

وی در مورد احتمال چرخش اروپا به سمت ترامپ درصورت انتخاب مجدد وی گفت: صادقانه بگویم، دشوار است حدس بزنیم که در صورت پیروزی مجدد ترامپ، اروپایی‌ها چه خواهند کرد. طیف گسترده‌ای از موضوعات اساسی وجود دارد که در حال حاضر مورد سوال است و کشورهای اروپایی با امیدواری از اینکه که دولت معقول‌تری در سال جدید در آمریکا روی کار بیاید، با صبر و حوصله اقدامات فعلی آمریکا را متوقف می‌کنند.

اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، بایدن با اختلاف قابل توجهی پیروز می‌شد

این استاد دانشگاه در مورد برنده انتخابات در آمریکا گفت: اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، بایدن معاون رئیس‌جمهور اوباما با اختلاف بسیار قابل توجهی رای مردم را به دست می‌آورد و به احتمال بسیار زیاد برنده انتخابات بود. بایدن در چند ایالت پیشرو است که احتمالاً شانس پیروزی را به او می‌دهد.

دو نگرانی اصلی طرفداران بایدن

وی افزود: طرفداران بایدن دو نگرانی دارند؛ اولین مورد این است که ممکن است یک اتفاق غیرمنتظره رخ دهد که باعث شود نظر رای‌دهندگان مستقل به سمت ترامپ جلب شود، دومین مورد - که بیشتر به ذهن همه می‌رسد - این است که ممکن است حاشیه امن پیروزی بایدن آنقدر زیاد و تعیین‌کننده نباشد که مانع ادعای تقلب در انتخابات رئیس‌جمهور ترامپ شود و در واقع وی در سمت خود بماند.

بعید است آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور خود را شب انتخابات بشناسند

احتمالا شمارش آرای غایب پیروزی بایدن را نشان خواهد داد

بعد از انتخابات روزهای ناآرام و آشفته‌ای را در آمریکا خواهیم داشت 

رودز اضافه کرد: نگرانی دوم همچنین با این واقعیت پیوند خورده است که به دلیل همه‌گیری، برای اولین بار در تاریخ آمریکا تعداد زیادی - شاید حتی اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی با آرای«غایب» یا «پست الکترونیکی» رای خواهند داد. از آنجا که شمارش این آرا در این شرایط  کندتر خواهد بود ، بسیار بعید است که آمریکایی‌ها برنده انتخابات را در شب انتخابات بشناسند. در شب انتخابات، احتمالاً هر دو طرف مدعی پیروزی خواهند بود. به دلایل فنی، انتظار می‌رود که آرای اولیه برای شمارش، بیشتر به ترامپ اختصاص یابد. این احتمال بسیار واقعی را ایجاد می‌کند که در شب انتخابات، آرا شمارش شده حکایت از پیروزی ترامپ داشته باشد و فقط در روزهای بعدی شمارش آرای غایب پیروزی بایدن را نشان دهد. در چنین شرایطی، همه انتظار دارند که ترامپ و طرفدارانش ادعا کنند که آرایی که دیرتر شمارش شده جعلی است و طرفدارن ترامپ ناآرامی‌های داخلی را تشویق کنند تا از شمارش آرا یا پذیرش آرایی که به پیروزی بایدن منجر می‌شود، جلوگیری کنند. ایرانی‌ها باید انتظار داشته باشند که روزها و هفته‌های پس از انتخابات آمریکا در این کشور بسیار آشفته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز