خبرگزاری کار ایران

روحانی:

حداقل تا پایان کرونا تخریب دولت را تعطیل کنید/ عقل ما می‌گوید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۰۵۹

رئیس‌جمهور در جلسه هئیت دولت به تشریح شرایط کشور و خدمات دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "حسن روحانی" رئیس‌جمهور صبح امروز ۱۶ مهرماه ۹۹ در جلسه هئیت دولت با تسلیت لیام اربعین حسینی به تشریح حادثه کربلا و تاریخ‌سازی اهل بیت پرداخت و گفت:‌ قیام امام حسین (ع) و فداکاری و فدا کردن خون ایشان برای بیداری و هوشیاری مردم و این بود که مردم از صفحه جهالت‌ها و نادانی‌ها عبور کنند و از ضلالت و گمراهی دور شوند و مسیر هدایت را بیابند؛ امام حسین (ع) برای نجات جامعه این کار را انجام داد به همین دلیل خدا خواسته است که روز اول اربعین یک روز زنده در تاریخ باشد.  اربعین  یک مسئله بزرگ تاریخی است و برای همیشه زنده است و روز اربعین یادآور اولین زیارت کنار قبر حسین ابن علی است.

وی افزود: این راهپیمایی برای ما یادآور این است که مردم در سال‌های گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماه‌ها قبل خودشان را آماده می‌کردند تا در راهپیمایی حیات بخش اربعین حضور داشته باشند، اینجا ترکیب عقل و عشق است، آن کسی خردمند است که عقل و عشق را در کنار هم داشته باشد. اما عقل به ما می‌گوید که در این شرایط پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. 

رئیس دولت خاطرنشان کرد: فردا خانواده‌های ما در جمع‌های کوچک زیارت اربعین را زمزمه ‌کنند؛ رهبری به عنوان آموزگار ما در حسینیه تنها می‌نشینند و زیارت را گوش می‌دهند و این درس را به ما می‌دهند که ما چگونه می‌توانیم عشق به امام حسین(ع) و خاندان رسالت را با وظیفه دینی در کنار هم جمع کنیم، امیدوارم امسال مردم زیارت اربعین را با شور، حزن و اندوه بیشتر بخوانند. امیدوارم پس از این بیماری دوباره پیادروی اربعین تکرار شود.

وی با اشاره به روز روستا و افتتاح طرح‌های در این روز اظهار داشت: در شرایط تحریم ما به دنیا نشان دادیم، دغدغه‌مان همه ملت از شهری و روستایی است. دغدغه ما دورترین روستاهای این کشور است. روز دوشنبه ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح دیگر را افتتاح کردیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از افتخارات ثبت شده دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستاییان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۲۱ هزار میلیارد تومان، پول گندم کاران را پرداخت کرده آن هم قبل از نیمه مهرماه؛ این نشان می‌دهد که دولت در کنار کشاورزان تولیدگران و امنیت غذایی است.

وی با اشاره به افتتاح‌های دولت اظهار داشت: دوشنبه دیدیم که ملت، کارگزاران، کشاورزان، مهندسان چه افتخارات بزرگی را در زمینه‌های مختلف بیمه و غیره به وجود آورده‌اند، بیمه روستاییان قبل از این دولت ۶۵۰ هزار نفر بوده است اما تا اوایل امسال یک میلیون و ۲۷۸ هزار میلیارد تومان شده است و نیم میلیون دیگر نیز روز دوشنبه به آن اضافه شد و به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه رسید. بنابراین خانواده‌های روستایی که تحت این بیمه قرار گرفتنه‌اند، می‌توانند در دوران بازنشستگی و کار افتادگی از بیمه استفاده کنند. تلاش‌ کردیم برای روستاییان مستمری ایجاد کنیم.

روحانی اظهار کرد: پس از انقلاب ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ گازدار شدند که امروز این ۱۴ هزار به ۳۲هزار روستا افزایش یافته است؛ یعنی بیش از دو برابر شده است و برق روستایی ما تا پایان این دولت به ۹۹/۹ تبدیل می‌شود یعنی یک رقم قابل ملاحظه و این کمتر در کشورهای منطقه و کشورهای همسایه و حتی در کشورهای پیشرفته دیده می‌شود.

وی افزود: در آغاز این دولت کمتر از یک میلیون نفر از آب سالم پایدار استفاده می‌کردند که تا پایان این دولت به بالای ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید؛ در ارتباطات و راه و مسکن و کلاس‌های آموزشی نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم؛ بنابراین محققان و اساتید باید آمارها را منصفانه مقایسه کنند.

رییس جمهور بیان کرد: دیروز در سازمان ملل ۲۶ کشور اعلام کردند که آمریکا در حال جنایت است، در این شرایط ما باید‌ واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم؛ ما در داخل که همه سرنوشت واحد داریم و واقعیت ملموس واحد پیش روی ماست، باید واقعیت‌ها را بگوییم و مردم را امیدوارم کنیم.

وی اضافه کرد: ما روز گذشته بیست و هفتمین افتتاح بزرگ ملی را نیز انجام دادیم و ان‌شاالله تا پایان سال این روند را ادامه خواهیم داد.

حجت‌الاسلام روحانی بر امنیت منطقه تأکید کرد و گفت: منطقه ما، منطقه بسیار حساس و مهمی است و امنیت سرزمین، روستاها و شهرهای مرزی ما برای ما بسیار مهم است؛ من در صحبتی که روز گذشته با رییس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان داشتم، تأکید کردم که به امنیت ایران توجه کنند؛ ما از اصل جنگ بسیار متأسفیم و جنگ باید پایان پیدا کند و ادامه جنگ به نفع کسی نیست، البته حقوق مردم آذربایجان را محترم می‌شماریم و بر تمامیت ارضی تأکید می‌کنیم اما هیچ مسأله‌ای از طریق آتش، جنگ و خون حل نمی‌شود؛ راه‌های دیگری وجود دارد و ما آمادگی کمک داریم.

وی ادامه داد: بنابراین اولین مسأله، مسأله امنیت ماست و اینکه تعدادی گلوله به خاک ما اصابت کند، اصلا برای ما قابل قبول نیست و از هردو دولت همسایه که با آنها رابطه خوبی داریم، از آذربایجان به عنوان برادر و ارمنستان به عنوان همسایه می‌خواهیم که به این مسأله مهم توجه کنند.

رییس جمهور اظهار کرد: برای ما قابل قبول نیست و ما اجازه نخواهیم داد که در طول سالیانی درازی که با تروریسم جنگیدیم و شهید سلیمانی با تروریست‌ها جنگید تا تروریست‌ها در کنار مرز ما قرار نگیرند؛ امروز اگر بنا باشد عده‌ای با بهانه‌هایی تعدادی تروریست را به نزدیک مرزهای ما منتقل کنند، غیر قابل قبول است و این لحن با صراحت به مسئولان کشورهای همسایه گفته شده است.

وی گفت: خیلی باید حواسمان جمع باشد که این جنگ به جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود؛ حواسمان باشد که کسانی که در این طرف و آن طرف بر آتش این جنگ می‌دمند و بنزین می‌ریزند، به نفع هیچ‌کس عمل نخواهند کرد.  همه باید واقعیت را قبول کنند و به حقوق ملت و تمامیت ارضی احترام بگذارند و همه بدانند که راه جنگ نیست و فعالیت سیاسی و هر کشوری باید حقوق همسایه خود را بدهد، اشغال برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست و صلح برای ما اساس است ما امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است، ثبات را به منطقه بازگردانیم.

رییس جمهور بیان کرد: مسأله بعدی اینکه ما در شرایطی هستیم که همه باید یکدیگر را یاری کنیم؛ چرا باید با ادبیات تند با یکدیگر حرف بزنیم؟ ما با یکدیگر برادریم؛ من از همه جناح‌ها، احزاب و مردم خواهش می‌کنم که همه یکدیگر را یاری کنیم، آن زمان که هشت سال با عراق جنگیدیم و از ناموس و وطن دفاع کردیم، همه دنیا روبروی ما بودند امروز هم همان صحنه است، دولت وسط میدان است؛ ظاهراً یک عده مسئولیتشان نقد است در صورتی که شما هم رسالت و وظیفه‌ای دارید و باید کمک کنید.

وی ‌ادامه داد: ما در جنگ هستیم و این جنگ تحمیلی است و به ما تحمیل شده است؛ در این شرایط ما در حال مقاومت و ایستادگی هستیم؛ بانک مرکزی چه کار کند؟ شما راه حل بدهید؛ بانک مرکزی در این شرایط سخت ۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای تأمین کالاهای اساسی در این شش ماه پرداخت کرده، همچنین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای بهداشت، درمان، دارو و تجهیزات پزشکی ارز تأمین کرده است.

روحانی گفت: کسانی که نقد می‌کنند خودشان می‌دانند که وضعیت ما به چه صورتی است و می‌دانند که دشمن دربرابر ما چطور همه قول و قرارهای خود را زیر پا گذاشته است.

وی اضافه کرد: دولتمردان و مسئولان ما باید درباره کارهایی که می‌کنند به مردم توضیح دهند. حالا بخشی از مسائل هست که برای مصلحت نمی‌توانیم بگوییم چون دشمنان ممکن است از آن سوءاستفاده کنند اما آنچه که صورت گرفته و کارهایی که انجام شده را باید به اطلاع مردم برسانیم.

وی تأکید کرد: یک ساعت یک مسئول دولتی دست روی دست نگذاشته است؛ در میدان جنگ، اداره کشور و آباد کردن روستاها و تأمین خدمات مردم و امکانات کار بزرگی است.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: در شش ماه اول امسال مسأله کرونا فشار زیادی به اقتصاد و صادرات و واردات ما وارد کرد؛ شش ماه دوم ان‌شاالله شرایط ما بهتر خواهد شد.

وی افزود: من از همه خواهش می‌کنم سیاه‌نمایی را حداقل تا پایان کرونا ادامه ندهیم و تخریب دولت را تعطیل کنیم، هرچه اختلافات بیشتر شود، دشمن امیدوارتر می‌شود، دوستی در این شرایط به نفع ماست.

رییس دولت دوازدهم بیان کرد: پروتکل‌های بهداشتی برای ما یک اصل بسیار مهم است؛ همه مردم و همه مسئولان بدون استثنا باید تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند، هیچ استثنایی ما نداریم و این تأکید رهبر معظم است و هیچ شخصی نمی‌تواند تخلف کند.

وی افزود: خداوند به ما عقل داده و با عقل ما موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم و شرع و قانون نیز همین را می‌گوید؛ ما در شرایط سختی هستیم و کشورهای پیشرفته نیز گرفتار این مشکل هستند؛ هر کشوری که رشد فرهنگی و رشد اجتماعی داشته باشد، در مقابله با کرونا پیروز خواهد شد و هر کشوری که رشد فرهنگی و اجتماعی‌اش پایین باشد، پروتکل‌ها در آن رعایت نمی‌شود.

روحانی گفت: تاکنون هرچه ستاد دستور داده من عمل کردم؛ ما باید به عقلمان و دستورات شرعمان و پروتکل‌های بهداشتی رجوع کنیم و عمل کنیم بر همین اساس امروز بعد از ظهر در کمیته‌ای که داریم بحث خواهیم کرد و شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب خواهیم کرد؛ صدا و سیما و رسانه‌ها و پزشکان واقعیت را برای مردم توضیح دهند؛ ما چاره‌ای جز بیشتر کردن سختگیری‌ها نداریم.

وی اضافه کرد: ما قصد داریم مسأله ماسک را از خانه تا خانه به عنوان اصل مهم مورد تأکید قرار دهیم و مقرراتی مصوب کنیم.

وی در پایان گفت: ان‌شاالله همه ما در پناه قانون و‌ مصوبات و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و یاری دادن یکدیگر از این شرایط عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز