خبرگزاری کار ایران

اسحاقی در گفت‌وگو با ایلنا:

کرونا مانند جنگ جهانی کشته می‌گیرد/ عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی افراد باید جرم شناسی شود/ هزینه مراسم‌های لغو شده را به کادر درمان و خانواده‌های کم‌درآمد بدهیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۸۶۳

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی باید به جرم شناسی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ورود و موارد مرتبط را جرم‌شناسی و قانونی کند.

سلمان اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه چقدر ضرورت دارد با توجه به تشدید شیوع کرونا در سراسر کشور از جمله در تهران افراد برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ترغیب و تشویق شوند، گفت: بیماری کرونا به گونه‌ای زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ تا جایی که رئیس‌جمهور که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌شود، این بیماری مانند جنگ جهانی از ما کشته می‌گیرد.

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنگامی که وارد یک جنگ می‌شویم، تمام دستگاه‌ها و نهادها برای این‌که به پیروزی برسیم به عرصه می‌آیند و امروز هم در کشور ما همین اتفاق در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهار داشت: برای این‌که گفته رئیس‌جمهور در خصوص جریمه افرادی که کرونا را جدی نمی‌گیرند عملی شود و پروتکل‌ها  تحقق پیدا کند؛ ابتدا باید این موضوع را جرم‌شناسی کنیم، تا افراد بر اساس آن مکلف و موظف شوند پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اینکه جناب رئیس‌جمهور می‌فرمایند با افراد خاطی برخورد شود، ما که جایگاه برخورد قضایی نداریم؛ زیرا دستگاه قضا از نظر حقوقی و قضایی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جرم شناسی نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افرود: برای بیماری‌هایی مانند کرونا باید این اختیار را به دستگاه قضا بدهیم که اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، با او باتوجه به جرمی انجام داده، برخورد کنند. 

وی با بیان اینکه جرم‌شناسی عدم رعایت پروتکل‌ها باید پیگیری شود، عنوان کرد: دستگاه قضایی برای جرم‌شناسی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید ورود کند، به طور مثال امروز سازمان تعزیرات مکلف است از نظر کمی و کیفی بازار را مدیریت کند، معتقدم سازمان تعزیرات را مکلف کنیم صنوفی که این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، پلمپ کند؛ البته پلمپ کردن لازمه‌اش قانون است که در حال حاضر درباره این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید برای صنوف ایجاد انگیزه کنیم؛ مثلاً به آن‌ها گفته شود، اگر یک هفته تا ۱۰ روز ساعت کاری خود را کاهش دهید و تعداد مراجعان خودتان را کم کنید، تشویقی‌هایی مانند این که مالیات‌شان را قسطی کنیم و یا ببخشیده شود، وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: به طور مثال بیاییم به صاحب اصناف بگویم اگر شما پروتکل‌ها را رعایت کنید معافیت مالیاتی و گمرکی می‌دهیم؛ مثلاً اگر مالیات یک میلیاردی دارد آن را به  ۷۰۰ میلیون تومان  کاهش می‌دهیم. قطعا وجود چنین مشوق‌های می‌تواند کار آمد. 

وی افزود: نکته بسیار مهم دیگری که در تشویق مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم است، مسئله ماسک است؛ در حال حاضر خانواده‌هایی هستند که  دغدغه خرید ماسک را دارند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: برای شخصی که یارانه‌اش ۴۵ هزار تومان است و  در این برهه از زمان از پس مخارج اصلی خانه و خانواده برنمی‌آید، خرید یک عدد ماسک آن هم به قیمت ۳ هزار تومان سخت است. راه‌حل این است که بیاییم خانواده‌های ضعیف و کم درآمد را مشخص کنیم تا دولت و یا وزارت بهداشت  ماسک رایگان در اختیارشان قرار دهد.

وی با اشاره به وضعیت کادر بهداشت و درمان پزشکی بیان کرد: امروز اگر برای عزیران کادر بهداشت و درمان انگیزه ایجاد نکنیم، آنها هم از نظر روحی و روانی و جسمی خسته خواهند شد؛ چندی پیش سوالی برای دوستان مطرح کردم مبنی بر این‌که سال گذشته در روزهایی که کرونا آغاز شد، تمامی سفرهای خارجی وزارتخانه‌ها به صفر رسید، همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، بزرگداشت‌ها، مراسم درگذشت امام رحمةالله و مراسم ۱۵ خرداد و دیگر مراسم کنسل شد؛ منابعی که برای این‌ها در بودجه‌ها در نظر گرفته بودیم اگر پرداخت شده است، کجاست؟

اسحاقی خاطرنشان کرد: اگر بودجه همین مراسم‌ها را جمع‌آوری کنیم و به کادر درمان و پزشکی اختصاص دهیم، به خدا قسم می‌توانیم از خجالت کادر پزشکی در بیاییم، به تجهیزات ناوگان عمومی اضافه کنیم و به خانواده‌هایی که توان خرید ماسک ندارند، ماسک رایگان بدهیم.

وی درباره ضرورت استفاده از دولت الکترونیک گفت: امروز بهترین موقعیت است که ما با استفاده از تهدید بیماری کرونا، دولت الکترونیک را فعال کنیم چرا که از هر تهدیدی باید فرصت بسازیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرداری‌ها، وزارت‌خانه‌های نیرو و صمت که کارشان صدور مجوز است می‌توانند با دادن یک پنجره کار اخذ مجوز را راحت کنند. 

وی ادامه داد: البته برخی از کارها هم هستند که به بهانه کرونا انجام نمی‌شود، مثلاً متاسفانه شنیده می‌شود جلسه کارگروه، هیات رئیسه و هیأت امنا برای صدور مجوزها تشکیل نشده است! خواهش می‌کنم تنها جایی که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلسه تشکیل دهند، همین جاها هستند، اگر هم نمی‌دهند با همین دولت الکترونیک کار انجام دهند.

اسحاقی گفت: وقتی آقای رئیس‌جمهور با ۱۰ استان همزمان ارتباط برقرار می‌کند یعنی یک وزیر با شورای معاونانش نمی‌تواند همزمان از طریق ویدیو کنفرانس جلسه بگذارد ؟ به نظر من اگر دولت الکترونیک از سوی وزارت‌خانهها آغاز شود، به مردم هم قطعا تسری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز