خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده:

سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کرد/ صهیونیست‌ها و سعودی‌ها آخرین کسانی هستند که می‌توانند درباره برجام اظهارنظر کنند

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۰۱۳

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: آقای ظریف به صورت تلفنی با آقای لاوروف گفت و گویی را درباره مسائل قره‌باغ داشتند و همچنین با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان تماس‌های تلفنی و گفتگو داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز ۱۴ مهرماه ۹۹ با تسلیت اربعین حسینی اظهار داشت: امسال برخلاف سال‌های گذشته که راهپیمایی عظیم اربعین با خروش عاشقانه برای امام حسین در عراق و با حضور شیعیان سراسر جهان اتفاق می‌افتاد به دلیل شیوع بیماری کرونا اتفاق نخواهد افتاد و شاهدش نخواهیم بود، اما دل‌های مومنان، شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله امسال نیز راهی کربلا است. جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مختلف در تلاش هستند که به رغم وجود پروتکل‌های بهداشتی شروع کرونا بتوانند به صورت دورادور عزای حسینی برپا باشد و دعا می‌کنیم در سال آینده خبری از این ویروس نباشد و مجدداً همگی در این مسیر همراه یکدیگر باشیم تا کربلای معلی.

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته اتفاق‌های مهمی افتاده است، گفت: آقای ظریف سفری را به کویت داشتند تا ضمن ابراز تسلیت جمهوری اسلامی انتخاب امیر جدید را تبریک بگویند و حمایت خودشان را اعلام کنند، همچنین در این سفر دیداری هم با وزیر خارجه کویت داشتند. آقای ظریف به صورت تلفنی هم با آقای لاوروف گفت‌و‌گویی را درباره مسائل قره‌باغ داشتند و همچنین با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان تماس‌های تلفنی و گفت‌وگو داشتند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت جنگ میان ارمنستان و آذربایجان را بررسی می‌کند جمهوری اسلامی ایران از روز اول به همه طرف ها تاکید کرد که مسیر نظامی برای حل این منازعه چند دهه ای وجود ندارد و ضمن احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالی تاکید می‌کنیم که باید هرچه زودتر توقف درگیری‌های نظامی اتفاق بیفتد برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر و زماندار میان دو طرف. جمهوری اسلامی ایران آماده است تمام توان خود را در این راستا به کار ببرد و طرحی را نیز آماده کرده است که  مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی آذربایجان و ارمنستان و همچنین دولت‌های منطقه و همسایگان را پیگیری کند. امیدوار هستیم هر دو طرف با توجه به رسالت تاریخی که دارند از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند.

خطیب‌زاده گفت: حقوق اصلی که درباره غیرنظامیان است را با دقت رعایت کنند و همچنین توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند درگیری را در مرزهای مشترک به ویژه تعرض در مرزهای خودش تحمل کند و تاکید کرده که دقت و مراقبت لازم را داشته باشند و تعرض به مرزهای جمهوری اسلامی ایران حتی به صورت ناگهان پذیرفته نیست.

وی درباره اظهارنظر عربستان مبنی بر اینکه ایران نسبت به برجام تعهدات خود را اجرا نکرده است، گفت: مجموعه صهیونیست‌ها و عربستان آخرین کسانی هستند که می‌توانند در مورد این مسائل اظهارنظر کند. اسرائیل و عربستان بیشترین مخالفت‌ها با حل مسئله هسته‌ای ایران را داشتند و اظهارات آنها بسیار خنده‌دارتر از آن است که بتوان به آن جواب داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: عربستان در چارچوبهایی موظف است که به تعهدات خود پایبند باشد و ما با دقت این روند را دنبال و به آنها تاکید می‌کنیم که به تعهدات بین‌المللی خودشان پایبند باشند و اجازه بدهند که مسیرهای بین‌المللی و حقوقی درباره فعالیت‌های بعضاً پنهان و آشکار عربستان سعودی با دقت پیگیری شود. به نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی نیز این موضوع را گفته‌ایم که آنها تلاش کنند تا عربستان را نسبت به تعهدات خود پاسخگو کنند.

وی درباره واکنش ایران به موضوع قره‌باغ گفت: ایران با توجه به رابطه بسیار خوبی که با ارمنستان و آذربایجان دارد، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و تلاش داریم که هم به باکو و هم به ایروان دسترسی مداوم داشته باشیم. همچنین با دیگر کشورهای منطقه تلاش کردیم که در این موضوع بررسی لازم را انجام دهیم و تلاش داریم هرچه زودتر به این جنگ پایان دهیم. همه هدف ما این است که در چارچوب حفظ تمامیت آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغال شده بتوانیم به این موضوع پایان دهیم.

وی افزود: یک اصل اساسی وجود دارد و آن تعهد به  غیرنظامیان و مراکز غیر نظامی است و ما بلافاصله این را اعلام کردیم که هر کسی اقداماتی خلاف این را انجام دهد، غیرمتعهد است و تاکید می‌کنیم که باید در این درگیری اماکن غیرنظامی محفوظ بماند و همه باید کمک کنند که آتش این درگیری خاموش شود و کسی کاری نکند که درگیری بالا بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عراق اظهار داشت: هم در سفر دو هفته قبل وزیر امور خارجه عراق به ایران و هم در دیگر دیدارها در مورد مسائل دوجانبه گفت‌وگو می‌کنیم؛ بعد از ملاقات اخیر در ایران بیانیه‌ای را صادر کردیم و همچنین وزیر امور خارجه نیز توئیتی منتشر کردند، حفظ آرامش و ثبات و جایگاه مرجعیت در عراق از ارکان عراق است و اجازه نمی‌دهیم هیچ کدام از نیروهای خارجی مداخله‌ای در عراق داشته باشند. همه اتفاق‌ها باید در راستای ارکان حاکمیتی عراق باشد تا بتوانند آن گونه که می‌خواهند اهداف خودشان را جلو ببرند.

وی ادامه داد: برخی کشورها حتی به صورت آشکار به دنبال خدشه‌دار کردن رابطه ایران و عراق هستند، درحالیکه رابطه ایران و عراق بسیار تاریخمند و مردمی است و این رابطه مستحکم‌تر از قبل ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای امارات درباره سه جزیره جنوبی ایران گفت: هر کشوری هر چقدر هم در همسایگی ما خطا کند، ما بنا بر حسن همسایگی سعی می‌کنیم که به مسیر درست بازگردد؛ امارات نیز مدتی است که در مسیر خطا گام برمی‌دارد. جمهوری اسلامی هرگز اجازه نمی‌دهد که کسی نسبت به مسائل و حاکمیتش دخالت کند، جزایر سه‌گانه در خلیج همیشگی فارس مربوط به ایران است و این ادعاها هیچ تأثیری در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این سه جزیره وارد نمی‌کند.

وی درباره قرارداد سه جانبه امارات و آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: رژیم صهیونیستی در پایان عمر خود به سر می‌برد و تلاش می‌کند در این غرق شدن خود، هر کسی را با خود به پایین بکشد؛ امیدوار هستم که امارات متحده و دولت فعلی این کشور با این رژیم به زیر آب کشیده نشود و سعی کند هرچه سریع‌تر خودش را از این غریق نجات دهد.

وی درباره بسته بودن پروازهای خارجی با دیگر کشورها از جمله ترکیه، یادآور شد: کرونا یک واقعیت است و پرتکل‌های سختی را کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران قائل شده‌اند؛ گفتوگوهایی در این زمینه بین دولت ترکیه و خطوط هوایی این کشور با شرکت‌های داخلی انجام شده است. سفرها اگر به دانشجویان و ایرانیان مقیم ترکیه و افرادی که ویزای بلندمدت دارند، مربوط باشد، می‌توانند بازگردند اما در مورد سفرهای توریستی این موضوع باز نشده است و ما هم تمایل نداریم که باز شود؛ چرا که ما و ترکیه درگیر کرونا هستیم؛ لذا نمی‌توانیم سفرهای عادی و توریستی را باز کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی کره به ایران با بیان اینکه رایزنی‌های ما با کره در جریان است اما صادقانه بگویم با سرعتی که ما تمایل داریم جلو نمی‌رود، اضافه کرد: ما درباره خرید دارو و برخی اقلام توافقات جدی اولیه را با طرف کره‌ای داشته‌ایم اما همچنان با کندی پیش می‌رود. به ویژه دو هفته اخیر درباره تامین منابع مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران برای تامین مالی پیش خرید واکسن کرونا در کنسرسیوم سازمان بهداشت جهانی و خرید واکسن آنفولانزا با تعلل‌های از سوی کره مواجه هستیم و امیدواریم که به اقدامات خود سرعت بدهد.

وی درباره گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در افغانستان و رفتار طالبان که بر خلاف این گزاره بوده است، با بیان اینکه این سوال دو بعد دارد و یک بعد آن مربوط به آمریکا است، خاطرنشان کرد: این افتضاح تاریخی برای آمریکا باقی خواهد ماند که برای مبارزه با طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد، این کشور را به اشغال خود درآورد، مردم بسیاری را بی‌خانمان کرد و کشت؛ زنان و خردسالان را آواره کرد به مناطق غیرنظامی حمله کرد و همه این‌ها را به بهانه مبارزه با طالبان انجام داد. همین ایالات متحده بیش از ۱۸ سال بعد باز می‌گردد با گروهی که به مردم افغانستان حمله کرده است، مذاکره می‌کند که هم آن روز اشتباه کرده هم امروز اشتباه می‌کند؛

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: مسیر آمریکا مسیر زورگویی است در حالی که مسیر زورگویی سال‌هاست در این منطقه بسته شده است؛ آنها نمی‌توانند از طرف مردم افغانستان تعهدی را به کسی بدهند بلکه باید هر گفت‌وگویی که انجام می‌شود، از سوی نمایندگان مردم این کشور انجام شود، آن‌هم در  چهارچوپ قواعد جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور و همچنین دستاوردهای مردم افغانستان در رعایت حقوق اقلیت‌ها  زن‌ها و اقوام؛ امیدواریم با درایت همه طرف‌ها از دولت و طالبان  این گفت‌وگو به صورت اصیل برگزار شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در مورد اظهارات سفیر روسیه در ایران در مورد عدم وجود مانع برای خرید موشک‌های اس ۴۰۰ اظهار داشت: ایران در ۴۰ سالی که آمریکا و برخی از کشورها محدودیت‌های تسلیحاتی را اعمال کرده بودند، به برکت جوانان و دشمنان خود بسیاری از نیازهای دفاعی خود را تامین کرده و در زمره صادرکنندگان قرار دارد. درباره آمادگی تعاملات ایران و روسیه و سایر کشورها، ایران براساس نیازهای خود عمل می‌کند. روزی که محدودیت‌های تسلیحاتی برطرف شود، براساس حق و نیاز خود عمل خواهیم کرد.

وی در مورد مسائل مطرح شده درخصوص برجام در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا تصریح کرد: اهمیتی ندارد در داخل کمپین‌های انتخاباتی برای مصارف انتخاباتی چه فرمایشاتی شده است. آنچه برای ما ملاک است، متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. در کشوری که حضور خود در برجام را پایان داده و رئیس‌جمهور آمریکا با وقاحت کامل برگه خروج از برجام را نشان داده و کارزار حداکثری برای فشار جهانی علیه ایران به وجود می‌آورد، تفاوتی ندارد چه حزبی بر قدرت سوار شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: آمریکا از برجام خارج شده و باید متوجه مسئولیت خود باشد. اگر به فرض آنکه این دولت یا هر دولتی به مسیر درست برگردد، مسیر روشن است. آنها باید اشتباه خود را پذیرفته، این جنگ اقتصادی را متوقف، به تعهدات خود برگشته و خسارت‌ها را جبران کنند. البته باید منتظر ماند و دید.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مورد اظهارات برادر قاضی منصوری در مورد نمایندگی ایران در رومانی خاطرنشان کرد: سفارت‌های ایران در خارج، نماینده حاکمیت هستند و نه صرفا دولت. در موضوعات داخلی آنها تسهیل کننده مواردی هستند که دولت و ارکان حاکمیتی از آنها درخواست می‌کنند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در موضوع قاضی منصوری، مراجع مربوطه احکامی داشتند و پلیس اینترپل به درخواست ایران هشدار قرمز را در مورد ایشان داده بود. تمامی اقدامات سفارت با هماهنگی مراجع ذیربط بوده است. نقش سفارت ایران حاکمیتی است که با هماهنگی مراجع ذیربط انجام شده است.

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی باور ندارد و آن را وظیفه خود نمی‌داند، پرسید که دلیل این موضوع چیست که خطیب زاده در پاسخ گفت: دیپلماسی اقتصادی مجموعه‌ای از اقدامات، نهادها و ارگان‌هایی است که باید در آن کار کرد. در حوزه اقتصادی، وزارتخانه‌های اقتصادی با مسئولیت مشخص توسعه صادرات، تنظیم بازار، تعاملات پولی، مالی و بانکی و... وجود دارند که هیچ کدام از آن‌ها اختیارات وزارت امور خارجه نیست.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه تسهیل‌کننده اقداماتی است که ارگان‌های مسئول باید آنها را انجام دهند، ابراز داشت: معاونت دیپلماسی اقتصادی با این درک احیا شد تا این کارها را بکنیم. اینکه وزیر خارجه گفته ما فوق دکترای دور زدن تحریم‌ها را داریم، یک حرف نیست. تحریم‌های اقتصادی فقط یک حرف نیست بلکه یک کمپین حداکثری برای فشار دادن گلوی ملت ایران است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه آمریکا در مورد یک کشور یک حرفی می‌زند و ناگهان ارزش پول آن کشورها ظرف یک ساعت به نصف می‌رسد، عنوان کرد: مردم تحت فشار بوده و ارزش ملی پول ایران به خاطر فشارها و تحریم‌ها کاهش یافته است اما در مقابل آن، تاب‌آوری و قدرت اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. آمریکا بی‌وقفه و شبانه‌روز عمل می‌کند ما اهل لو دادن مسائل نیستیم. امروز شاهد بهبود جایگاه ریال و پول ایران هستیم که این هم اتفاقی نیست.

وی درباره آخرین وضعیت سندهای راهبردی اقتصادی ایران با روسیه و چین یادآور شد: این سندها امروز آغاز نشده است. هرچند برخی از مخالفان و معاندان درباره این نقشه راه اظهاراتی را مطرح کرده‌اند اما از سفر رئیس‌جمهور چین به تهران در دستور کار قرار گرفته و بارها میان تهران و پکن رد و بدل شده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما این کارها را نمی‌کنیم که به کشوری وابسته شده یا تاب‌آوری اقتصادی خود را کاهش دهیم. ایران یک کشور متنوع و دارای پتانسیل‌های بالاست.

وی با تاکید بر اینکه از معدود کشورهای دنیا هستیم که مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی را در داخل کشور داریم، بیان کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ما از این پتانسیل‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به ملت ایران می‌دهم. اتفاقات بزرگی در ایران رخ می‌دهد. خیلی‌ها دوست دارند که این را نشنیده و نبینند. ما شرمنده مردم ایران هستیم اما قول می‌دهیم با تمام قوا در اقتصاد مقاومتی و درون‌زا متمرکز شویم و اسناد راهبردی با سایر کشورها برای افزایش ظرفیت‌بخشی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت‌های سایر نهادها در وظایف وزارت امور خارجه گفت: زیبایی ایران در همین گفت‌وگوها و پویایی‌های سیاسی است. جامعه متصلب و تک صدایی در داخل نداریم که این از افتخار ماست. تمام گروه‌ها حق اظهارنظر دارند اما مواضع جمهوری اسلامی از سوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. آنچه از سوی من یا وزیر امور خارجه بیان می‌شود، مواضع ایران است. مواضع ما در موضوع قره‌باغ روشن است که شفاف‌ترین موضع یک کشور در این باره است.

خطیب‌زاده درباره صحبت‌های ظریف درباره کارشکنی ‌عده‌ای در داخل کشور در امور دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کرد. هر وقت مسائل سیاست خارجی وابسته به مسائل داخلی شده، منافع ملی هیچ وقت تامین نشده است. سیاست داخلی را به سیاسیون و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کارکشته جمهوری اسلامی واگذار کنید که منافع ایران را دنبال می‌کنند. همواره سعی کردیم نماینده شایسته‌ای برای ایران سربلند و نه یک جریان باشیم.

وی همچنین درباره ادعای ارسال تسلیحات از ایران به ارمنستان بیان کرد: گزارش‌هایی که بعضا در ترکیه در حال پخش بوده را دیدیم و قویا رد کردیم. ایران مسیر گذر ارمنستان است و متعهدیم مسیر گذر اقلام غیرنظامی برای دولت ارمنستان حفظ شود و این هیچ تضادی با سیاست اصولی ایران برای اینکه اجازه ندهد هیچ سوءاستفاده‌ای از این مرزها شود، ندارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ سوء استفاده‌ای از این مرزها شود و همه باید کمک کنیم این آتش زودتر خاموش شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به توافقات اخیر با بحرین و امارات مبنی بر اینکه جبهه یکپارچه‌ای علیه ایران تشکیل خواهیم داد، اظهار داشت:‌ آنها نگران مرزهای خودشان باشند. رژیم اشغالگر قدس در بحران هویتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دامنه دار در حال غرق شدن است و این اظهارات ارزش پاسخ دادن ندارد. هر کسی که به این خانه سست خودش را در منطقه ما بیاویزد خودش را بدنام کرده است.

وی تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس جوابش را در سرزمین‌های اشغالی گرفته و باز هم خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح پیشنهادی روسیه برای خلیج فارس بیان کرد:‌ امنیت خلیج فارس همواره تامین شده نه تنها امنیت ایران را تامین بلکه امنیت دیگر کشورها را در این منطقه تامین کرده‌ایم. طرح روسیه طرح جدیدی نیست و جدیدا دوباره سازمان جدیدی پیدا کرده است و یکی از نزدیک‌ترین طرح‌ها به طرح جمهوری اسلامی است. با هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین کننده اصول اولیه باشد همراهی خواهیم کرد ولی طرح ایران به عنوان طرح امید، جامع‌ترین طرح است و این مسیر را ادامه می‌دهیم و خوشامد می‌گوییم به کسی که بخواهد با ما همراهی کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا درباره بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محل دوم مورد نظر خود و رابطه ایران و آژانس، گفت: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای بوده است و هر زمان آژانس از فشارهای طرف‌های ثالث دور بوده این همکاری‌ها به خوبی انجام شده است.

وی درباره مشکلات دانشجویان ایرانی در آلمان گفت: سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و می‌کنند. حوزه شینگن مقررات خاصی را دارد که ویزاهای توریستی و موقت همچنان امکان ورود ندارند و باید ویزاهای اقامتی باشد. در حال رایزنی هستیم. موضوع مهمی برای ایران است که شهروندان ایرانی بتوانند حضور یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز