خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

بنگاه‌داری بانک‌ها موجب گرفتاری‌شان شده/ بیشتر شعب بانک ملی زیان‌ده هستند

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۸۱۵

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۰۰۰ شعبه از شعب بانک‌های سراسر کشور زیان‌ده هستند که بیشتر آنها متعلق به بانک ملی هستند.

سیدغنی نظری خانقاه در گفت‌وگو  با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز مشاهده می‌کنیم زیرمجموعه‌های برخی از بانک‌های دولتی و حتی حاکمیتی و شرکت‌های وابسته به آنها زیان‌ده هستند آیا قرار است از سوی قوه مقننه مورد تحقیق و تفحص و بازخواست قرار بگیرند، گفت: حدود یک ماه پیش جلسه‌ای با رؤسای شعب بانک‌های مختلف کشور داشتیم که مشخص شد نزدیک به ۲ هزار شعبه از شعب بانک‌های سراسر کشور زیان‌ده هستند و متاسفانه تبدیل به نان‌دانی شده‌اند و ما باید آنها را سر و سامان دهیم.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم‌گیران در این شعب به جای در نظر گرفتن منافع عمومی منافع خودشان را در نظر می‌گیرند؛ می‌گویند حق و حقوق من که سری جای خودش است به جهنم که شعبه زیان‌ده شده است!

وی با تاکید بر این‌که بانک‌ها نباید بنگاهدار باشند، گفت: امروز بانک‌ها علیرغم نداشتن تخصص و ابزار لازم، بنگاه‌داری می‌کنند که همین امر باعث گرفتار‌ی‌شان شده است.

نماینده خلخال و کوثر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که کدام یک از بانک‌ها زیان‌ده هستند، بخش خصوصی یا دولتی، گفت: در این ۲ هزار شعبه از همه بانک‌ها وجود دارد اما بیشتر شعب بانک ملی زیان‌ده است.

وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها زیان‌ده نیستند شعبه‌های زیرنظرشان هم زیانده نیستند، اما برخی از بانک‌ها مخصوصاً در بخش دولتی زیان‌ده‌اند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی وقتی یک مغازه را راه می‌اندازد، به محض اینکه مشاهده می‌کند مشتری ندارد و وضعیت خراب است، آن را می‌بندد و می‌گوید پول اجاره را ندارم، اما بخش دولتی می‌گوید به جهنم، هزینه‌های جاری را که می‌دهند! بالاخره حداقل برای من که ضرر ندارد. این‌ها حاضرند به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش بکشند.

وی گفت: بانک‌ها باید از بنگاه‌داری دست بردارند؛ مخصوصاً بنگاه‌داری که به ضررشان است. امروز می‌دانیم دو سوم بودجه جاری کشور متعلق به شرکت‌های دولتی است آن هم شرکت‌هایی که ضررده هستند و ادامه فعالیت‌شان به درد نمی‌خورد و باعث به خطر افتادن وضعیت معیشتی کارگران و کارمندانی که در زیرمجموعه‌شان هستند، می‌شود.

نظری خانقاه افزود: برخی از این شعب که فعالیت دارند و ضعیف هستند، کار تبلیغاتی به ویژه در اموری همچون مباحث مذهبی انجام می‌دهند که ضرر و زیان‌شان مطرح نیست، اما بنگاه‌های اقتصادی تکلیف‌شان مشخص است ما باید سود و ضررشان را محاسبه کنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مجلس بانک‌هایی که گفته می‌شود زیان‌ده هستند را مورد بازخواست قرار می‌دهد تا عملکردشان شفاف شود، گفت: متاسفانه تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است و ما باید این مسئله را در دستور کارمان قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز