خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای فرامنطقه‌ای نمی‌توانند مناقشه قره باغ را حل کنند/ ایران به دنبال امنیت و صلح در منطقه است/ اصابت گلوله به خاک ایران قابل تحمل نیست

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۶۸۴

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: ایران کشوری است که تمایل ندارد همسایگانش درگیر باشند، زیرا امنیت و منافع‌مان را در امنیت و منافع همسایگان تعریف کرده‌ایم.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مناقشه به وجود آمده میان ارمنستان و آذربایجان و راه برون رفت از این مناقشه گفت: مسئله قره‌باغ که یک موضوع سرزمینی و جغرافیایی است بیست و هفت سال است که محل مناقشه ارمنستان و آذربایجان است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر این که ارمنستان و آذربایجان از همسایگان خوب ایران به شمار می‌روند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی همیشه سعی کرده است ارتباط دوستانه و صمیمانه با این دو کشور داشته باشد و به هیچ وجه دوست ندارد دو کشور همسایه با یکدیگر درگیر و ناامنی در منطقه به وجود بیاید. 

وی ادامه داد: در بین تمامی کشورهای مداخله‌گر و بازیگر منطقه، تنها کشوری که به صراحت می‌توان گفت دوست دارد، ارمنستان و آذربایجان به یک راه‌حلی برای پایان مناقشات دست پیدا کنند، جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها، آمریکا و برخی از کشورهای منفعت‌طلب منطقه به خاطر منافع خودشان در این مناقشه حضور پیدا کردند؛ نگاه‌شان منفعت‌طلبانه و اقتصادی است اما جمهوری اسلامی منافعش را در امنیت، آرامش و صلح و دوستی با این کشورها می‌بیند و به هیچ وجه تمایلی ندارد تنشی بین کشورها ایجاد شود.

وی با اشاره به این که ایران با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان پیوستگی مرزی دارد، بیان کرد:  از محل درگیری دو کشور  بعضا بعضی از گلوله‌ها به سرزمین ما اصابت کرده که باید به این دو کشور گوشزد کرد که به شدت مراقب باشند تا هیچ‌گونه گلوله‌ای به خاک جمهوری اسلامی ایران نرسد چرا که این امر قابل تحمل نیست.

حیدری تاکید کرد: ما گفت‌وگو را به هر دو کشور پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که  دو طرف می‌توانند با بردباری این مناقشه چند ساله را حل و فصل کنند. قطعا هیچ کشوری نمی‌تواند به  به اندازه خود این دو کشور  یک مناقشه بیست و هفت ساله که هر از چندگاهی باعث ایجاد تنش مرزی می‌شود به پایان برسانند. 

وی یادآور شد: اگر مناقشه‌ای که این روزها بین دو همسایه خودمان شاهد هستیم خاتمه پیدا نکند قطعا مشکل ساز خواهد شد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران کشوری است که تمایل ندارد همسایگانش درگیر باشند، زیرا امنیت و منافع‌مان را در امنیت و منافع همسایگان تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند ارتباط با همسایگان باید در اولویت باشد، عنوان کرد: هر دو کشور برای ما محترم هستند بنابراین خواهان آن هستیم که با یکدیگر مذاکره و مشکلات‌شان را حل و فصل کنند. 

حیدری عنوان کرد: البته دست‌های پنهانی همواره در کار است تا به گونه‌ای وانمود کنند که جمهوری اسلامی تمایل به یکی از این کشورها دارد در حالی که مواضع رسمی ما بی‌طرفی، صلح و آشتی است.

وی ادامه داد: تلاش ما هم برای راه حل این مناقشه این است که  این دو کشور با هم بنشینند مشکلات‌شان را حل کنند و اعتقادمان بر این است کشور ثالثی که فرا منطقه‌ای است نمی‌تواند مشکلات این ها را حل کند زیرا از این مناقشه‌ها نفع می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز