خبرگزاری کار ایران

فرجی‌‌راد در گفت‌وگو ایلنا:

دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات نمی‌توانند به برجام «نه» بگویند/ قرار نیست با حضور بایدن مشکلات دوجانبه ایران و آمریکا حل شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۱۷۰

تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل شرایط ایران، آمریکا و لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی کرد و تاکید کرد که حضور بایدن در کاخ سفید فضای رفع تحریم‌هاب ایران برای دستیابی به یک مذاکره در قالب ۵+۱ را باز می‌کند اما قرار نیست با حضور وی مشکلات دوجانبه ایران و آمریکا حل شود.

آمریکا با ادعای اجرای یک طرفه مکانیسم ماشه تلاش دارد که از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران که زمان پایان آن در اواخر مهرماه است، جلوگیری کند این در حالی است که کشورهای دیگر عضو شورای امنیت با این اقدام آمریکا مخالف هستند و از سویی تا انتخابات آمریکا فرصت کمی باقی مانده است.

«رضا فرجی‌راد» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی و ادعای اجرای مکانیزم ماشه برای جلوگیری از به وقوع پیوستن لغو این تحریم‌ها، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با هدفی خاص وارد تحریم‌ها و اجرای مکانیزم ماشه شدند؛ اگر می‌توانستند آن را در شورای امنیت به تصویب برسانند، دستاورد نسبتاً بزرگی را برایشان به همراه داشت اما موفق نشدند و از نظر سیاسی شکست خوردند. اما آنها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، یکی از اهداف آنها طرح موضوعات تبلیغاتی در مناظره‌های انتخاباتی است و موضوع ایران و مکانیسم ماشه نیز در مباحث انتخاباتی آمریکا مطرح خواهد شد. ترامپ با این هدف از برجام خارج شد که غنی‌سازی ایران را صفر کند، سیستم موشکی ایران را فلج و برجام دیگری با نام دیگر درست کند، اما هیچ کدام از قول‌هایش انجام نشده است و یک ماه دیگر هم انتخابات آمریکا برگزار می‌شود.

وی افزود: بنابراین ترامپ می‌بایست چیزی را جایگزین آن می‌کرد که بتواند در تبلیغات مناظرات انتخاباتی یا در  پاسخ دادن به رای‌دهندگان خود، مطرح کند، بنابراین اکنون می‌گوید مکانیزم ماشه را فعال کرده، ایران را از هر نظر تحت فشار قرار داده و تحریم کرده‌ و همچنین تحریم‌های سازمان ملل را نیز علیه ایران برگردانده است. می‌دانید که روحیه ترامپ به گونه‌ای است که از کاه کوه می‌سازد، لذا یکی از اهدافش این بود؛ اما اینکه آیا اجرای مکانیزم ماشه بر تمدید یا لغو تحریم‌های تسلیحاتی اثر می‌گذارد یا نه به این موضوع بستگی دارد که اگر به انتخابات نزدیک نبودیم، بی‌اثر نبود و آمریکا فشارها را بیشتر می‌کرد و چند کشور هم که به صورت مخفیانه با ایران مبادلات انجام می‌دادند را نیز تحت فشار‌های بیشتری قرار می‌داد، اما چون به انتخابات آمریکا نزدیک هستیم، این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اینکه بخواهند  آن را اجرایی کند بنابراین خیلی نمی‌تواند در داخل ایران اثرگذار باشد.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اگر ترامپ برنده شود، پیگیری‌های مربوط به فعال‌سازی مکانیسم ماشه را دنبال می‌کند تا به مذاکره برسد اما اگر بازنده شود طبیعتاً بایدن این قول داده که خیلی سریع به برجام بازگردد، خاطرنشان کرد:  نکته مهم دیگری نیز وجود دارد و آن این است که بخشی از اقداماتی که انجام می‌دهند برای این است که تا پیش از انتخابات، به مذاکره با ایران برسند؛ تا بتوانند از آن به عنوان یک دستاورد در سیاست خارجی خود استفاده کنند. بعید می‌دانم بتوانند به هیچ دستاوردی برسند و در حال حاضر جایی برای مذاکره وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا چین و روسیه که اکنون از حامیان و هم‌پیمانان ایران محسوب می‌شوند با توجه به تهدیداتی که آمریکا در قبال مبادلات تجاری کشورهای دیگر با ایران مطرح کرده است حاضر به فروش تسلیحات به ایران می‌شوند، ابراز داشت: اگر ترامپ برنده انتخابات شود، این روند را با ایران ادامه خواهند داد و با کشورهای مشارکت‌‌کننده با ایران نیز برخورد تحریمی و تند خواهد داشت که یکی از موارد آن فروش سلاح است؛ البته می‌دانید روسیه و چین قبلا نیز به ایران سلاح می‌فروختند البته جزئیات آن آشکار نیست، لذا می‌توانند کارشان را ادامه دهند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی اضافه کرد: اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد مکانیزم ماشه دیگر اثر ندارد و دموکرات‌ها بارها اعلام کردند که برجام را قبول دارند و به شرط اینکه ایران نیز به برجام بازگردد و آن پنج گامی را که برداشته است به نقطه صفر برساند به برجام باز می‌گردند؛ لذا تا انتخابات چه در رابطه با مسائل اقتصادی و چه در مورد تحریم‌های تسلیحاتی فشار یا مورد خاصی اتفاق نمی‌افتد یا در حد خیلی جزئی اتفاق خواهد افتاد. اما بعد از انتخابات مهم است که چه رئیس‌جمهوری در کاخ سفید حضور پیدا می‌کند و این خیلی می‌تواند متفاوت باشد. اگر  بایدن بیاید تفاوتش این است که فشارها کم می‌شود تا مذاکرات شروع را شروع کنند، اما اگر ترامپ بیاید فشارها ادامه می‌یابد و بقیه کشورها نیز ملاحظه کار می‌کنند تا به مذاکراتی دست یابند که آن هم کار سختی است.

فرجی‌راد درباره تفاوت بایدن و ترامپ در قبال ایران اظهار داشت: حتماً بایدن با ترامپ تفاوت دارد؛ نخست اینکه دموکرات‌ها برجام را تایید کرده‌اند و نمی‌توانند به آن نه بگویند، بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود که برجام در زمان او امضا شد و از طرفداران پر و پا قرص و حامی برجام و جزو تیم پشتیبانی برجام بوده است. همچنین تیم بایدن اعلام کرده که به برجام بازمی‌گردد و حتی مطرح کرده‌‌اند که ظرف ۲۴ ساعت به برجام باز خواهند گشت؛  البته این به معنای این نیست که تحریم‌ها لغو می‌شود، بلکه به این معناست که آمریکا وارد مذاکره ۵+۱ می‌شود و با توجه به اینکه مشکل ایران و آمریکا به صورت دوجانبه حل نمی‌شود در قالب ۵+۱ به آن پرداخته ‌خواهد شد. البته ایران نیز مشکلی ندارد که در این قالب با آمریکا مذاکره کند، طبیعتاً اگر آنها قول بدهند که تحریم‌ها را بردارند و ایران نیز این پنج گامی که برداشته است به عقب بازگرداند به نتیجه می‌رسند.

وی با بیان اینکه بین قبل و بعد از انتخابات بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد، تصریح کرد:  قبل از انتخابات زمانی باقی نمانده در حالیکه تیم ترامپ هم دو دسته اصلی دارد یکی خیلی منافع آمریکا را استراتژیک نمی‌بیند و بیشتر منافع خودش را مدنظر دارد به طوریکه اگر می‌دید که برای انتخابش مذاکره با ایران موثر است، کنار می‌آمد اما تیمی که در کنار او قرار دارد همه ضد ایران هستند، البته نمی‌خواهم بگویم که ترامپ ضد ایران نیست اما منفعت شخصی‌اش بر این موضوع می‌چربد در حالیکه تیم ترامپ از جمله پمپئو، آبرامز و... همه ضد ایران بوده و معتقد به فشار حداکثری هستند و معتقدند ایران باید همه چیز را به کنار بگذارند که هیچ وقت هم با این شرایط نمی‌شود به توافق رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز