خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۰۹۰

نمایندگان در نشست علنی امروز ( سه‌شنبه 8 مهر ۹۹) بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رأی اعتماد را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش ایلنا، هفته گذشته پس از معرفی رزم حسینی به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت صمت، روز ۸ مهر ماه به بررسی صلاحیت وی اختصاص داده شد.

پیش‌تر گزینه رئیس‌جمهور یعنی مدرس خیابانی موفق به کسب راس اعتماد از مجلس نشده بود.

رزم حسینی وزیر صمت شد

علیرضا رزم حسینی که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود، توانست اعتماد نمایندگان را جلب و بر کرسی این وزارت‌خانه بنشیند.

۱۷۵ نماینده در این جلسه با آرای خود موافقتشان را با وزارت رزم حسینی اعلام کردند.

اولویت اولم تامین کالاهای اساسی و سفره مردم است/انحصارها را می‌شکنیم/ مدیریت اتوبوسی نداریم

پس از سخنرانی مخالفان و موافقان علیرضا رزم حسینی که به عنوان وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در ابتدای سخنان خود در صحن علنی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: خدا را شاکر هستم که تقدیر چنین کرد تا در هفته دفاع مقدس برای خادمی ملت و سربازی معرفی شدم.

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به شرایط کشور عنوان کرد: شرایط کشور با تحریم و کرونا بسیار سخت است اما به لطف و امید خدا و به یاری امام هشتم امیدوارم مفتخر به خادمی مردم شوم. 

وی درخصوص برنامه‌هایش عنوان کرد: دو برنامه تقدیم حضور نمایندگان شد که یکی از آن‌ها بر ارکان برنامه ششم و اسناد بالا دستی و سند راهبردی و وزارت صمت تدوین شده است. 

رزم حسینی گفت: اولویت اول تامین کالاهای اساسی و سفره مردم است، امروز سفره مردم خالی و خالی‌تر شده  آن هم  مردمی که پای نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند.

رزم‌حسینی در ادامه تشریح برنامه‌های خود گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ما تنظیم بازار با همکاری تشکل‌ها و اصناف و بازاریان است که در زمان جنگ خدمات زیادی را به ما کرده‌اند. همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها و کسانی که باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌شوند در دستور کار است. باید از هرگونه التهاب در قیمت‌ها و دامن زدن به آن پرهیز شود.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، ما ظرفیت‌های خالی زیادی داریم. الان واحدهایی هستند که با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، باید این واحدها را شناسایی کرده و ظرفیت آنها را ارتقاء دهیم. در خراسان مشاوره صنعت را راه‌اندازی کردیم که آن را در وزارت صمت نیز دنبال می‌کنیم. همچنین مواد اولیه واحدهای صنعتی باید تامین شوند که بیشترین نمایندگان مجلس نیز از این موضوع گلایه داشتند.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: یکی از برنامه‌های ما پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در واقع رسالت ما تقویت همین جوانان کارآمد و مجاهدین اقتصادی هستند، درواقع آنها «عابدین» هستند.

رزم‌حسینی با اشاره به برنامه‌های خود در بخش فولاد گفت: کامل کردن زنجیره تولید، تامین اولیه سنگ آهن و استخراج در عمق از برنامه‌های ما است. الان در مورد گرانی فولاد نگرانی‌هایی وجود دارد که به حق است و موجب آسیب است و در این مورد طرحی داریم که در کمیسیون صنایع نیز آن را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: در خصوص خودرو، مردم گرفتار شده‌اند. واقعیت این است که ما بر این موضوع انحصار داریم. رقابت‌پذیری وجود ندارد و هزینه‌های تولید بالا است. عدم ساخت برخی از قطعات در داخل و واردات آن موجب بخشی از این گرانی‌ها شده است که برای این مورد نیز طرحی داریم.

رزم‌حسینی در مورد معادن نیز اظهار داشت: اکتشافات معدنی ما در کل کشور 10 درصد است و باید در این مورد غربالگری صورت بگیرد. یکی از برنامه‌های ما تکمیل اکتشافات در استان‌های امیدبخش است. فعال کردن معادن رها شده و حبس شده که به نوعی موجب مجوزفروشی و رانت‌خواری است در دستور کار قرار می‌گیرد. در مورد تامین مواد اولیه پودر آلومینیوم را در استان آذربایجان شرقی دنبال می‌کنیم.

وی افزود: حذف فرآیندهای طولانی مجوز و تهاتر کالا را نیز که در دستور کار است دنبال می‌کنیم. باید از واردات کالاهای غیرضرور به کشور جلوگیری شود. توجه به افزایش صادرات به همسایگان و اقتصاد مرزی باید فعال شود که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند. هم‌اکنون استان خراسان صادرات 2 میلیارد دلاری به همسایگان دارد که می‌توانیم در استان‌های دیگر نیز پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌ها و خط‌مش‌ها را اجرا کنیم، اظهار داشت: وزارت صمت وزارتخانه‌ای تخصصی است نه یک بنگاه سیاسی. از همین رو اجازه سیاست‌های باندبازی را نمی‌دهیم. تمرکز ما بر مدیریت جهادی است نه مدیریت جناحی و باندبازی.

وی ادامه داد: باید انحصار را در همه زمینه‌ها اعم از صادرات، واردات و تولید بشکنیم. یکی از ریشه‌های اصلی فساد همین امضاهای طلایی است که برای مبارزه با آن باید آبروی خود را بگذاریم. از هم‌اکنون تخریب‌ها شروع شده است در حالی که مبارزه با فساد هزینه دارد و برای مبارزه با رانت‌خواری و فساد نیازمند حمایت نمایندگان هستیم. ما مدیریت اتوبوسی نداریم و باید از مدیران پاک‌دست استفاده کنیم.

 

اگر مجلس به رزم حسینی رأی اعتماد دهد، از باب رعایت مصلحت است

 مهرداد ویس کرمی  در مخالفت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر کسی است که بار را به دوش می کشد، باری که در حال حاضر باید به دوش بکشید، سنگین است و دلبستگی به برجام و وعده های پوچ نیز به آن اضافه شده است.

نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عزم جدی برای اینکه صنعت لرستان را از خاک بردارید، وجود ندارد، مردم لرستان می گویند صنعت ما را به دهه ۵۰ بازگردانید. این وضعیت را همفکران شما در دوران اصلاحات و سازندگی به وجود آوردند؛ چرا باید استانی که ۴ درصد سنگ های تزئینی دنیا در آن وجود دارد، برنامه ای نداشته باشد؟

وی با اشاره به اینکه قلعه گنج به بنیاد مستضعفان تعلق دارد، افزود: تحصیلات شما در حد لیسانس است و برازنده کشوری را این حجم از افراد تحصیل کرده نیست که ناخدایی را به کسی بسپارد که به علم روز و پژوهش تسلط ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه آیا دلبستگی شما به بخش خصوصی و فعالیت شما در واردات خودروهای سنگین به شما اجازه داوری در میان منافع مردم مظلوم ایران و غول های واردکننده را می دهد؟ تصریح کرد: گویا قصد دارید با مدیران فعلی کار کنید، با این وضعیت باید فاتحه صنعت لرستان را بخوانیم.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه برنامه شما را در حد برنامه کسی که در حیطه صنعت استخوان خرد کرده باشد، نمی دانم و در اشراف شما نسبت به جزئیات آن تردید دارم، بیان کرد: عدم تجربه کاری شما در حیطه کار دولتی ما را نسبت به کشیده شدن امکانات کشور به نقاطی خاص نگران می کند.

وی با بیان اینکه گمان می کنم این مجلس به شما رأی اعتماد می دهد، اما بدانید ایران به چند استان خلاصه نمی شود، گفت: مردم لرستان حق زیادی به گردن شما دارند و خواستار تحول اساسی در مدیریت استان هستند، درغیر این صورت به آنها ظلم کرده اید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفته می شود وزیر پیشنهادی در دور زدن تحریم ها نقش داشته، اما ماهیت دور زدن تحریم ها به گونه ای است که این کار قابل اثبات یا انکار نیست، عنوان کرد: توضیح دهید آیا صحت دارد دختر شما شهروند کانادا و در برخی از شرکت های اقماری به عنوان هیات مدیره دارای سمت است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اگر مجلس به شما رأی اعتماد دهد، از باب رعایت مصلحت است، ادامه داد: مجلس یازدهم دغدغه حل مشکل صنعت، معیشت، بازار و خصوصاً بازار خودرو را دارد. غیبت رئیس جمهور را نیز حمل بر شرمندگی از مردم و نمایندگان می کنم و خرده ای به وی نمی گیریم، هر چند خلاف قانون اساسی عمل کرده است و درخصوص شما به دیده عدل و انصاف عمل می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم بر سر یک خودروی معمولی ایرانی که به دلیل بی تدبیری دولت به یک رویا تبدیل شده، با هیچکس از جمله خودروسازان معامله نمی کند، عنوان کرد: کسانی که مجلس را به کوتاه آمدن در برابر شرکت های خودروساز متهم می کنند، این مجلس را نشناخته اند و دشمنان انقلاب آرزوی ناکامی آن را به گور می برند.

ویس کرمی گفت: خون مقدس حاج قاسم که به وسعت جهان هستی رنگین است را در این امور جزئی هزینه نکنید و برای اثبات یا رد خودتان به چنین خونی متوسل نشوید که خون شهید لغزنده است و زمین می خورید.

نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آیا صحت دارد مجوز اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری دارید؟

رزم‌حسینی شرکت هپکو را به این وضعیت کشاند

محمدحسین فرهنگی  در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: نخست از نمایندگان موافق می‌خواهم که از بردن نام مقدس سردار بزرگوار ما شهید سلیمانی در این جایگاه استفاده نکنند، هیچ ایرادی به سوابق رزم‌حسینی در مدت حضورشان در لشکر و جبهه وارد نیست و بنده هم تنها و مهمترین نقطه قوت خدمات ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌بینم اما برای بعد از آن ابهامات و نکات مهمی وجود دارد که از همکاران محترم خواهش می‌کنم که به این نکات توجه کنند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ابهامات در رابطه با سوابق رزم حسینی این است که چرا وی از کشور خارج شد، چرا مدت طولانی در کشورهایی که تروریست‌ها و غارتگران و فراریان کشور در آن پناه گرفته‌اند، حضور داشته و کار واردات به کشور ما را انجام می‌داد.

وی افزود: کاری که رزم‌حسینی در سال‌های گذشته انجام داد، کاری است که شرکت هپکو را به این وضعیت کشاند؛ کاری که وی در آن مدت انجام داد واردات ماشین‌آلات دست دوم به وفور و از طرق مختلف به داخل کشور بود و تنها سابقه‌ای که از ایشان مطرح می‌شود همان واردات است که آسیب جدی به بخش تولید زد. حال رزم حسینی چه سابقه دیگری در صنعت، معدن و بازرگانی داشته است.

فرهنگی گفت: یکی دیگر از مسائل در رابطه با سوابق و عملکرد رزم‌حسینی موضوع نبود مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور است که این مسئله در نشست‌های اخیر وی با نمایندگان مجلس که بنده نیز در آنها حضور داشتم، مشهود بود. یکی از مهارت‌های لازم در این بخش داشتن مهارت ادراکی است که متأسفانه ما در صحبت‌ها و برنامه‌های وی از این مهارت‌ها هیچ مشاهده نکردیم و هر آنچه که دیدم خصوصیات یک مدیر میانی همانند استاندار است از این رو در سمتی مانند استاندار، رزم‌حسینی موفق بوده و همین الان نیز موفق است اما وقتی از وی در رابطه با موضوعاتی مانند خرید تضمینی و ذخایر استراتژیک کشور سوال می‌شود، پاسخ و راهکاری ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: به طور حتم مسائل مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت همین  موضوعاتی مانند ذخایر استراتژیک و خرید تضمینی است که باید وزیر پیشنهادی مربوطه ادراک و اشراف لازم در این زمینه داشته باشد، نه اینکه بتواند اختلافات میان مسئولان در یک استان را حل کند البته این مسائل به عنوان نکات مثبت برای یک مدیر میانی محسوب شده نه برای مدیری که قرار است در سطح وزارت فعالیت کند.

وی ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود که وی فردا همان مصوبه‌ شما را در رابطه با کالاهای اساسی اجرایی کند اما من پشت این تریبون اعلام می‌کنم که با وزارت ایشان این اتفاق نخواهد افتاد و کالای اساسی توزیع نخواهد شد و ذخایر استراتژیک لازم برای این بخش را نمی‌تواند فراهم کند و قطعا این مشکلات را به گردن تحریم ها و مسائل اقتصادی می‌اندازد.

فرهنگی افزود: رزم‌حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشت، کارهای مشکوک زیادی را انجام داده است که باید در این رابطه توضیح بدهد به طور مثال برای یک شرکت صوری که فقط یک سوله ساخته است، تسهیلات ده‌ها میلیاردی و میلیون یورویی گرفته و پس از آن همان شرکت صوری و ناقص را به یک شرکت دولتی با قیمت بالا فروخته است و متأسفانه بعد از مدتی آن شرکت اعلام ورشکستگی کرد حال این فعالیت و اقدامات چه خاصیت و فایده‌ای برای کشور ما داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: یک شرکت به نام همیار ماشین که رزم‌حسینی مسئول و مالک آن است، اقدام به دریافت مجوز از وزارت نفت برای واردات ماشین‌آلات مهندسی می‌کند، پس از مدتی مجوز باطل می‌شود، پس از آن اقدام به جعل مجوز کرده اما این اقدام شناسایی و کشف می‌شود، کارمندی که این تخلف را انجام داده از وزارت نفت اخراج می‌شود، حال سوال پیش می‌آید که این اقدام برای چه موضوعی بوده، برای موضوعی بوده که با انجام آن هپکو و هپکوها را از بین ببریم.

وی تصریح کرد: سوابق رزم‌حسینی در مسائل اقتصادی نیز مثبت و مفید نیست، در رزومه ارائه شده از سوابق و اقدامات وی آمده است که رهبری الگوی قلعه‌گنج را تأیید کرده‌اند اما رهبری در این رابطه نوشته‌اند که نقاط ضعف و قوت الگوی قلعه گنج بررسی شود از طرفی در این رزومه آمده است که  وی موفق به کسب عنوان بهترین شرکت خصوصی ایران در کنفرانس جهانی ماشین‌آلات در کشور چین شده است یعنی مهمترین واردکننده ماشین‌آلاتی که تولید داخل را به روز سیاه کشانده این مسئله را به عنوان رزومه مطرح می‌کند.

فرهنگی ادامه داد: اخیراً من مسئله‌ای را شنیده‌ام البته این موضوع را بررسی و تحقیق نکردم که رئیس دفتر دولت در جلسه‌ای گفته که اگر ما چوب را هم به مجلس فعلی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کنیم آنها مجبورند که رأی بدهند، حال اگر این سخن درست باشد، آیا این منطق درستی از سوی دولت است که چنین موضعی را مطرح کند.

در جریان این نشست حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به اظهارات فرهنگی نامه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور را قرائت کرد و گفت که نقل قول مطرح شده در رابطه با جناب آقای واعظی مبنی بر اینکه اگر چوب هم معرفی شود رأی می‌آورد اساسی ندارد.

برای خودمان نوشابه انقلابی‌گری باز نکنیم

محمود عباس زاده مشگینی نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه مردم چشم به مجلس دارند و این مجلس از خیر نظر مقام معظم رهبری برخورد است  که ایشان از عنوان مجلس انقلابی برای آن استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: بخش قالبی از حرف‌های موافقین و مخالفین را شنیده‌ام و می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم ما به نمایندگی از مردمی که به ما رای داده‌اند موظفیم که اظهار نظر خودمان را منطبق کنیم با کسانی که به ما برای حضور در مجلس رای داده‌اند و باید با مصالح، منافع مردم و با مطالبات کشور همسو باشد و همچنین باید برای رای مثبت و منفی خودمان حجت شرعی داشته باشیم. رای دادن و ندادن به آقای رزم‌حسینی باید حجت شرعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این درست نیست که ما به خودمان در داخل مجلس انقلابی بگوییم، افزود: هیچ کسی خودش را با پیشوند آقا معرفی نمی‌کند؛ اجازه دهیم مردم به عمل و موضع ما نگاه کنند از آثار و عمل و موضع جمعی ما بهره‌مند شوند و مردم به ما عنوان انقلابیدهند و خودمان برای خودمان نوشابه باز نکنیم. انقلابی بودن ویژگی‌هایی دارد، یکی اینکه زمان شناس باشیم و در وقت مقتضی بتوانیم از منافع قبیله‌ای جناحی باندی و فامیلی گذر کنیم؛ انقلابی یعنی عقلانیت، انقلابی‌گری یعنی عبور از خود، انقلابی‌گری یعنی باید با دلیل موافقت و مخالفت کنیم.

عباس زاده مشگینی ادامه داد: در این مورد این بنده خدایی که دولت در واپسین زمان به عنوان وزیر معرفی کرده است در فضای مجازی مطالبی را می‌گویندکه اگر واقعیت داشته باشد به معنای این است که کشور دچار آنارشیسم است. اگر حقیقت دارد گزارش وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، اطلاعات سپاه و کمیسیون اصل ۹۰ کجاست؟ در مورد کدام یک از شما و ما در فضای مجازی از این حرف‌ها زده نمی‌شود در مورد من بیش از یک بار حرف زده شده که باعث شده اتحادیه اروپا ما را تحریم کنتد..

وی تصریح کرد: منطقه من که مشکین‌شهر سه بشاگرد از نظر محرومیت دارد، پنج ماه از عمر مجلس گذشته است و کسی نیست، من یقه چه کسی را بگیرم. از نظر شرعی عذر دارم نمی‌توانم رئیس جمهور را استیضاح کنم. ۵ ماه است یک وزارتخانه مهم که گرانیگاه مشکلات کشور آنجا است و‌زیر ندارد و نمیتوان کسی را پیدا کنم که مطالبات مردم را با او مطرح کنم. آقای رزم حسینی من در مورد شما مطالعه کردم در مورد سلوک خانوادگی آقای رزم حسینی که همسرشان خواهر شهید است مطالعه کرده‌ام اما گفته اند که چیزی نگویم.

 

اظهارات منتسب به واعظی درخصوص معرفی وزیر صمت صحت ندارد

در جریان بررسی صلاحیت علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، محمدحسین فرهنگی در مخالفت با وی گفت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جایی گفته است؛ چوب هم به این مجلس معرفی کنیم، رأی می‌آورد! نگذاریم شأن مجلس زیر سوال برود.

در همین راستا حسینعلی امیری با ارسال یادداشتی به هیأت رئیسه مجلس عنوان کرد: مطلبی که به آقای واعظی نسبت داده شد، صحت ندارد و این موضوع صحت ندارد.

نمایندگان با رعایت تقوا صلاحیت وزیر را مورد بررسی قرار دهند

«حسین نوش آبادی» نماینده پیشوا و قرچک در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دفاع مقدس جهاد بزرگ دینی و ملی مردم بود که توانست زمان شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت‌های خود را بشناسد، اظهار داشت: جوان‌های این کشور توانستند چهره‌ای دیگر از موفقیت این ملت بزرگ را به نمایش بگذارند و ایثار و فداکاری را در جامعه خود نهادینه کرده و توطئه بیگانگان را به نردبان محکم برای رسیدن به پیشرفت استقلال کشور و ارزش‌های اسلامی و انسانی تبدیل کند.

وی افزود: امروز می‌خواهیم در مورد مدیریت وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که بخش مهمی از مشکلات کشور در این حوزه قرار دارد و در عین حال مسئولیت مهم‌‌ترین بخش‌های حیاتی کشور را عهده‌دار است. وضعیت آشفته بازار، نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت، معضلات بخش صنعت و معدن و شرایط نگران‌کننده تولید و بی‌توجهی سالیان اخیر به اقتصاد مقاومتی نیازمند انتخاب وزیری با تجربه توانمند برای وزارت صنعت معدن و تجارت است.

نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مدیریت بازار و معیشت مردم، عدالت در توزیع کالاهای اساسی با ایجاد شبکه توزیع مناسب و شکسته شدن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت معدن و تجارت، فعال‌سازی سامانه‌های نظارت بر کالاها، حذف انحصار در واردات کالا و مبارزه با ویژه‌خواران، اصلاح ساختار و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا مورد انتظار مردم و مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: ارتقاء تولید با ارزش افزوده کالا به مراکز تولیدی و صنعتی و تامین مواد اولیه این واحدها با اولویت تامین در داخل کشور باید سرلوحه وزیر جدید صنعت معدن و تجارت قرار گیرد، برندسازی با استفاده حداکثری سال جهش تولید، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و حرکت به سوی بومی‌سازی توسعه و ارتقاء صنعت کشور، توجه به صنعت خودرو و ساماندهی آن لازم است در دستور کار وزیر آینده صمت قرار گیرد. 

نوش‌آبادی ابراز داشت: احیای معادن کوچک، فعال کردن دیپلماسی اداری و تجاری در سفارتخانه‌های خارج از کشور، توسعه نمایشگاه‌های بین‌المللی با مشارکت بخش خصوصی با در نظر گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار در داخل کشور، توسعه صادرات و توسعه مبادلات مرزی و گسترش تجارت الکترونیک، جلوگیری از فساد اداری در زیر مجموعه وزارت صمت، حذف رانت‌خواری و فروش مجوز حواله و حذف امضاهای طلایی کارسازی و استفاده از نیروهای جوان و متخصص و وفادار به نظام و انقلاب و ایجاد پنجره واحد تجاری و سرمایه‌گذاری می‌بایست در صدر برنامه‌های وزیر جدید صنعت معدن و تجارت قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و نظر مثبت کمیسیون محترم صنایع و نظرات بسیار مثبت افراد علمی، فرهنگی و مذهبی کشور و با توجه به خدمات ارزنده جناب آقای رزم حسینی و فعالیت‌های ایشان در بخش‌های اجرایی و اقتصادی و نقش برجسته ایشان در حوزه‌های عملیاتی و دفاعی به ویژه نقش قائم مقامی در کنار شهید سرافراز سلیمانی در دوران دفاع مقدس و داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور به ایشان رای اعتماد می‌دهم و از نمایندگان ملت درخواست می‌کنم با حمایت از ایشان وزارت صنعت معدن و تجارت را از این بلاتکلیفی نجات دهند. از مخالفان محترم تقاضا دارم با حفظ حرمت و رعایت اخلاق اسلامی از اظهارنظرهایی که باعث وهن مجلس می‌شود خودداری کنند و با رعایت تقوا صلاحیت وزیر را بررسی قرار دهند.

 

رزم حسینی دوتابعیتی نیست/ حاج قاسم سلیمانی، رزم‌حسینی را با لقب «شهید زنده» و «خط‌شکن» معرفی کرده است

احسان ارکانی در جریان بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: پیش از آنکه رزم‌حسینی به عنوان استاندار موفق خراسان رضوی انتخاب شود، به عنوان معاون استاندار با وی بودم و روحیه جهادی، تعامل‌گرا، نگاه کارشناسی همراه با تعامل و درایت وی با روحیه خدمت به مردم را از نزدیک دیدم. همچنین شخصیت مستقل و نگاه توسعه‌گرا در وجود و شخصیت حسینی دیده شده است.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: او مدیر دولتی نیست بلکه مدیر حاکمیتی است و اعتقاد دارد اگر قرار است کشور پیشرفت کرده و توسعه یابد،  باید همه ارکان نظام از جمله مجلس، سپاه، ارتش، ائمه جمعه، نمایندگان، دولت و قوه قضاییه در کنار یکدیگر همراه باشند.

وی ادامه داد: رزم‌حسینی معاون قائم مقام حاج قاسم بوده است و چه آن زمان ضعیف نبود، آن روز که مجروح و جانباز جنگ شد ضعیف نبود، چه زمانی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس را راه انداخت ضعیف نبود اما امروز او را ضعیف می‌خوانید؟

ارکانی با اشاره به طرح مسئله دو تابعیتی بودن رزم‌حسینی گفت: می‌گویند آقای رزم‌حسینی دوتابعیتی است، اگر سند دارید منتشر کنید. از آقای ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی در این باره سوال کردم که پاسخ داد این موضوع در هیات تحقیق و تفحص از مدیران دوتابیعتی احراز نشد. آقای کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم این موضوع را تایید کرد؛ پس اگر ادعای انقلابی‌گری دارید، بدانید فرد انقلابی از دروغ و تهمت و زیرسوال بردن آبرو و حیثیت افراد بیزار است چه برسد به این‌که تهمت‌هایی علیه جانباز خیبر و جانشین حاج قاسم سلیمانی زده شود.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی می‌گویند چون رییس‌جمهور به جلسه رای اعتماد نیامده و به مجلس توهین شده به رزم‌حسینی رای ندهید، گفت: رای ندادن به رزم‌حسینی به معنای تنبیه رییس‌جمهور نیست بلکه تنبیه مردم است و بازار بیشتر از قبل رها می‌شود. حداقل در این ماه‌های باقی‌مانده تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت را مشخص کنیم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: به رزم حسینی رای بدهید تا در فرصت باقی مانده از دولت وضعیت بازار، خودرو،‌ صنعت و تجارت کشور بهبود یابد، طبق گفته شهید سلیمانی رزم حسینی ملقب به شهید زنده و خط‌شکن ملقب شده است و  آیت‌الله علم الهدی نیز رزم حسینی را  تایید کردند. زیرا او تربیت یافته مکتب حاج قاسم سلیمانی و دفاع مقدس است و می‌خواهد تجربیات ۳۰ سال خود را پای ضریح حضرت معصومه و حرم امام رضا(ع) بریزد.

لیدر رزم‌حسینی از دیروز ۶ بار با من صحبت کرده است/ وزیر پیشنهادی ارتباط با پوریانی و افراد فاسد را شفاف‌سازی کند

اردشیر مطهری نماینده حوزه انتخابیه گرمسار، آرادان و ایوانکی در مجلس یازدم در نطق خود به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صمت، گفت: نمایندگان محترم، رهبری خطاب به ما فرمودند مجلس انقلابی و این صفتی نیست که بتوانیم به سادگی از آن بگذریم. ما مسئولیتی دوچندان داریم امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت توسط رئیس‌جمهور که خود را مخفی کرده و به هیچ عنوان در انظار عمومی نمی‌آید و دومین بار است که در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی خودش در مجلس حضور پیدا نمی‌کند، باید بررسی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور امروز مردم در پیاده‌رو‌ها می‌گویند، «خدا روحانی را لعنت کند» و سر سوزنی به شما اعتماد ندارند، چه برسد به وزیر پیشنهادی شما که دو دهه خارج از کشور بوده است، همکاران بدانید کسانی پشت پرده انتصاب آقای رزم‌حسینی هستند که اگر من بخواهم پشت پرده‌ها را نام ببرم شما تعجب می‌کنید. اگر ملاقات‌هایی که افراد فاسد کنار آقای رزم‌حسینی با بعضی از نمایندگان داشته‌اند را بگویم تعجب می‌کنید، من می‌خواهم بگویم آقای رزم‌حسینی! شما چگونه در کشوری می‌خواهید مسئولیت بگیرید که محل زندگی شما کانادا است، شما دو دهه در کانادا بودید و خانواده شما در کانادا زندگی می‌کنند چرا به اینجا آمدید و دم از مجلس و نظام می‌زنید.

مطهری در ادامه سخنان خود بیان داشت: رییس‌جمهور دو بار برای مجلس، برای شما نمایندگان انقلابی هیچ حرمتی قائل نشده است، چطور رئیس مجلس و دستگاه قضایی در بین مردم حضور پیدا می‌کنند، آقای روحانی من برای تو متاسفم که چنین روحیه‌ای داری.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان اظهار داشت: من در رابطه با آقای رزم‌حسینی عرض کنم، ارتباط با آقای پوریانی و سایر مفسدان و افراد فاسد را باید اعلام و شفاف‌سازی کند. دوستان و نمایندگان انقلابی بحث دوتابعیتی آقای حسینی را انتشار دادند که افکار شما دوستان و نمایندگانی که حضرت آقا جداً به حضور شما می‌بالند را منحرف کنند و از فساد اقتصادی این گروه و این مجموعه غافل شوید. خواسته من این است که آقای رزم‌حسینی شفاف‌سازی کنند که چگونه خانواده ایشان در کانادا به سر می‌برند، ایشان به عنوان یک کارمند که چهل سال در این کشور حقوق کارمندی گرفته است، درخصوص ثروت خود و داشته‌هایش و ارتباطات کاذبی که اکنون مطرح است و اتهام فساد اقتصادی که نسبت به ایشان مطرح است، شفاف‌سازی کند.

نماینده گرمسار در ادامه بیان داشت: ایشان اول در رابطه با فروش شرکت صوری و ورشکسته به شرکت ملی مس شفاف سازی کند، برخلاف دروغی که آقای رزم حسینی به نمایندگان مجلس گفته است وی از اوایل دهه ۸۰ با پوریانی در مافیای معادن کرمان شرکت داشته است و اگر گفته نداشتم مدارک آن موجود است، پاسخ رزم‌حسینی و برادران او که با تشکیل شرکت‌های تودرتوی معدنی معاملات سنگینی با صنایع مادر فولاد انجام می‌دهند که دلیل شرکت های پوششی از نظر مخفی مانده است، چیست؟ فروش شرکت صوری ورشکسته به شرکت ملی مس سرچشمه و صندوق بازنشستگی مس از آن‌ها است. رزم‌حسینی دروغ می‌گوید که می‌گوید پوریانی را نمی‌شناخته از دهه ۷۰ با آنها شناخت و شراکت دارد و شرکت صوری و ورشکسته‌شان را در نهایت به شرکت ملی مس مس سرچشمه و صندوق بازنشستگی مس فروختند و در نهایت اعلام ورشکستگی کردند.

وی ادامه داد: آن‌ها آنقدر حرفه‌ای هستند که جز با بررسی لایه لایه نمی‌توان به آن رسید، رزم‌حسینی در مرداد ۸۴ به همراه خبازی و پوریانی که ادعا می‌کند او را نمی‌شناسد، هیئت مدیره شرکت خصوصی بودند که اسناد روزنامه آن در ۲۲ مرداد ۸۴ وجود دارد، در این شرکت رزم‌حسینی رئیس هیئت مدیره، پوریانی به عنوان نایب رئیس و خبازی را به عنوان مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی یارانه مس بودند، شرکت بخشی از سهام خود را که ارزش چندانی نداشت به شرکت مس فروخته است.

مطهری در ادامه سخنان خود، گفت: همین شرکت بی‌نام و نشان و صوری خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی در لایه پوششی انجام می‌شود، رزم‌حسینی و پوریانی بخش دیگری از سهام شرکت بی ارزش خود را به صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران فروختند و بعد بخش دیگری از این شرکت را به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه فروخته‌اند، به نظر من در مس سرچشمه مافیا وجود دارد.

وی ادامه داد: به روح شهید سلیمانی قسم که از دیروز تا کنون لیدر آقای رزم‌حسینی ۶ بار با من صحبت کرد و سه پیشنهاد به من داد تا من به عنوان مخالف صحبت نکنم، چه انتظاری دارید که در این هفته ۸ ماه باقیمانده این فرد با سوابق اتهامات فساد مالی که دارد بتواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند، نمایندگان عزیز هوشیار باشید، من نمی‌خواهم‌ به شهر یا فردی بی احترامی شود، اما برخی افراد در همین مجلس هستند که می‌توانند به عنوان مقصر اصلی در کشور در کنار کسانی که اقتصاددان بودند، قرار گیرند و باید پاسخگو باشند که به دنبال رزم‌حسینی هستند، یکی از این افراد  گفته است مجلس با من شما نگران نباشید، این فرد شده است کدخدای شما و ما، آقای نماینده تو چه کاره‌ای که پیش آقای جهانگیری می‌روی، تو چه کاره هستی؟ حتی رئیس مجلس هم تنها یک نماینده است و فراتر از این نیست.

نماینده گرمسار در پایان گفت: رزم‌حسینی شرکت و واردات ماشین های سنگین داشته است، آیا کسی که چشمش به صادرات است می تواند وزیر صنعت باشد، من از شما استعداد دارم که هوشیار و حواس جمع رای بدهید. وضعیت مردم از این بدتر نخواهد شد تا دو هفته دیگر صبر کنیم تا وزیری که در شأن مردم است، معرفی شود.

دلخوش در تذکر شفاهی:

نظر کمیسیون صنایع درباره وزیر پیشنهادی صمت شفاف نیست

سیدکاظم دلخوش اباتری  در تذکری با استناد به مواد ۲۰۲، ۲۰۳، ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۰۶، خطاب به رئیس مجلس گفت: اینکه می فرمایید اخطارها و تذکرات در رابطه با اقدام غیرقانونی رئیس جمهور مبنی بر عدم حضور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت خلاف آئین نامه داخلی مجلس نیست، جای تامل دارد چرا که براساس قانون باید یا آقای رئیس جمهور و یا معاون اول او در این جلسه حضور داشته باشند.

نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس ماده ۲۰۲ کمیسیون مرتبط با وزیر پیشنهادی باید اطلاعات دقیق درباره این فرد در صحن علنی ارائه کند اما گزارش ارائه شده نه مثبت بود و نه منفی بلکه سخنگوی محترم کمیسیون صنایع صرفا یک گزارش تحلیلی ارائه کردند.

وی خواستار ارائه گزارشی شفاف در رابطه با وزیر پیشنهادی صمت از سوی کمیسیون صنایع شد تا نمایندگان نگاه شفافی در رأی دادن به وزیر پیشنهادی داشته باشند.

بنابراین گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: نظر کمیسیون صنایع و معادن نسبت به وزیر پیشنهادی مثبت است و نظر کمیسیون در گزارش ارائه شده مشخص بود. همچنین معاون اول رئیس جمهور در جلسه حضور دارد.

قرائت گزارش کمیسیون صنایع در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت

حجت‌الله فیروزی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است: در راستای بررسی صحت مدارک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقطع دانشگاهی، موضوع طی نامه شماره ۴۵۸۲۲ مورخ  ۲ مهرماه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید که بر اساس مکاتبه مورخ ۵ مهر ماه آن وزارتخانه مدرک تحصیلی مشارالیه در مقطع تحصیلی کارشناسی که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده مورد تائید قرار گرفت.

نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که۳۸ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر" منطبق" و ۵۰ درصد از موارد" همسو" است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می دهد ۱۲ درصد به احکام اشاره ای نشده است و این در حالی است که  حدود ۹ درصد از این عدم توجه مربوط به احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

در جلسه مزبور با طرح سوالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی از طرف نمایندگان محترم عضو کمیسیون و استماع دیدگاهها و پاسخ های ایشان، صلاحیت وزیر محترم پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 در مجموع پس از بحث و تبادل نظر، اعضای کمیسیون صلاحیت ایشان را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تائید قرار داد و با نظر مثبت، نکات و پیشنهادهای زیر راتوصیه نمود.

نظام مقدس جمهوری اسلامی در پنجمین دهه عمر پربرکت خویش، مسیر بلندی از رشد، پیشرفت و توانمندسازی بخشهای مختلف اقتصاد را علیرغم همه تهدیدها و بدخواهیهای دشمنان پیموده است و تداوم این روند و افزایش شتاب آن نیازمند برنامه ریزی منسجم ، استفاده بهینه از منابع سرشار مادی، معنوی و انسانی کشور با بهرهگیری از تجارب اجرایی و اصلاح رویههای مشکل ساز بویژه در حوزه صنعت ومعدن است؛ چراکه این حوزه در اقتصاد کشور با تاثیر گذاری چهل و دو (۴۲) درصدی در تولید ناخالص داخلی و سی (۳۰) درصدی  دراشتغالزایی میتواند نقش بسیار پراهمیتی در تحرک سایر بخشها به واسطه روابط با بخشهای بالادست و پایین دست ایفا نماید.

به همین جهت مدیریت مطلوب در این فضا میتواند از یکسو ضمن بهبود تعامل حلقه های زنجیره در بخشهای مرتبط بویژه در بخش های صنعتی، معدنی و تجاری، توزیع متوازن و عادلانه ثروت، سرمایه گذاری و ارزش افزوده بهینه، عاملی برای بهبود فضای کسب و کار در صنعت باشد.

بدون تردید کارآمدی این مدیریت می بایست با ایجاد حفظ آرامش روانی مردم در تامین کالا و روش های توزیع عادلانه، کارایی در فعالیتهای اقتصادی نمایان گردد تا بتوان اقتصاد را نه به عنوان هدف بلکه به عنوان وسیله در خدمت رشد و تکامل جامعه قرار داد.

در حال حاضر با وجود چالش هایی همچون همسو نبودن سیاست های کلان با سیاست های صنعتی، معدن، تجاری و فناوری، فشار گرانی برخی از کالاها بر جامعه ناشی از نوسانات متغیرهای کلان، محدودیت در بهره گیری از ابزارهای نوین تامین مالی، ظرفیت خالی صنایع، وجود واحدهای صنعتی و معدنی نیمه فعال و غیرفعال، بالابودن تجارت غیررسمی و قاچاق، بهره وری پایین عوامل تولید در برخی از بخشهای صنعتی، ضعف مهارتی منابع انسانی جهت حصول به اهداف و ماموریت ها، ناهماهنگی بین زیرساخت های پشتیبان بازرگانی در ارتباط با توسعه همزمان صادرات و ظرفیت های تولیدی، ریسک نسبتاً بالای محیط سرمایهگذاری، دستیابی بخش صنعت و معدن و تجارت به جایگاه اصلی خود در اقتصاد ملی با دشواری مواجه شده است.

از این رو سکاندار صنعت، معدن و تجارت می بایست با ایجاد انتظام و هماهنگی در سیاست گذاری و تنظیم گری بخش های تولیدی و تجاری و زیربخشهای آن با ارتقاء رقابت پذیری و کاهش هزینه های مبادله، توسعه تجارت الکترونیک وتعمیق و گسترش صادرات، متنوع سازی اقتصاد مبتنی بر فناوری و دانش، تنظیم و مدیریت بازار و اصلاح نظام تجارت داخل و شبکه های توزیع، استفاده از ظرفیت های منابع بخش خصوصی  و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست های کلی نظام و همچنین رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور با حل مشکلات معیشتی مردم ناشی از افزایش قیمت ها، واحدهای صنعتی و معدنی، بهبود و ساماندهی بازار و صنعت خودروسازی، افزایش ظرفیت تولید، محورهای زیر را با ارزیابی مستمر، تعامل سازنده با قوه مقننه، تدوین راهکارهای عملیاتی و برنامه ریزی دقیق و اجرای مناسب مورد توجه ویژه قرار دهد و نسبت به تدوین برنامه های کوتاه مدت و عملیاتی اقدام  نماید و گزارش عملکردی آن را در مقاطع سه ماهه به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

 اهتمام ویژه به  مدیریت وزارتخانه:

- چابک سازی ساختار اجرایی وزارتخانه

- اولویت دادن به توانمندی، تعهد و تخصص در واگذاری مسئولیتها

-اهتمام و تاکید بر حاکمیت قانون در تمامی امور محوله

-استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان و جامعه دانشگاهی و فعالان اقتصادی

-مبارزه جدی با فساد و رانت در تمامی سطوح وزارتخانه

-اولویت  در بکارگیری مدیران جوان و تحول گرا

-فراهم نمودن زمینه تربیت نیروهای جوان

توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح های تولیدی:

-تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام صنعتی و معدنی

-اجرای پروژه های اولویت دار در تامین نیاز بازار داخل و توسعه صادرات با کشورهای همسایه و بهره گیری از ظرفیت موافقت نامه های منطقه ای

-استفاده از ظرفیت های بورس کالا و هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید

-برنامه ریزی و فراهم نمودن زمینه ساخت ماشین آلات معدنی در داخل کشور

-تکمیل زنجیره معادن صنایع معدنی با هدف جلوگیری از خام فروشی

-بکارگیری ظرفیت شرکت های دانش بنیان و ارتقاء بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت

-بهبود محیط سرمایه گذاری و سهولت فضای کسب و کار

-تقویت اقتصاد محلی در پیوند با اقتصاد منطقه ای و ملی مبتنی بر احیاء مسئولیت های اجتماعی

-کاهش تصدی گری با توانمندسازی و حمایت موثر از بنگاه های داخلی

مدیریت و تنظیم بازار:

-بهبود ساختار تامین کالاهای اساسی و نهادههای تولید با کسب اختیارات خاص از دولت

-توجه به معیشت و سفره مردم با ساماندهی جریان گردش کالا از تولید تا مصرف

-تلاش جهت شکسته شدن انحصار در بخش های مختلف صنعت و معدن و تجارت

-تدارک بسته های مشوق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه صنعت و معدن

-ساماندهی و نظارت بر توزیع مناسب کالاها با استفاده از نظارت مردمی و اتحادیه های کشوری و تقویت نقش انجمن هاو تشکل های خصوصی و تعاونی و مردم نهاد

-چابک سازی و شفاف سازی شبکه های توزیع کالا با ایجاد و بهینه کردن بانکهای اطلاعاتی جامع

- همکاری با نهادهای مرتبط در کنترل و مدیریت موثر پدیده قاچاق کالا و بازارهای غیررسمی

-رصد مستمر و پایش موجودی و قیمت کالاها

-گسترش تجارت الکترونیک و بهره گیری از فناوری نوین در فعالیت های تنظیم بازار

-تقویت مراکز عرضه مستقیم و ساماندهی فروش محصولات

-حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان

-بهبود و ارتقاء نظام قیمت گذاری کالاهای اولویت دار

-نظارت بر بازار کالاهای خاص

مدیریت تولید بر مبنای جهش تولید و ساخت داخل:

-تدوین برنامه های اجرایی و مدون به منظور سوق پیدا کردن نقدینگی به سمت تولید

- فعال سازی واحدهای راکد صنعتی دارای مزیت و ظرفیتهای خالی واحدهای صنعتی و معدنی

-افزایش سهم بخش صنعت در تولید داخلی و افزایش ارزش افزوده بخش صنعت

-صیانت از منابع ارزی کشور و هدایت منابع جهت تقویت تولید داخل

-هماهنگی با سایر وزارتخانه ها جهت رونق تولید بویژه با وزارت امور خارجه برای ایجاد سازوکارهایی به منظور  استفاده حداکثری از دیپلماسی اقتصادی

-ارتقاء سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی با دستیابی به فنآوری های نوین با احیاء و فعالسازی و راه اندازی معادن غیرفعال و راکد و رهاسازی معادن بلوکه شده و  تجهیز و نوسازی معادن

-مدیریت میزان سهام شرکت دولتی حوزه صنعتی و معدنی در بورس و الزام سوق دادن نقدینگی آن در تولید

-رعایت سیاست های پدافند غیرعامل به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و ارتقای پایداری ملی

-ساماندهی زنجیره تامین داخلی در رشته فعالیتهای مختلف صنعتی

-حمایت از تولید کالای ایرانی

-اقدام عملی در تکمیل طرحهای نیمه تمام با اولویت طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی بالا

-افزایش و تقویت ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی برای حل مسائل مرتبط با تجارت داخلی و خارجی

مدیریت توسعه صادرات و کنترل واردات

-تدوین برنامه های مشخص تهاتر کالا با سایر کشورها بویژه کشورهای همسایه

-کاهش وابستگی به واردات و مسدود کردن راه واردات غیرضرور و افزایش تولید محصولات صادراتی صنعتی

-توجه به فرصت های رشد و ارتقای تولید

-افزایش ارزآوری ناشی از صادرات غیرنفتی

-تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود به بازار کشورهای همسایه و منطقه و بازار جهانی

-پیگیری تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه

-تاکید بر استفاده از ظرفیتهای موافقتنامه های ترجیحی، اتحادیهها و پیگیری تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه

-هماهنگی میان تنظیم بازارداخلی، مدیریت واردات و توسعه صادرات

- استفاده حداکثری از ظرفیت استان ها و بازارچههای مرزی و مناطق آزاد جهت  صادرات کالا و محصولات داخلی

-پیگیری کاهش هزینه های مبادله در فرایند توزیع.

حضور وزرای اطلاعات و آموزش و پرورش در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۸ مهر) مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت علیرضا رزم حسینی دنبال می‌شود؛ سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور قبل در جلسه مجلس حضور دارند.

توضیحات قالیباف درباره غیبت رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد

علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۳۱ گفت: بر اساس این اصل در صورتی که رئیس جمهور بیش از دو ماه غیبت کرده یا بیمار شود، با اذن مقام معظم رهبری مسئولیت به عهده معاون ایشان است و آقای روحانی از روز افتتاحیه مجلس در ملاء عام حاضر نشده است.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: اصل ۱۲۱ قانون اساسی می‌افزاید که رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌ها به کار گرفته و خود را وقف خدمت به مردم کند.

وی اضافه کرد: بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی رئیس جمهور موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، این در حالی است که اگرچه ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخی تصریح می‌کند که در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور باید در جلسه حضور یابد، اما ایشان به قانون عمل نکرده و در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی حاضر نشده است.

سلیمی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، ادامه داد: حضور نیافتن رئیس جمهور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت برگزار می‌شود، استنکاف از قانون است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در برابر حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی سکوت کرده است، تصریح کرد: به زعم من برگزاری جلسه بدون حضور آقای روحانی خلاف آیین‌نامه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه مطرح می‌شود حضورنیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اما چرا این ستاد برای سایر سران قوا مصوبه‌ای ندارد و روسای قوه مقننه و قضائیه در این ایام سفر کرده و جلسه برگزار می‌کنند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و عدم حضور ایشان به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مربوط به کرونا است.

جهانگیری وارد صحن مجلس شد

 اسحاق جهانگیری لحظاتی قبل برای شرکت در جلسه رأی اعتماد علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وارد صحن مجلس شد. 

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی صمت و دادن رأی اعتماد به وی گفت:رئیس‌جمهور تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا است. ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهور در مجلس موافقت نکرد بنابراین با توجه به عدم الزامی بودن حضور روحانی در معرفی وزرا در مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا می کند

وی درباره اینکه گفته می‌شود از نظر آیین‌نامه‌ای معاون اول رئیس جمهور نمی تواند پاسخگویی مخالفان در مجلس باشد، افزود: در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در یکی از فرازهای ماده ۲۰۴ مقرر داشته به رئیس جمهور می تواند پاسخ به اظهارات مخالفان را به شخص دیگری واگذار کند که در رای اعتماد به دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی از این ظرفیت استفاده شد و معاون اول رئیس جمهور به اظهارات نمایندگان مخالف در مجلس پاسخ داد. بر همین اساس برای دفاع از آقای رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت می‌خواست از این ظرفیت آیین‌نامه ای استفاده کند که  از طرف مجلس اعلام شد که برداشت هیئت رییسه در این دوره از آیین‌نامه داخلی مجلس با دولت متفاوت است.

در حال تکمیل...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز