خبرگزاری کار ایران

رحیم‌صفوی:

اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش «شکست حصر آبادان» بود

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۵۲۰

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: عملیات طرح شکستن حصر آبادان، نخستین عملیات مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش ایلنا، سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه که روز شنبه در محل نمایشگاه دفاع مقدس برگزار شد، اظهارداشت: در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر، فرماندهی ستاد عملیات جنوب را بر عهده داشتم و برای نخستین بار طرح شکستن حصر آبادان توسط بنده، شهید حسن باقری و سردار رشید با کمک فرماندهان میدان، حسین خرازی، مرتضی قربانی، جعفر اسدی و شهید جهان آرا و احمد کاظمی این طرح پایه‌ریزی شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا درباره جزییات این طرح افزود: در جبهه دارخوین هدف ما این بود که دو پل در این منطقه را تصاحب و موفق به اسارت لشکر عراق شویم. زیرا با تصاحب این دو پل امکان فرار عراقی‌ها نبود.

صفوی ادامه داد: این طرح در جلسه‌ای در پایگاه هوایی دزفول که بنی‌صدر به عنوان رییس جمهوری و فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان نماینده امام(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشمی، شهید فلاحی، مرحوم زهیرنژاد، شهید فکوری و علی‌اکبر پرورش و محمد منتظری دو نماینده از مجلس حضور داشتند که طرح تصویب شد. البته بهانه‌جویی‌هایی هم گرفته شد.

وی ادامه داد: مرحوم زهیرنژاد گفت این طرح سپاه است در حالی که لشکر ۷۷ خراسان در منطقه مستقر است و باید با لشکر ۷۷ هماهنگ شود و مصوب شد تا طرح با هماهنگی لشکر ۷۷ اجرا شود.  

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه با شهید باقری چندین بار از اهواز به ماهشهر رفتیم و با سرهنگ شهاب‌الدین جوادی فرمانده لشکر ۷۷ برای عملیاتی کردن طرح شکستن حصر آبادان جلسه برگزار می‌شد، یادآور شد: این عملیات نخستین عملیات مشترک سپاه و ارتش بود و بنی‌صدر هم فرار کرده بود و در همان شب  فرار او، در منطقه دارخوین و در ۲۱ خردادماه سال ۱۳۶۰ با ۳۴۰ نفر از نیروهای سپاه و بسیجی حمله کرده و ۳ کیلومتر پیشروی کردیم.

ادامه دارد...

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز